حمایت و تشویق تولیدکنندگان محصولات ارگانیک در کشور / افزایش آگاهی وترویج فرهنگ تولید و مصرف موادغذایی سالم با هدف تضمین سلامت جامعه

اردیبهشت ۱۴۰۳

به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران ، در جشنواره محصولات ارگانیک تهران محصولات غذایی و کشاورزی تولید شده به روش های ارگانیک عرضه شده تا تشویقی برای شهروندان در تهیه و مصرف مواد غذایی سالم باشد.
محصولات ارگانیک محصولاتی می باشند که در تمام مراحل رشد با سیستم طبیعی هماهنگ بوده و در خاکی که از چند سال قبل هیچ گونه سموم دفع آفات گیاهی نظیر علف هرزکش ها، قارچ کش ها و مواد شیمیایی در آن استفاده نشده و فقط با مواد طبیعی مانند کمپوست گیاهی تقویت می شود، رشد می کنند.
از سوی دیگر در ترکیبات میوه های ارگانیک هیچ گونه اصلاح ژنتیکی صورت نمی گیرد و از گازها برای رشد زودرس میوه ها استفاده نمی شود. به همین دلیل رنگ این نوع میوه ها طبیعی بوده و نه خیلی پررنگ یا کم رنگ تر از حد معمول می باشند و بافت آن ها مناسب و خیلی نرم یا سفت نیست.
اندازه میوه ها هم متعادل بوده و طعم و بوی طبیعی و مناسبی دارند که البته بارزترین ملاک تشخیص میوه های ارگانیک از غیرارگانیک هم همین طعم و بوی طبیعی شان است، از سویی پوست میوه های ارگانیک کاملامتناسب با میوه بوده و زیاد ضخیم نیست.
از همه مهم تر آن که در این نوع محصولات کاهش آلودگی خاک به کودها و سموم سبب باقی ماندن عناصر مفیدی مانند کلسیم، آهن، فسفر، منیزیم و ویتامینC در سبزی ها می شود.
“حسین صفایی” مدیرعامل سازمان میادین میوه و تره بار شهرداری تهران در این باره می گوید: جشنواره ارگانیک از نظر اهمیت فراگیر بودن و مشارکت دستگاه های دست اندرکار سلامت مواد غذایی چه در بازار مصرف و چه در مراحل فرآوری و عرضه، یک جشنواره ملی محسوب می گردد.
وی اظهارمی دارد: با توسعه تکنولوژی و توسعه در حوزه تولید محصولات کشاورزی و دامی مشکلاتی هم در عرصه سلامت مواد غذایی و دامی بوجود آمده که با مصرف بی رویه نهاده هایی مثل کود شیمیایی، انواع سموم آفت کش، داروهای دامی، مصرف هورمون های رشد، آنتی بیوتیک ها صرف اینکه میزان تولید را افزایش می دهد، و هم عوارضی برای سلامتی مردم دارد.
صفایی می افزاید: حاصل این وضعیت می تواند در بخشی منجر به آلودگی مواد غذایی به باکتری ها، ویروس ها و سایر عوامل بیماری زا به سبب عدم رعایت اصول بهداشتی شود و بخشی با آلوده شدن به آلاینده های شیمیایی سبب بوجود آوردن انواع سرطان ها و مرگ و میر در کشور شود که همه این ها به سلامت مواد غذایی برگشت می کند.
مدیر عامل سازمان میادین میوه و تره بار شهرداری تهران تصریح می کند: آغشته شدن مواد غذایی به قارچها ، استفاده بی رویه از افزودنی های خوراکی مانند مواد نگهدارنده و اسانس های مصنوعی و باقیمانده داروهای مصرفی برای پرورش حیوانات در تولید مواد پروتئینی مثل آنتی بیوتیک ها، استفاده نادرست از کودهای شیمیایی و کودهای ازته در تولید محصولات کشاورزی و در آخر ترکیب شدن مواد غذایی با فلزات سنگین همچون جیوه، سرب، آلومینیم و قلع از جمله خطراتی است که سلامت جامعه را به مخاطره می اندازد.
وی با بیان اینکه در حال حاضر از مجموع ۱۸ میلیون هکتار از زمین های زراعی در کل کشور تنها حدود ۳۴ هزار متر آن تحت کشت محصولات ارگانیک قرار گرفته است، می گوید: این نسبت در مقایسه با کشورهای که حدود ۲۰ درصد از اراضی کشاورزی آن ها به محصولات ارگانیک اختصاص دارد، نسبت بسیار کمی است و این در حالی است که اروپائیان مصرف کننده ۴۰ درصد از کل محصولات ارگانیک دنیا می باشند.
مدیرعامل سازمان میادین میوه و تره بار شهر تهران با اشاره به بعضی اهداف برگزاری جشنواره محصولات ارگانیک می گوید: حمایت و تشویق تولیدکنندگان، انجمن ها و مؤسسات فعال در کشاورزی ارگانیک، معرفی پتانسیل های موجود در کشور در زمینه تولید و عرضه محصولات سالم و ارگانیک و ایجاد بستر مناسب برای بالابردن سطح آگاهی مردم و ترویج و توسعه فرهنگ تولید و مصرف موادغذایی سالم و ارگانیک با هدف تضمین سلامت جامعه از جمله اهداف برپایی این جشنواره است.
بررسی‌ ها نشان می دهد، اشخاص و خانواده ‌هایی که از محصولات غذایی ارگانیک استفاده می ‌کنند در نهایت، هزینه کمتری را نسبت به اشخاص و خانواده ‌هایی می ‌پردازند که از محصولات غذایی معمولی که به روش ‌های صنعتی و ماشینی تهیه شده، استفاده می ‌کنند، چرا که محصولات غذایی که با روش طبیعی و ریتمی آرام به دست می‌ آید، مانند همه‌ پدیده ‌های دیگر زندگی، استحکام و مقاومت و فوایدغنایی بیشتری دارند. به عنوان مثال، سیبی که دوبار سریع‌ تر از یک سیب طبیعی رشد می‌ کند، دوبار کمتر از سیبی که در طبیعت رشد می ‌کند، دارای مواد غذایی است./ف


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.