حمایت ۵ جانبه برای جایگزین شدن مودم‌های ADSL با VDSL

در حالی که مجلس طرح صیانت از فضای مجازی را به تصویب می‌رساند، در روزهای پایانی عمر دولت، تفاهم نامه پنج جانیه برای تولید مودم‌های VDSL با هدف استفاده از ظرفیت‎‌های علمی شرکت های دانش بنیان به امضا رسید.

به گزارش ممتازنیوز، فناوری VDSL که مخفف عبارت “Very-high-bitrate Digital Subscriber Line” به‌معنی خط اشتراک دیجیتال با نرخ بیت بسیار بالاست. VDSL نسل جدیدی از فناوری‌های DSL است که روی بستر کابل‌های مسی ارائه می‌شود و به‌ عبارت دیگر نسل بعدی فناوری ADSL به شمار می رود.

مودم‌های VDSL قادر هستند پهنای باند ۵۲ مگابیت برثانیه و آپلود ۱۶ مگابیت برثانیه را ارائه دهند که بیش از ۶ برابر مودم‌های ADSL هست. تبدیل اینترنت از ADSL به VDSL هزینه‌ای جز خرید مودمی که از VDSL پشتیبانی می‌کند، برای کاربر ندارد.

به منظور دسترسی کشور به این فناوری و در راستای منویات مقام معظم رهبری و تاکید بر تولید داخل فناوری‌های راهبردی کشور و اهمیت استفاده از ظرفیت شرکت‌های دانش بنیان و نامگذاری سال ۱۴۰۰ بـه سـال “تولید؛ پشتیبانی‌ها و مانع زدایی‌ها” و بـا توجه به وضع تحریم‌های همه جانبه و افزایش هزینه‌های واردات و در راستای تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی تفاهم نامه مشترکی میان “معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری”، “صندوق نوآوری و شکوفایی”، “وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات”، “شرکت مخابرات ایران” و “پست بانک ایران” به امضا رسید.

بهره‌گیری از توانمندی‌های شرکت‌های دانش بنیان در راستای رفع نیازمندی‌های صنعت مخابرات کشور، استفاده از ظرفیت‌های شرکت مخابرات ایران در جهت رفع نیازمندی‌های راهبردی صنعت مخابرات و رشد و توسعه محصولات و خدمات دانش بنیان، شناسایی نیازهای شرکت مخابرات ایران به منظور مرتفع کردن آنها با معرفی شرکت‌های دانش بنیـان فعال در صنایع مرتبط ارتباطات و فناوری اطلاعات با هدف کاهش زمان و هزینه تولید و عرضه،تعمیر و نگهداری و بـه روز رسـانی سیستم‌ها و کاهش وابستگی به محصـولات و شرکت‌های خارجی از جمله اهداف این تفاهم نامه است.

این تفاهم نامه در حالی به امضا می‌رسد که در مجلس طرح “صیانت از حقوق کاربران در فضای‌ مجازی و ساماندهی پیام‌رسان‌های‌ اجتماعی” در دستور کار کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی است.

در این تفاهم نامه شرکت مخابرات ایران متعهد شد تا نسبت به بهره‌برداری از ظرفیت‌ها و امکانـات موجود شرکت مخابرات ایران در راستای اجرای مفاد این تفاهم نامه و انجام تعهدات ناشی از آن بر اساس استانداردهای تخصصی و حرفه‌ای معمـول اقدامات لازم را انجام دهد.

تهیه فهرستی از نیازمندی‌های اولویت‌دار با توجه به میزان واردات و ارزش افـزوده آنها به همراه مشخصات دقیق فنی و در صورت لزوم استانداردها و تست‌های مورد نیاز و مراکز تست مورد تایید، بـا تعیین مشـاور ذیصلاح از سوی شرکت مخابرات از دیگر تعهدات این شرکت است که لازم است این لیست به معاونت علمی و فناوری و صندوق نوآوری و شکوفایی اعلام شود تا پس از تایید، این فهرست به شرکت‌های دانش بنیـان ارائه شود.

علاوه بر آن با هدف ایجاد اطمینان لازم برای شرکت‌های دانش بنیان جهت سرمایه گذاری و تولید محصولات مورد نظـر، شرکت مخابرات برای فهرست نیازمندی‌های اولویت‌دار خود با ذکر تعداد و زمان مشخص، به شـرط تطابق کامل مشخصات تجهیزات تولیدی با مشخصات فنی و برنـده شدن شرکت دانش بنیـان در مناقصه، تضمین خرید ارائه دهد و آن را اطلاع رسانی عمومی کند. مشخصات فنی اعلام شده در مناقصات و سفارش‌های خرید، با توجه به این بند تنظیم خواهد شد.

همچنین شرکت مخابرات متعهد شد تا حمایت‌های لازم از صادرات محصولاتی که در سیستم مخابراتی کشور نصب شده، با ارائه تاییدیه رضایت عملکرد و  کمک به تعامل با طرف‌های خارجی را داشته باشد.

در خصوص تولید مودم‌های VDSL شرکت مخابرات لازم است تا مشخصات فنی خود را به معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در قالب نامه رسمی معرفی کند و این مشخصات فنی را به مدت ۳ سال تغییر نخواهد داد. در صورتی که سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی استانداردهای جدیدی وضع کند که با مشخصات فنی قبلی در تعارض باشد، این مساله به معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در نامه‌ای رسمی اعلام شده و با تایید این معاونت، استانداردهای جدید جایگزین استانداردهای قبلی خواهد شـد.

بر اساس این تفاهم نامه شـرکت مخابرات متعهد شده است که تعداد یک میلیون عدد مـودم VDSL به شرط تطابق کامل مشخصات تجهیزات تولیدی با مشخصات فنی و وجـود تقاضای سرویس در بازار، از شرکت‌های داخلی در مدت ۳ سال خرید کند و چنانچه شرکت دانش بنیـان در این حوزه محصـول تولید کند، شرکت مخابرات ایران به این شرکت‌ها در صورت برنـده شدن در مناقصه تضمین خریـد بـدون تغییر مشـخصات فنی را خواهد داد.

همچنین صندوق نوآوری و شکوفایی نسبت به استفاده حداکثری از ظرفیت‌ها و امکانات موجود خود در راستای اجرای مفاد این تفاهم نامه و کمک به شناسایی شرکت‌های دانش بنیان توانمند در زمینه تولید محصـولات و خدمات مورد نیاز شرکت مخابرات ایران و معـرفی آنها به این شرکت متعهد شد.

تسهیل خرید محصولات دانش بنیـان توسط شرکت مخابرات ایران با ارائه تسهیلات لیزینگ و اسـتصناع در چارچوب قوانین و ضوابـط و صـدور ضمانت نامه‌های مورد نیاز برای شرکت‌های دانش بنیـان مـورد تایید شرکت مخابرات در چارچـوب قوانین و ضوابـط و کمک به تامین مالی شرکت‌های دانش بنیان مورد تایید شرکت مخابرات در قالب سرمایه در گردش از دیگر تعهدات این صندوق است.

صندوق نوآوری قرار است تا سقف ۵۰ میلیارد تومان برای هر شرکت دانش بنیـان تولید کننـده تجهیزات مودم‌های VDSL، تسهیلات لیزینگ بانکی مطابـق با ضوابط و همچنین تا سقف ۲۰۰ میلیارد تومان برای موضوع مودم‌های VDSL برای کلیه شرکت‌ها اختصاص دهد.

علاوه بر آن در صورت طراحی داخلی چیپ مودم توسط شرکت‌های دانش بنیان و تایید معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، صندوق تا ۷۰ درصـد از تقاضای یک میلیونی مودم‌هایVDSL را تسـهیلات لیزینگ بانکی مطابـق با ضوابط و مقررات پرداخت خواهد کرد.

معاونت علمی نیز متعهد شد تا در صورت نیاز، هماهنگی‌های لازم را با دستگاه‌های مختلف کشور در حوزه‌های صنعتی در زمینه موضوع این تفاهم نامه انجام دهد.

همچنین معاونت علمی در صورت صلاح دید و تایید مرکز دانش بنیان و یا مرکز طرح‌های کلان و یا ستادهای تخصصی مربوطـه، تسهیلاتی را در قالب طرح‌های کلان، گرنت و وام کم بهره در اختیار شـرکت‌های متقـاضی تولیدکننده محصولات بـا فناوری بالای مورد نیاز حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات قرار خواهد داد.

معرفی شرکت‌های دانش بنیـان فعال در حوزه‌های مخابرات به فراخور نیازمندی‌های شرکت مخابرات و بررسی محصولات پیشـنهادی شرکت مخابرات برای تولید بار اول توسط شرکت‌های دانش بنیان برای ارزیابی دانش بنیـانی مطابق ضوابط توسط مرکـز امور شرکت‌ها و موسسـات دانش بنیان جهت معرفی به  کمیته طرح‎های ملی از دیگر تعهدات این معاونت در این تفاهم نامه است.

انتهای پیام

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.