حقوق بین‌المللی بشردوستانه چیست؟

۴ م دیماه ،

به گزارش خبرنگار حقوقی قضایی باشگاه خبرنگاران، حقوق بین‌المللی بشردوستانه یا حقوق بین‌الملل بشردوستانه که به حقوق جنگ نیز معروف است، به مسئولیت‌ها و حقوق طرفین درگیر جنگ و کشورهای بی‌طرف به‌ویژه در ارتباط با اشخاص غیرنظامی می‌پردازد. رعایت این قواعد و توجه به آن‌ها از آن روی ضروری می‌آید که پیدایش وضعیت جنگی خود برهم زننده بسیاری از قوانین و مقررات است.

مهمترین قوانین بین‌المللی حاکم بر حقوق بشردوستانه چهار معاهده ژنو در سال ۱۹۴۹ در مورد بهبود سرنوشت مجروحان و بیماران نیروهای نظامی؛ بهبود سرنوشت مجروحان و بیماران و غریقان نیروهای نظامی در دریا، رفتار با اسیران جنگی و پشتیبانی از اشخاص غیر نظامی در دوران جنگ است که تاکنون تقریبا تمام کشورها به آن پیوسته‌اند.

تصمیمات دادگاه نورمبرگ و دو دادگاه ویژه که توسط شورای امنیت برای رسیدگی به اشخاص مظنون به تجاوزات شدید به حقوق بشردوستانه بین‌المللی در یوگسلاوی سابق و رواندا تشکیل شده از منابع مهم دیگر این شاخه از حقوق بین‌الملل می باشند.

**حقوق بین‌المللی بشردوستانه چیست؟

حقوق بین‌المللی بشر دوستانه(IHL) به مجموعه‌ای از قواعد اطلاق می‌شود که استفاده از سلاح‌ها و روش‌های جنگی را محدود می‌کند.
این مجموعه قواعد از کسانی که در مخاصمات شرکت نداشته و یا دیگر ندارند، حمایت می‌کند و هدف حقوق بین‌المللی بشردوستانه همانا حمایت از کرامت انسانی و کاستن از درد و رنج در هنگام جنگ است ضمن این که نام دیگر آن حقوق جنگ و یا حقوق درگیری‌های مسلحانه است.

**چرا حقوق بین‌المللی بشردوستانه مهم است؟

حقوق بین‌المللی بشردوستانه یکی از موثرترین ابزارهای جامعه ی جهانی برای تضمین ایمنی و کرامت انسان‌ها در زمان جنگ است هدف آن حفظ حدی از انسانیت است؛ با این اصل راهبردی که حتی در جنگ هم محدودیت‌هایی وجود دارد و کنوانسیون‌های ژنو… همچنان و با قدرت تمام، تعهد مشترک ما را در اهمیت دادن به یکدیگر خاطرنشان می‌کنند.

**حقوق بین‌المللی بشردوستانه در چه شرایطی اعمال می‌شود؟

حقوق بین‌المللی بشر دوستانه به دو وضعیت می‌پردازد:

*درگیری‌های مسلحانه‌ بین‌المللی، که حداقل دو کشور درآنها شرکت دارند.

*درگیری‌های مسلحانه‌ای که در یک کشور رخ می‌دهند(مانند درگیری میان یک دولت و نیروهای شورشی).

براساس این گزارش؛ حقوق بین‌المللی بشردوستانه بر همه‌ طرف‌های درگیر و بدون توجه به اینکه چه کسی آغازگر در گیری است، اعمال می‌شود.

**حقوق بین‌المللی بشردوستانه از چه کسانی حمایت می‌کند؟

حقوق بین‌المللی بشردوستانه از کسانی حمایت می‌کند که در درگیری شرکت نداشته و یا دیگر شرکت ندارند، مانند: غیرنظامیان؛ کارکنان پزشکی و مذهبی نظامی؛ رزمندگان مجروح، کشتی شکسته و بیمار؛ اسرای جنگی و حقوق بین‌المللی بشردوستانه با درنظر گرفتن نیازهای خاص زنان و کودکان، حمایت‌های بیشتری از آنان به عمل می‌آورد.

**نقش کمیته‌ بین‌المللی صلیب‌سرخ چیست؟

کمیته‌ بین‌المللی صلیب‌سرخ به عنوان محافظ حقوق بین‌المللی بشردوستانه عمل کرده و فعالیت خود را بر مبنای چهار کنوانسیون ژنو مصوب ۱۹۴۹ و دو پروتکل الحاقی مصوب ۱۹۷۷انجام می‌دهد. این اسناد کمیته‌ی بین‌المللی صلیب‌سرخ را قادر می سازد که فعالیت‌هایی را مانند امدادرسانی به مجروحان، بیماران و کشتی شکستگان نظامی، بازدید از اسرای جنگی، برقراری مجدد رابطه میان اعضای خانواده هایی که در اثر درگیری از هم جدا شده‌اند، امدادرسانی به غیرنظامیان و تضمین رفتار مناسب با اشخاص مورد حمایت حقوق بین‌المللی بشردوستانه، انجام دهد.

کمیته‌ بین‌المللی صلیب‌سرخ در ۸۰ کشور جهان فعالیت می‌کند و شبکه دفاتر نمایندگی کمیته بین‌المللی صلیب سرخ به منظور هماهنگی با تحولات درگیری‌های مسلحانه و سایر اشکال خشونت به طور منظم تطبیق می‌یابد و مقر اصلی کمیته‌ بین‌المللی صلیب‌سرخ در سوییس، ژنو، واقع شده است.

انتهای پیام/


باشگاه خبرنگاران
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.