حمایت قاطع اردوغان از شورشیان سوریه

جام جم آنلاین: نخست وزیر ترکیه می‌گوید آنکارا قاطعانه به حمایت و پشتیباتی تدارکاتی از گروه‌های مسلحی که با دولت سوریه مبارزه می‌کنند، ادامه خواهد داد.

به گزارش پرس تی وی رجب طیب اردوغان این سخنان را روز یک‌شنبه (۹ مهر، ۳۰ سپتامبر) در کنگره بزرگ «حزب عدالت و توسعه» (حزب حاکم ترکیه) در آنکارا مطرح کرد. حزب عدالت و توسعه در این مراسم یک دهه موفقیت‌های انتخاباتی و رشد اقتصادی را جشن گرفت.

اردوغان که کشورش به همراه عربستان سعودی، قطر و امریکا به حمایت مالی و تسلیحاتی از شورشیان سوری متهم است، افزود:«ما هر آن‌چه را که یک برادر انجام می‌دهد انجام خواهیم داد و به پشتیبانی تدارکاتی از مردم سوریه ادامه خواهیم داد.»

هر چند کشورهای غربی و تعدادی از متحدان آن‌ها در خاورمیانه کناره گیری بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه از قدرت را خواستار شده‌اند اما روسیه و چین به شدت با این مساله مخالفت می‌کنند.

اردوغان از روسیه و چین نیز خواست موضع خود در قبال بشار اسد را تغییر دهند. وی خاطرنشان کرد:«ما از روسیه و چین می‌خواهیم (لطفا) در موضعی که تاکنون در این باره بر آن پافشاری کرده‌اید تجدیدنظر کنید.»

محمد مرسی، رئیس جمهوری مصر نیز در این مراسم حضور داشت.

مرسی در سخنانی در این مراسم با اشاره به ناآرامی سوریه و یاد کردن از آن به عنوان تراژدی قرن تصریح کرد:«آن‌جا در خاک سوریه مردم این کشور روز و شب کشته می‌شوند. به زنان تجاوز می‌شود. آن‌ها تراژدی قرن را تجربه می‌کنند. این تراژدی در سوریه خواب را از چشمان ما ربوده است.»

سوریه از مارس سال ۲۰۱۱ تا کنون صحنه ناآرامی‌های مرگبار است. دمشق خراب‎کاران، شورشیان و تروریست‌های مسلح را مسئول این ناآرامی‌ها می‌داند، در حالی که مخالفان، نیروهای امنیتی را به دست داشتن در این کشتارها متهم می‌کنند.

دمشق می گوید این ناآرامی‌ها از خارج رهبری و هدایت می‌شوند و طبق برخی گزارش‌ها تعداد زیادی از شورشیان مسلح سوریه را اتباع کشورهای بیگانه به ویژه مصر، الجزایر، عربستان سعودی و افغانستان تشکیل می‌دهند.


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.