حضور شاعر نیمایی را غنیمت بشماریم

دهمین نشست ادبی حکایت شعر در حوزه هنری با حضور مصطفی علی پور و زهیر توکلی به نقد و بررسی اشعار سید علی میر افضلی شاعر انقلاب پرداخت
به گزارش خبرگزاری ممتاز، میر افضلی در ابتدای این نشست با بیان ان که بیشترین بازخوردها را از شعرهایش در فضای مجازی داشته است، عنوان کرد: مخاطبان عرصه وب را واقعا دوست دارم و به آنها احترام می گذارم چرا که سریع ترین بازخورد را به من داده اند
وی با اشاره به فعالیت هایش در زمینه شعر نیمایی، گفت: در سال های اخیر در حوزه شعر نیمایی علاقه مند بودم تجربه ام را استمرار بدهم و البته همچنان اعتقاد دارم در مرحله تجربه اندوزی هستم و خوشحالم که این تجربه ها موفق بوده است
میر افضلی عمده شعرهای نیمایی اش را با مضمون عاشقانه دانست و سپس دو شعر عاشقانه برای حضار خواند
مصطفی علی پور –شاعر- نیز تلاش های میرافضلی در زمینه شعر نیمایی را قابل تقدیر و با ارزش دانست و افزود: به تمام مخاطبان شعر توصیه می کنم که اشعار میرافضلی را خیلی عمیق پی گیری کنند، چرا که حضور میرافضلی به عنوان شاعر نیمایی در روزگاری که کمتر کسی به سراغ این سبک شعری می رود غنیمت است.
او ادامه داد: شعر نیمایی تنها مجموعه ایی از کلمات و ساختار نیست، بلکه آنچه مهم است، پیوند عناصر و اجزاء شعر است که شعر را منسجم می کند و مجموعه اشعار نیما یک واحد است و کل یک شعر در آثار نیما یوشیج شاه بیت است
علی پور با بیان این که ویژگی مهم شعر میر افضلی وزن های نا آشنا و غیر متداول در قالب شعر نیمایی است، خاطرنشان کرد: در اشعار نیمایی میرافضلی، سیالی و حرکت و روانی به چشم می آید
این شاعر گفت: به طور نمونه اشعار خود نیما هم بیشمار مشکلات وزنی و زبانی دارد که این مشکلات در اشعار اخوان ثالث به ندرت و خیلی کم به چشم می آید

وی همچنین با تاکید بر این که در اشعار میر افضلی تکنیک ویژه ایی به چشم نمی آید ، گفت: زبان شعری میرافضلی زبان بسیار ساده و راحتی است و موفق ترین شعرهایش ، شعرهای کوتاه این شاعر است و البته در هیچ حوزه ایی ندیده ام شعر بلند موفقی وجود داشته باشد

نیما یوشیج شاعری متوسط بود
زهیر توکلی –شاعر- نیز با اشاره به این که نیما یوشیج شاعر و نظریه پردازیی متوسط بوده است، عنوان کرد: اگر بعد از نیما ، اخوان اشعار او را تکمیل نمی کرد، شعرش در همان حد می ماند و همچنین نظریه پردازی های نیما نیز دچار سوء تعبیر شده است و خصوصیت شعر کلاسیک به معنای نقطه ضعف شعر تلقی شده است
وی غزل و نفس تغزل را خاص فرهنگ ایران دانست و گفت: در تغزل و شعری که در آن عاطفه وجود دارد کلام گسسته است و میرافضلی تعداد بسیار زیادی شعر تغزلی نیمایی بسیار زیبا سروده است
همچنین علی پور با بیان این که در شعر نیمایی انواع قالب ها و مضامین شعری را می توان دید، اظهار کرد: نیما ظرفیتی را ایجاد کرد که شعرهای حماسی و غزل را در آن قالب بتوان ایجاد کرد. نیما قافیه را زنگ مطالب می داند و این زنگ نشانه ایی است برای پایان یک مطلب و آغاز مطلب بعدی که میرافضلی در برخی از شعرهایش سنت قافیه بندی های نیما را رعایت نکرده است
لازم به ذکر است در این برنامه افرادی همچون امیرحسین فردی (مدیر مرکز آفرینش های ادبی)، علی داودی (مسوول دفتر شعر)، کمال شفیعی (مسوول امور استان های مرکز آفرینش های ادبی)، مصطفی محدثی خراسانی –شاعر- و علیرضا لبش –شاعر و نویسنده طنزپرداز- حضور داشتند
طی این برنامه دهمین ضمیمه مجله شعر “حکایت شعر” ویژه سید علی میرافضلی با آثار و نوشته هایی از محمد علی علومی، راضیه خشنود، مرتضی کاردار، اکبر اکسیر و … به علاقه مندان ارائه شد


خبرگزاری آریا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.