حلقه ی مفقوده ی ریزگردها و ایجاد بیابان زایی

به گزارش ممتازنیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان،

در سال های اخیر کشورمان با مهمان ناخوانده ریزگردها مواجه شده که عوامل مختلف باعث ایجاد آن شده است.

دکتر رضایی، متخصص محیط زیست در گفتگو با خبرنگار علمی باشگاه خبرنگاران گفت:  مخاطرات طبیعی به عوامل مختلفی تقسیم شده که شامل مخاطرات آب و هوایی که بیش از ۷۵ درصد خسارات اقتصادی و تلفات جانی را شامل می شود، مخاطرات بلایای طبیعی همانند زلزله و در نهایت مخاطرات انسان ساز که ناشی از توسعه صنعت و نو آوری است تقسیم می شود.

وی افزود: اخیرا کشورهای حاشیه میان رودان با مشکل ریزگردها مواجه شده که علت آن را می توان در عوامل مختلف جستجو کرد هم جواری تاریخی همیشه وجود دارد ولی برای ایجاد مشکل یاد شده رد پای یک عامل انسانی را می توان دنبال کرد افت شدید منابع آبی عمدتا در عراق بر ایجاد یک بحران تبدیل شده به طوریکه ضعف دولت مرکزی اشغال توسط نیروهای آمریکایی و بهره برداری بابی اولیه از بالا دست و دجله و فرات از زمره عوامل انسانی کم آبی محسوب می شود.

وی تصریح کرد: در زمان صدام مسیر دجله و فرات در راستای توسعه اراضی تغییر پیدا کرده  که نهایتا بزرگترین تالاب منطقه تبدیل به چشمه تولید گرد و خاک شد در صورتیکه می توانست چشمه گیره گرد و خاک بشود در عربستان سعودی چیزی حدود ۲ میلیون هکتار به عنوان چشمه گرد و خاک اعلام شده که عراق بعد از مواجه شدن با این بحران به حفر ۲۰۰۰ هزار حلقه چاه دست زد تا منابع آبی مردم را تامین کند.

وی اظهار داشت: بر طبق مطالعات مرکز آب خیزی تعداد ۶ عدد چشمه به ۲۰۷ عدد ارتقا پیدا کرده بزرگترین عامل ناپایداری در منطقه به عنوان عوامل تشکل ریزد گردها محسوب می شود.

** اثرات مخرب خشک شدن دریاچه ارومیه

دریاچه ارومیه پهنه نیم میلیون هکتاری است که این پهنه وقتی خشک بشود ظرفیت گرمای ویژه منطقه کاهش پیدا می کند، تفاوت های شب و روز و افزایش کینه را به همراه دارد با تغییر شرایط محیطی زیستی ممکن است در کوتاه مدت یا میان مدت برخی از اقلام کشاورزی از دست رفته زیرا خواص اکولوژی منطقه را نخواهند داشت و در نهایت میزان بخارآلودگی و ذرات نمک افزایش یافته شاخص سلامتی برای انسانها کاهش می یابد.

وی با بیان اینکه سونامی نمک به تدریج از شرق ارومیه ایجاد می شود بیان داشت: برای جلوگیری از بیابان زدایی باید به سمت افزایش بخش کشاورزی به جای افزایش فیزیکی کشاورزی و کاهش دامداری سنتی رفت./ح


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.