حق فنی در داروخانه ها فقط درصورت ارایه مشاوره و اطلاعات باید اخذ شود

‘امیر رامهرمزی’ روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی ایرنا افزود: هر داروخانه ای که نسبت به دریافت تعرفه غیرمصوب و خارج از روال اقدام کند به عنوان موضوع گرانفروشی و تخلف، در کمیسیون تعزیرات مطرح می شود.

وی خاطرنشان کرد تعرفه حق فنی – خدمات دارویی- مبلغی است که دکتر داروساز مسوول فنی داروخانه به ازای انجام دادن وظایفی در داروخانه از بیمار اخذ می کند.

مسوول رسیدگی به تخلفات دارویی دانشگاه علوم پزشکی تهران تاکید کرد مشاوره دارویی شامل ارایه اطلاعات درباره شیوه مصرف دارو، امکان های تداخل دارو با دارو یا با غذا، شرایط مصرف دارو، عوارض جانبی دارو، ارایه اطلاعات تاثیر دارو بر بیماری های زمینه ای مانند دیابت و بارداری و شیردهی و درج دستورات دارو طبق نسخ علمی روی آن از وظایف مسوول فنی داروخانه ها است.

رامهرمزی گفت: مسوول فنی داروخانه باید هنگام عرضه دارو حضوری فعال داشته باشد؛ نسخ پزشکی را کنترل کند و با بیمار حین عرضه دارو، مشاوره داشته باشد.

وی خاطرنشان کرد همچنین مسوول فنی داروخانه باید ابهام داروهای تجویزی را بررسی کند و حتی درصورت لزوم با پزشک معالج تجویزکننده دارو نیز مشاوره داشته باشد.

مسوول رسیدگی به تخلفات دارویی دانشگاه علوم پزشکی تهران تاکید کرد اگر این خدمات انجام نشود، داروخانه به هیچ عنوان حق دریافت تعرفه حق فنی را ندارد.

رامهرمزی تصریح کرد البته این خدمات باید به ازای نسخه معتبر ارایه شده بیمار، ارایه شود؛ این خدمات در مورد داروهای او تی سی -داروهای بدون نسخه مانند داروی ضد سرفه یا سرماخوردگی- نیز ارایه می شود.

وی گفت: باید توجه داشت که اولا تعداد داروهای او تی سی بسیار محدود است و از سوی دیگر تعرفه حق فنی خدمات ارایه شده بصورت معینی طبق ضوابط و مقررات، اخذ می شود.

مسوول رسیدگی به تخلفات دارویی دانشگاه علوم پزشکی تهران افزود: گاهی مسوول فنی در داروخانه ها حضور ندارد و برخی نیروهای دیگر داروخانه، اقدام به نسخه پیچی می کنند و تعرفه دارویی حق فنی را می گیرند که این مساله بطور قطع تخلف است و باید با آن برخورد شود.

رامهرمزی با اشاره به اینکه سال گذشته تعرفه ای برای حق فنی داروخانه ها، ابلاغ نشد، گفت: امسال هماهنگی های لازم برای تعیین این تعرفه در وزارت بهداشت انجام شده است و منتظر اعلام تعرفه های درمانی هستیم و به محض اعلام تعرفه های درمانی، تعرفه حق فنی نیز تصویب و ابلاغ خواهد شد.

وی بدون اشاره به مبلغ تعرفه فنی در سال جاری، افزود: میزان و نحوه دریافت این تعرفه ها درآینده نزدیک به همه داروخانه های شهری، روستایی و بیمارستانی ابلاغ خواهد شد.

اجتمام**۹۱۸۵ ** ۱۵۶۹**

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۱۲۰۰۰۶


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.