حضور مشروط خودروسازان چینی

گردآوری توسط گروه خودرو ممتازنیوز

 حضور مشروط خودروسازان چینی

حضور مشروط خودروسازان چینی

دبیر انجمن خودروسازان با بیان آنکه قرار است از دوشنبه هفته آینده تحریم صنعت خودرو حذف شود، درباره تاثیرات کوتاه و بلند مدت آن، گفت: با اجرایی شدن مفاد توافقات ایران با گروه پنج بعلاوه یک، شرایط را بازار تعیین خواهد کرد که خودروسازان چینی در ایران حضور داشته باشند یا خیر زیرا لزومی ندارد در ابتدا مانع حضور چینی ها در صنعت خودرو کشور شویم.

به گزارش ممتازنیوز، احمد نعمت بخش تبعات لغو تحریم ها را در صنعت خودرو کشور مثبت ارزیابی کرد و افزود: حذف تحریم ها یکسری اثرات کوتاه مدت دارد که کاهش هزینه های خرید برخی از اقلام که هنوز بومی سازی نشده، از آن جمله است.
وی در همین ارتباط توضیح داد: حدود ۱۲ قلم از قطعات اساسی خودروها را که تاکنون بخاطر تحریم ها مجبور بودیم چندین واسطه را دور بزنیم تا آنها را تهیه کنیم، سبب افزایش هزینه های تولید در داخل می شده است.
نعمت بخش افزود: با لغو تحریم ها قطعات یادشده بطور مستقیم خریداری خواهد شد و این اقدام سبب کاهش هزینه ها و زیان خودروسازان خواهد شد.
دبیر انجمن خودروسازان سپس زیان سال گذشته خودروسازان را ۴ هزار میلیارد تومان عنوان کرد و گفت: در شش ماهه نخست امسال نیز ایران خودرو و سایپا به ترتیب ۴۵۰ و ۲۷۳ میلیارد تومان زیان به بورس اعلام کردند لذا به طور قطع با لغو تحریم ها زیان های صنعت خودرو کشور کاهش خواهد یافت.
وی درباره تبعات بلند مدت لغو تحریم ها بر صنعت خودرو کشور نیز اظهار داشت: با لغو تحریم ها خودروسازان کشور می توانند به برنامه های توسعه ای محصولات خود سرعت بخشند و به آن نارضایتی عمومی که عمده مردم از خودروهای قدیمی موجود در بازار دارند، پایان دهند.
نعمت بخش تصریح کرد: براساس برنامه چشم انداز افق ۱۴۰۴ باید پنج پلتفرم ایجاد شود که هرکدام از اینها به تولید شش خودرو منجر خواهد شد حال اگر تحریم ها برداشته شود روند دستیابی به این اهداف سرعت می گیرد و محصولات جدید زودتر به بازار عرضه می شوند که رضایت مردم نیز از صنعت خودرو را به همراه خواهد داشت.
وی همچنین با بیان اینکه برنامه ای برای نحوه همکاری با خودروسازان خارجی تهیه و تدوین شود، گفت: خودروسازان داخلی به طور قطع باید شاخص هایی برای همکاری با شرکای خارجی خود در نظر بگیرند که از آن جمله می توان به اختصاص حدود ۳۰ درصد از تولیدات برای صادرات، رقابتی شدن محصول، قیمت و کیفیت مناسب، تولید خودرو روز و انتقال دانش فنی اشاره کرد.
نعمت بخش ادامه داد: اینها شرایطی است که پس از لغو تحریم های صنعت خودرو، باید برای همکاری با خودروسازان خارجی در نظر گرفت.
دبیر انجمن خودروسازان با بیان اینکه صنعت خودرو کشور سابقه همکاری با خودروسازان آمریکایی را دارد، گفت: در صورت لغو تحریم ها به نظر می رسد همه خودروسازان خارجی اعم از اروپایی، آمریکایی، ژاپنی و کره ای تمایل زیادی برای بازگشت به بازار خودروی کشور از خود نشان خواهند داد.
وی افزود: در همایش بین المللی صنعت خودرو که اخیراً در تهران برگزار شد، خودروسازان پژو و رنو ابراز تاسف کردند که نتوانستد همکاری خود را با خودروسازان ایرانی ادامه دهند چرا که از سوی دولت های متبوعشان تحت فشار بودند ضمن اینکه قول دادند در صورت لغو تحریم ها این موضوع را جبران کنند.
نعمت بخش در خصوص وضعیت همکاری خودروسازان چینی با صنعت خودرو کشور نیز به ایرنا گفت: خودروسازان چینی زمانی که غرب کشورمان را تحریم کرده بود، همکاری با ما را قطع نکردند و حال در صورت لغو تحریم ها درست نیست که آنها را به یکباره کنار بگذاریم.
وی تصریح کرد: هرچند خودروهای چینی که در داخل تولید و به بازار عرضه شده، استانداردهای ۵۵ گانه را رعایت کردند اما در صورتی که بازار رقابتی شود، آنها مجبور خواهند شد برای جلب رضایت مشتریان، کیفیت محصولات خود را افزایش دهند.
وی در عین حال گفت: حضور خودروسازان چینی به هرصورت بستگی به شرایط بازار دارد و این بازار است که تعیین می کند چینی ها در بازار خودروی کشور حضور داشته باشند یا خیر و لزومی ندارد که در ابتدا مانع حضور آنها شویم.


پرشین خودرو |
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.