حماسه سیاسی با حضور همه سلایق و تعداد رأی بالا محقق می‌شود

دانش جعفری :

ایران > انتخابات
داوود دانش جعفری گفت: لازمه تحقق حماسه­ سیاسی این­ است­ که سلیقه­‌های ­متفاوت در انتخابات حضور فعال پیدا کنند تا میزان مشارکت رأی­‌دهندگان افزایش پیدا کند و تبدیل به یک حماسه­ سیاسی شود. منظور از حماسه ­اقتصادی هم این است که با حرکت‌‌های ­دقیق و حساب­ شده به مشکلات اقتصادی موجود پایان ­دهیم.

به گزارش پایگاه رسمی مجمع تشخیص مصلحت نظام، داوود دانش‌جعفری، کاهش مخارج غیرضروری دولت و افزایش درآمدهای غیرنفتی دولت را لازمه آفرینش حماسه اقتصادی دانست و دربارهٔ الزامات تحقق حماسه سیاسی و حماسه اقتصادی، گفت: برداشت من از حماسه­ سیاسی در سال این­ است که انتخابات سرنوشت­‌ساز ریاست­‌جمهوری با مشارکت حداکثری مردم برگزار شود. قاعدتاً چنین پدیده­‌ای تضمین­‌کننده امنیت­ ملی و همچنین شکوفایی ناشی­ از همکاری مردم با دولت را با خود به­ همراه خواهد آورد.

وی افزود: لازمه تحقق حماسه­ سیاسی این­ است­ که سلیقه­‌های ­متفاوت در انتخابات ریاست جمهوری حضور فعال پیدا کنند تا میزان مشارکت رأی­‌دهندگان افزایش پیدا کند و تبدیل به یک حماسه­ سیاسی شود. منظور از حماسه ­اقتصادی هم این است که با حرکت­‌های ­دقیق و حساب­ شده به مشکلات اقتصادی موجود پایان ­دهیم. متأسفانه یکی از مشکلات اقتصادی مهم ایران وابستگی به نفت است. این وابستگی سبب ناپایداری­‌های فراوانی در اقتصاد ایران شده­ است.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: هرگاه درآمد نفتی کشور کاهش پیدا می‌کند، تأثیر آن در کاهش بودجه­ دولت کاملاً مشهود است لذا مخارج دولت دچار کسری بودجه می­‌شود و مشکلات اجرایی فراوانی در کشور ایجاد می­‌شود. یکی از این نوع مشکلات تورم بالاست که قدرت خرید مردم بویژه طبقات کم­ درآمد را کاهش می­‌دهد. برای رفع این مشکل، دو سیاست را می‌توان به صورت موازی به اجرا درآورد؛ یکی کاهش مخارج غیر­ضروری دولت و دیگری افزایش درآمدهای غیر­نفتی دولت. هر دو سیاست می­‌تواند مشکلات ناشی از وابستگی کشور به درآمدهای نفتی را کاهش دهد.

دانش جعفری خاطرنشان کرد: حماسه­ اقتصادی این است که دولت سیاست­‌های کاهش مخارج دولت و همچنین افزایش درآمدهای غیردولتی را بدون ایجاد تنش در اقتصاد ایران و با مهارت به اجرا بگذارد. غیر از مشکلات مربوط­ به وابستگی بودجه­ دولت به نفت، یکی دیگر از مشکلات اقتصاد نفتی، وابستگی تجارت­ خارجی ما به ارز نفت است. به عبارت­ دیگر درآمد نفتی غیر از اثر بودجه­‌ای خود، به تزریق ارز نفتی برای نیازهای وارداتی­ کشور نیز کمک­ می­‌کند لذا هرگاه ارز نفتی کاهش­ یابد، درآمد ارزی­ کشور نیز کاهش­ پیدا می‌کند لذا قیمت ارزهای­ خارجی دچار افزایش می­‌شود و از آن طریق اثرات تورمی بر اقتصاد ایران وارد می‌آید.

وی افزود: برای حل این مشکل نیز باید ضمن کاهش واردات بی­ رویه، با تقویت تولید داخل و تکمیل زنجیره تولیدات اساسی در داخل تدابیری اتخاذ کرد که وابستگی تولید و مصرف­ داخلی به واردات کاهش پیدا کند. انجام این خواسته مهم تنها با انجام یک حماسه ­اقتصادی امکان­‌پذیر است. در تحقق چنین حماسه­‌ای نقش مدیریت دولت و همکاری مردم کاملاً برجسته است.

رییس کمیسون نظارت دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظام با پر اهمیت دانستن وظیفه و نقش مسئولین و مردم در دست­یابی به این آرمان ملی گفت: لازمه موفقیت در سیاست­‌های مورد­ اشاره، مدیریت مناسب دولت و همکاری همه­ جانبه مردم است. رعایت الگوی مناسب مصرف توسط دولت و مردم می­‌تواند در این شرایط­ حساس به کمک کشور بیاید و دسترسی به موفقیت نهایی را آسان کند.

دانش­ جعفری با توجه به جایگاه مجمع­ تشخیص مصلحت نظام در ایجاد بستر تحقق شعار سال گفت: مجمع­ تشخیص مصلحت نظام هم در تدوین سیاست­‌های مناسب برای تحقق سیاست­‌های کلی کشور نقش دارد و هم در نظارت بر اجرای آن. به عبارت دیگر برای اجرایی شدن یک سیاست ­خوب، راهبردهای اجرایی مناسب که کشور را به هدف مورد نظر نزدیک می­‌کند نقش بسزایی دارد. همچنین نظارت صحیح سبب می­‌شود که این سیاست­‌ها به دقت اجرا شود.


RSS
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.