حمایت ایتالیا، یونان و آلبانی از ساخت خط لوله ترنس آدریاتیک

خبرگزاری پانا: دولت های ایتالیا، یونان و آلبانی یادداشت تفاهمی به منظور حمایت از ساخت خط لوله ترنس آدریاتیک امضا کردند.

به گزارش خبرگزاری پانا به نقل از وزارت نفت، دولت های ایتالیا، یونان و آلبانی، موافقت خود را برای حمایت از پروژه ساخت خط لوله ترنس آدریاتیک موسوم به خط لوله تاپ اعلام کردند.

خط لوله گازی تاپ به طول ۸۰۰ کیلومتر از شهر کوموتینی یونان در نزدیکی مرز ترکیه آغاز می شود و با عبور از آلبانی تا نزدیکی شهر سان فوکا ایتالیا امتداد دارد.

کنسرسیوم ساخت خط لوله تاپ در بیانیه ای اعلام کرد: یادداشت تفاهمی در این باره روز گذشته (۷ مهر) در حاشیه نشست سازمان ملل متحد در نیویورک امضا شد.

این خط لوله قرار است در سال ۲۰۱۷ به بهره‌برداری برسد و سالانه ۱۰ میلیارد مترمکعب گاز حوزه دریای خزر را به اروپا صادر کند.

حداکثر ظرفیت انتقال گاز با این خط لوله ۲۰ میلیارد مترمکعب خواهد بود.

دو خط لوله گازی نابوکوی غربی و تاپ اوایل سال جاری میلادی از سوی کنسرسیوم توسعه فاز دوم میدان فراساحل شاه دنیز آذربایجان به عنوان مسیرهای احتمالی صادرات گاز این میدان به اروپا انتخاب شده اند.

کنسرسیوم نابوکو پیش تر طرح ساخت یک خط لوله یکهزار و ۳۰۰ کیلومتری از مرز بلغارستان-ترکیه به سمت شهر بوم گارتن اتریش موسوم به خط لوله نابوکو غربی را مطرح کرده که طول این خط لوله یک سوم طول طرح اولیه خط لوله نابوکوست.

کنسرسیوم توسعه میدان شاه دنیز آذربایجان به رهبری شرکت بی پی انگلیس قصد دارد تا ماه مه آینده، یکی از این دو خط لوله را برای صادرات گاز به اروپا انتخاب کند.

شرکت های استات اویل نروژ و یی جی ال سوئیس، هر یک ۴۲٫۵ درصد و یی او ان روهرگاز آلمان ۱۵ درصد از سهام خط لوله گازی تاپ را در اختیار دارند.

 


آخرین اخبار

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.