حمایت دولت از جامعه زنان/ تایید شورای نگهبان برای پرداخت دیه کامل زنان

۲۰م دیماه ،

یاوری در گفتگو با باشگاه خبرنگاران اعلام کرد

قائم مقام وزیر دادگستری گفت: طرح پرداخت دیه کامل زنان توسط دولت مطرح شده که طی آن مابه‌التفاوت دیه زن از محل صندوق جبران خسارت‌های بدنی بیمه مرکزی پرداخت خواهد شد.

رمضانعلی یاوری” در گفتگو با خبرنگار حقوقی قضایی باشگاه خبرنگاران، با اشاره به پرداخت مابه‌التفاوت دیه زنان اظهار داشت: دولت برای حمایت از جامعه زنان پرداخت مابه‌التفاوت دیه را مطرح کرده است.

وی ادامه داد: طرح پرداخت دیه کامل زنان توسط دولت مطرح شده که طی آن مابه‌التفاوت دیه زن از محل صندوق جبران خسارت‌های بدنی بیمه مرکزی پرداخت خواهد شد.

یاوری با بیان اینکه نرخ برابر دیه زن و مرد برای حمایت از آسیب دیده انگاشته شده است، تصریح کرد: چنانچه فرزند دختر یا همسر ولی دم بر اثر اتفاق ای فوت شود، مابه التفاوت نرخ دیه آن از محل صندوق جبران خسارتهای بدنی بیمه مرکزی پرداخت خواهد شد در حالیکه پیش از این تا زمانیکه ولی دم نمی‌توانست پول را تهیه کند، ضارب آزاد بود ولی پس از اجرای این طرح ضارب به سرعت محکوم خواهد شد.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه براساس قانون مجازات اسلامی و احکام شریعت دیه زن نصف مرد است، گفت: پرداخت دیه کامل زنان پس از بررسی‌ها و مطالعات دولت و مجلس در این زمینه برای حفظ حقوق زنان گام برداشته که قطعا شورای نگهبان این مساله را تایید خواهد کرد که پس از تایید تصویب شده و قابلیت اجرایی خواهد داشت.

گفتنی است؛ بر اساس ماده ۳۰۰ قانون مجازات اسلامی، دیه‌ قتل زن مسلمان خواه عمدی و خواه غیرعمدی، نصف دیه مرد مسلمان است‌. در ماده ٢٠٩ قانون مجازات اسلامی نیز آمده است: هر‌ گاه مرد مسلمانی عمداً زن مسلمانی را بکشد، محکوم به قصاص است، لیکن باید ولی زن قبل از قصاص قاتل، نصف دیه ‌مرد را به او بپردازد و ماده ٢١٣ نیز مقرر کرده است تا این نصف دیه پرداخت نشود، قصاص اجرا نمی‌شود.

انتهای پیام/


باشگاه خبرنگاران
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.