حضور نیروهای نظامی در افغانستان؛ عامل نهادینه‌شدن تروریسم و افزایش قاچاق موارد مخدر

وزیر امور خارجه حضور نیروهای نظامی در افغانستان را عامل نهادینه‌شدن تروریسم و افزایش قاچاق موارد مخدر در این کشور دانست.

به گزارش حوزه سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران به نقل از اداره کل اطلاعات و مطبوعات وزارت امور خارجه، علی‌اکبر صالحی وزیر امور خارجه کشورمان که برای شرکت در نشست بین‌المللی درباره افغانستان به توکیو ژاپن سفر کرده است، در این نشست گفت: جمهوری اسلامی ایران به تعهدات خود برای بازسازی افغانستان عمل کرده است.

وی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران به اعطای کمک‌های مالی و اجرای طرح‌های زیر بنایی در افغانستان ادامه خواهد داد، خاطرنشان کرد: ایران به همه تعهدات خود در این زمینه پایبند خواهد بود.

رییس دستگاه دیپلماسی با تأکید بر لزوم توجه جامعه جهانی به مشکلات پناهندگان افغان و فراهم کردن شرایط بازگشت آنان به کشورشان، افزود: سند راهبردی چهارجانبه بین کمیساریای عالی سازمان ملل متحد، ایران، افغانستان و پاکستان برای سال های ۲۰۱۲ تا ۲۰۲۴ باید اجرا شود.

صالحی حضور ۱۰ ساله نیروهای نظامی خارجی در افغانستان را عامل نهادینه شدن تروریسم و افزایش قاچاق مواد مخدر و بی ثباتی بیشتر در این کشور عنوان کرد.

وی با تأکید بر مسوولیت دولت افغانستان در مبارزه جدی‌تر با فساد اداری و قاچاق مواد مخدر تصریح کرد: دولت افغانستان باید با استفاده از همه نیروهای اجتماعی و آشتی ملی برای استقرار صلح و ثبات و توسعه اقتصادی این کشور گام بردارد.

رییس دستگاه دیپلماسی ایران بازگشت صلح و ثبات به افغانستان را به خروج کامل نیروهای نظامی خارجی از این کشور مرتبط دانست و گفت: امیدواریم با پایان یافتن حضور نظامی نیروهای نظامی خارجی در افغانستان که متاسفانه باعث تحکیم تروریسم و افزایش تولید مواد مخدر شده و با برچیده شدن پایگاه‌های نظامی خارجی در این کشور، صلح و ثبات بار دیگر به افغانستان بازگردد.

صالحی همچنین در حاشیه این نشست، با “گیدو وستروله” وزیر امور خارجه آلمان و “کویشیرو گامبا” وزیر امور خارجه ژاپن دیدار و در خصوص مسائل دوجانبه و تحولات بین‌المللی به گفت‌وگو پرداخت.

/س۲


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.