حضور همزمان یحیی آل اسحاق و هیلاری کلینتون در هند/ سفرکلینتون به هند برای کم اثر کردن تلاش بخش خصوصی ایران

در روزهای آینده “هیلاری کلینتون” به دهلی نو سفر می کند و این سفر همزمان با حضور یک هیئت عالی اقتصادی از ایران به ریاست  یحیی آل اسحاق در این کشور است. روز یکشنبه این هفته یک هیئت ایرانی متشکل از ۵۶ تاجر وبازرگان بخش خصوصی به ریاست “یحیی آل اسحاق” رئیس اتاق بازرگانی تهران وارد هند خواهد شد.

یکی از مهمترین محورهای گفتگوی کلینتون در هند درخواست از دهلی نو برای قطع واردات نفت از ایران خواهد بود و این در حالی است که هیئت ایرانی برای تقویت و افزایش مناسبات تجاری تهران-دهلی به هند سفر می کند.

کم تر از۷۰روز پیش،یک هیأت بلند پایه هندی برای گسترش همکاری های اقتصادی به اتاق تهران آمدند که این دیدار با وجود تشدید فشارهای آمریکا،انعکاس زیادی در رسانه های جهان داشت. رویترز در ادامه می نویسد : هر چند هند تا کنون با درخواست آمریکا برای قطع واردات نفت از ایران مخالفت کرده اما با این وجود بصورت مخفیانه از پالایشگاه های خود خواسته تا واردات نفت از ایران را بین ۱۵ تا ۲۰ درصد کاهش دهند تا دهلی بتواند به این ترتیب آمریکا را متقاعد کند که این کشور را نیز از لیست تحریم های واشنگتن در صورت ادامه مبادلات نفتی با ایران حذف کند.

در همین رابطه یک مقام هندی که خواست نامش فاش نشود گفت : فکر می کنم آمریکا هند را از این لیست حذف کند چون دهلی به اندازه کافی در این رابطه تلاش کرده است.آمریکا در ماه مارس، ژاپن و ۱۰کشور دیگر را از این لیست حذف و اعلام کرد که در نظر دارد تا امکان خارج کردن ۲۰ کشور دیگر از جمله هند و چین را نیز از این لیست بررسی کند و اکنون دهلی امیدوار است که سفر کلینتون به هند فرصتی باشد برای تحقق این امر.

بر اساس این گزارش، تحریم های آمریکا و اروپا علیه ایران موجب شده تا هند در پرداخت پول نفت وارداتی از ایران با مشکل مواجه شود به همین دلیل از طریق بانک های کشور ترکیه اقدام به پرداخت پول نفتی وارداتی از ایران می کند.

رویترز/۵ می ۲۰۱۲

۳۹۳۹

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.