حمایت ویژه سیستم بانکی از صنعت خودرو

رئیس ایدرو بر لزوم حمایت ویژه سیستم بانکی از صنعت خودرو تاکید کرد.

به گزارش ممتازنیوز به نقل از  مهر،غلامرضا شافعی در مراسم افتتاحیه کارخانه تولید ایربگ خودرو در مازندران با بیان این که نیازهای نقدینگی صنعتگران افزایش یافته است، خواستار توجه ویژه سیستم بانکی به قطعه سازان و خودروسازان برای تامین منابع مورد نیاز شد.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و رئیس سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران به واگذاری سهام شرکتهای دولتی در قالب اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی اشاره کرد و اظهار داشت: در قالب اجرای این اصل که کار لازم و مفیدی بوده، تاکنون ۳۲۰۰ میلیارد تومان سهام شرکتهای تابعه سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران واگذار شده و این در حالی است که در قبال این واگذاری ها، صرفا ۲۰۰ میلیارد تومان به این سازمان در قالب وام تزریق شده که باید به خزانه بازگشت داده شود.
شافعی افزود: عدم بازگشت منابع حاصل از واگذاریها به این سازمان، دست ایدرو را به مقدار زیادی تهی ساخته و امکان سرمایه گذاری ایدرو در استانها را کاهش داده است.

وی ادامه داد: متاسفانه از سال۸۷ تا۸۹ ایدرو به عنوان یک سازمان توسعه‌ای مهم از هرگونه سرمایه‌گذاری منع شد که این کار، در حالی که کشور ما از سوی غرب تحریم شده و امکان انتقال فناوری و حتی خرید برخی قطعات مثل قطعه ایربگ وجود ندارد، در جهت مصالح کشور نبوده است.

رئیس ایدرو به بیانات مقام معظم رهبری در خصوص عدم علاقه غرب به پیشرفت ایران در عرصه‌های فناوری اشاره کرد و افزود: آمریکا و اروپا می‌دانند یکی از عرصه‌هایی که سایر کشورها می‌توانند در مقابل آنها عرض‌اندام کنند، قدرتمندی در حوزه فناوری است و با رفتاری مشابه فراعنه، قصد به استضعاف کشیدن کشورهای دیگر را در این حوزه دارند.

شافعی با اشاره به توان ایدرو در این حوزه، تاکید کرد: سازمان‌هایی مانند سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران که می‌توانند در عرصه‌های رشد فناوری و رشد سرمایه‌گذاری موجب توسعه کشور شوند، باید مورد حمایت قرار گیرند.

وی با بیان این که اخیرا در این سیاست‌ها بازنگری شده، افزود: به ایدرو اجازه داده شده در مناطق محروم با مشارکت مردم و همین طور در حوزه فناوری‌های نو سرمایه گذاری هایی را انجام دهد و در اجرای این فرایند ۱۲۱ طرح در دولت به تایید رسیده است.

وی گفت: اگر صاحبان دانش فنی بتوانند اثبات کنند که سرمایه گذاری پیشنهادی آنها از نوع های-تک تلقی می‌شود، امکان قانونی مشارکت با آنان برای ایدرو وجود دارد.

در همین حال، رئیس ایدرو در حاشیه مراسم افتتاح خط تولید ایربگ در استان مازندران تصریح کرد: دولت مصوباتی برای حمایت از خودروسازان از طریق سیستم بانکی دارد. شافعی با اشاره به اینکه سه برنامه حمایتی در جهت تامین نقدینگی خودروسازان در نظر گرفته شده، اظهار داشت: خودروسازان در سالهای گذشته بخشی از منابع خودشان را در فعالیت های غیرتولیدی بکار گرفتند که این منابع، قابلیت تبدیل به سرمایه در گردش را دارد و می توانند با تبدیل این منابع، مطالبات قطعه سازان را تامین کنند.

وی ادامه داد: البته ممکن است تبدیل دارایی‌های خودروسازان به نقدینگی زمان‌بر باشد؛ به همین دلیل در کنار این امر، دولت مصوبه هایی دارد که از ایران خودرو و سایپا از طریق سیستم بانکی حمایت‌هایی را به عمل آورد. رئیس ایدرو ادامه داد: در قوانین بودجه هم پیش بینی شده بخشی از بهره های بانکی مورد بخشش قرار گیرد تا کمک لازم به خودروسازان و قطعه سازان برای بهبود وضعیت تولید صورت گیرد.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت همچنین در خصوص حمایت ایدرو از صنایع دارای فناوری پیشرفته اظهار داشت: بطور کلی سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران قادر است و اجازه دارد از صنایع نوین حمایت کند و از این رو، هرجا لازم باشد دارندگان ایده ها و فناوری های نو مورد حمایت قرار گیرند، وارد عمل خواهیم شد.


منبع:عصرخودرو

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.