حل بحران سوریه و بیان دیدگاه متفاوت مذاکرات ۱+۵ دستور سفر لاوروف به تهران

مهدی سنایی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار مهر درباره سفر لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه به تهران گفت: طبق اعلامیه وزارت امور خارجه روسیه هدف اصلی سفر لاوروف تلاش دیپلماتیک برای حل و فصل مسئله سوریه است.

وی با اشاره به اینکه در شرایط حاضر دو دسته از کشورها با موضوع سوریه مرتبط هستند، افزود: یک دسته از این کشورها، کشورهایی هستند که برای سرکوبی نظام سیاسی سوریه برنامه ریزی کرده اند و آن را درقالب طرح های مختلف دنبال می کنند.

سنایی تصریح کرد: شرایط عملیات نظامی در سوریه مانند لیبی فراهم نیست و به همین دلیل نیز این کشورها در تلاش هستند که برکناری بشار اسد را به شکل دیگری دنبال کنند و در کنار آن هم متأسفانه به مخالفان سوریه کمک مالی می کنند و سلاح تحویل آنها می دهند. این گروه کشورهای اروپایی به رهبری آمریکا و در منطقه ما نیز قطر و عربستان هستند.

وی اظهار داشت: گروه دیگر کشورهای مرتبط با موضوع سوریه به دنبال حل و فصل موضوع هستند و اعتقاد دارند مشکلات سوریه باید از طریق دیپلماتیک حل و فصل شود و مسائل تغییر و عدم تغییر رهبران و  نظام سیاسی سوریه را مربوط به مسائل داخلی می دانند و فکر می کنند که شیوه عمل قبلی نقض آشکار قواعد و اصول بین الملل است.

سنایی خاطرنشان کرد: روسیه نیز در همین چارچوب یکی از کشورهای اصلی و تأثیرگذار است که با روی کار آمدن پوتین در این کشور موضع روسیه در مسائل بین الملل تقویت شده است.

رئیس گروه پارلمانی- دوستی ایران و روسیه تأکید کرد: روسیه به مداخلات داخلی و تشدید مناقشات در سوریه بدبین است و آنها را تحت تأثیر مناقشات خارجی می داند و به همین دلیل  با برگزاری یک اجلاس در چارچوب طرح مسکو در ژنو یا مسکو ابتکار عمل را به دست گرفته است.

وی با اشاره به اینکه ایران یکی از ارکان اصلی حل مسائل سوریه در هر طرحی است، ادامه داد: در طرح روسیه نیز ایران یکی از ارکان اصلی است و سفر لاوروف نیز بر همین اساس حائز اهمیت خواهد بود.

سنایی همچنین درباره سفر لاوروف و تأثیر آن بر مذاکرات ۱+۵ گفت: طبیعتا با توجه به اینکه مذاکرات ۱+۵ در مسکو در جریان است، یکی از مباحث اصلی این سفر نیز می تواند مربوط به مذاکرات باشد.

این نماینده مجلس با تأکید بر اینکه برای روسیه نیز از هر جهت حائز اهمیت است که مذاکرات دستاوردهایی داشته باشد، افزود: این مذاکرات در درجه اول آزمونی است برای دیپلماسی روسیه و در واقع وقوع آن در مسکو با توجه به اینکه روسیه یکی از اعضای ۱+۵ است، از اهمیت بسیاری برخوردار خواهد بود.

وی ادامه داد: از سوی دیگر تفاوت مذاکرات مسکو با بغداد و استانبول در این است که روسیه به عنوان میزبان از طرف های اصلی مذاکره کننده است و انتظار می رود در طرحی که برای گفتگوها تهیه می شود و همچنین در دستاورد مذاکرات تأثیرگذار باشد.

عضو کمیسیون امنیت ملی وسیاست خارجی مجلس شورای اسلامی به جلسه هماهنگی دیگر اعضای ۱+۵ که دیروز در فرانسه برگزار شد نیز اشاره کرد و اظهار داشت: برگزاری این نشست در تهران همزمان با نشست فرانسه به شکلی یک دیدگاه متفاوت  در زمینه گفتگوها و ۱+۵ را به نمایش می گذارد و اگر چه چین در این گفتگوها حضور نداشت اما در واقع دیدگاه چین حضور خواهد داشت.

وی با اشاره به اینکه دیدگاه چین و روسیه در حل مسئله هسته ای ایران حائز اهمیت است، بیان کرد: روسیه مایل به حل و فصل دیپلماتیک  پرونده هسته ای ایران است و دیدگاه خاص خود را دارد که نه با دیدگاه ایران و نه دیدگاه ۴ عضو دیگر ۱+۵ به غیر از چین هم خوانی دارد.

سنایی خاطرنشان کرد: روسیه از یک طرف بر این باور است که فعالیت صلح آمیز هسته ای حق ایران است و فکر می کند که کشورهای دیگر باید آن را بپذیرند و این موضوع را قابل بحث نمی داند و از طرف دیگر اعتقاد دارد که ایران در چارچوب تعهدات آژانس باید همکاری بیشتری داشته باشد.

وی با اشاره به طرح گام به گام روسیه توضیح داد: روسیه در مذاکرات مسکو نیز ایده مشابهی را دنبال خواهد کرد.

به گفته سنایی، از مسکو به عنوان یک مرحله حساس در مذاکرات  یاد می شود و قاعدتا برای وزیر خارجه روسیه نیز این امر حائز اهمیت است که این مذاکرات برگزار شود و دستاورد داشته باشد.

وی تأکید کرد: در شرایط فعلی هم مسائل جهانی و هم منطقه خط مسکو و ایران را به هم نزدیک می کند و اقدامات آمریکا و زیاده خواهی آن و برخورد دو گانه با انقلاب های عربی و مداخلات مکرر در امور سایر کشورها با روی کار آمدن پوتین ، سوء ظن روسیه را افزایش داده و طبعا خط مسکو و دیدگاه و رویکر مسکو و ایران را به هم نزدیک کرده و بر همین اساس نیز می توان سفر لاوروف را دارای اهمیت بیشتری دانست.


MehrNews Rss Feed

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.