“حملات پهپاد‌های آمریکا در پاکستان، جنگ علیه کودکان است”

PA-1.jpg

بر اساس گزارش دو دانشگاه آمریکایی، حملات هواپیماهای بدون سرنشین آمریکا (پهپاد) در پاکستان منجر به کشته شدن بیش از ۱۷۰ کودک پاکستانی، وحشت خانواده‌ها و تظاهرات مردم این کشور علیه کاخ سفید شده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از پایگاه خبری هافینگتون پست، دولت آمریکا می‌گوید که حملات هواپیماهای بدون سرنشین آمریکا در پاکستان که “به صورت حساب شده برای حذف و نابودی تروریست‌ها صورت می‌گیرد”، این کشور را به مکانی “امن” تبدیل کرده است.

اما گزارش منتشر شده از سوی دانشگاه استنفورد و دانشگاه نیویورک مطلب دیگری را بازگو می‌کند. براساس این گزارش که امروز (سه‌شنبه) منتشر شده مشخص شده که نه تنها تعداد کمی از اهداف تروریستی مورد هدف این هواپیماها قرار گرفته‌اند، بلکه هواپیماهای بدون سرنشین در مناطق مسکونی و غیرنظامی مردم را مورد حمله قرا می‌دهند که این امر باعث کشته شدن کودکان و افزایش خشم و نفرت پاکستانی‌ها از آمریکا شده است.

در این گزارش همچنین آمده است که حملات ۲۴ ساعته هواپیماهای بدون سرنشین سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) که در دوران ریاست جمهوری باراک اوباما افزایش یافته، باعث وحشت زنان، مردان و کودکان در شمال غرب پاکستان شده است.

این گزارش که طی ۹ ماه و با مصاحبه از ساکنان محلی، قربانیان حملات، فعالان گروه‌های کمک‌رسان و سازمان‌های بشردوستانه و اصحاب رسانه گردآوری شده است، این موضوع را شرح می‌دهد که صدها غیرنظامی در جریان حملات این هواپیماها کشته شده‌اند، در حالی که تعداد تلفات شبه‌نظامیان و تروریست‌ها به چند ده نفر می‌رسد.

در این گزارش به آمار اداره تحقیقات روزنامه‌نگاری مستقر در لندن هم اشاره شده و آمده است که از ژوئن سال ۲۰۰۴ میلادی تا اواسط سپتامبر سال جاری میلادی، در پی حملات هواپیماهای بدون سرنشین بین ۲۵۶۲ تا ۳۳۲۵ تن در پاکستان کشته شده‌اند که بین ۴۷۴ تا ۸۸۱ تن از این قربانیان را غیرنظامیان از جمله ۱۷۶ کودک تشکیل می‌دهند.

طبق این آمار برخی از این کودکان کشته شده قربانی حملات هوایی دوران ریاست جمهوری اوباما هستند. همچنین تعداد شبه‌نظامیان کشته شده در این حملات تنها دو درصد اعلام شده است.

سازمان سیا از هواپیماهای بدون سرنشین “ریپر و پریداتور” و شلیک موشک به روستاهای پاکستان استفاده می‌کند تا به این وسیله شبه‌نظامیان را از پای درآورد. علاوه بر این، والدین از بیم آنکه کودکانشان در حملات هواپیماهای سیا کشته یا مجروح شوند، آنها از مدرسه خارج می‌کنند.

یکی از این کودکان که در جریان حملات این هواپیماها دو پای خود را از دست داده، می‌گوید: من به مدرسه می‌رفتم تا پزشک شوم اما پس از حمله این هواپیماها و جراحتم دیگر نمی‌توانم به مدرسه بروم.

یک راننده تاکسی پاکستانی نیز می‌گوید: مهم نیست که چگونه زندگی و امرار معاش می‌کنیم. مهم این است که همواره باید به فکر عبور یک هواپیماهای بدون سرنشین از فراز خانه‌ها و روستاهایمان باشیم و اینکه آیا نفر بعدی هستیم که کشته می‌شویم.

این گزارش از سوی دانشگاه استنفورد و دانشگاه نیویورک نشان می‌دهد که عملیات نجات از سوی ساکنان محل هدف قرار گرفته شده، به دلیل ترس از وقوع حملات دوباره معمولا صورت نمی‌گیرد و اگر فردی زنده مانده باشد، در حمله اول حتما کشته می‌شود. همچنین گروه‌های امداد و نجات هم بلافاصله پس از وقوع حملات اجازه ورود و دسترسی به منطقه آسیب دیده و کمک به قربانیان را ندارند.

تاثیرات روانی این حملات هوایی نیز بسیار مهم هستند چرا که ساکنان مناطق روستایی در مصاحبه‌های خود اعلام کردند که همواره از این موضوع در هراسند که روزی قربانی این حملات خواهند شد. دیدن خواب‌های آشفته، کابوس، قطع عضو و هراس همیشگی از دیگر تاثیرات این حملات بر روی مردم پاکستان محسوب می‌شود.

علاوه بر این، خصومت و دشمنی همیشگی با آمریکا و احساس تنفر از دولت این کشور، از مواردی است که حملات بی‌وقفه و بدون هدف این هواپیماها بر جای گذاشته است چرا که این احساسات، خود باعث به وجود آمدن تروریست‌ها می‌شود. از هر چهار شهروند پاکستانی، سه نفر امروزه معتقدند که آمریکا یک دشمن است.

یکی از مولفان این گزارش می‌نویسد: کاملا مشخص است که با توجه به نظرسنجی‌ها و تحقیقات صورت گرفته، حملات هواپیماهای بدون سرنشین باعث خشم و انزجار مردم پاکستان نسبت به آمریکا شده است. همچنین این امر واضح است که این حملات به شبه‌نظامیان کمک کرده تا به جذب نیرو بپردازند و مردم منزجر از آمریکا را به انجام اقدامات تروریستی ترغیب کنند.

علاوه بر این، گزارش مذکور آمریکا و مقام‌های این کشور را به چالش کشانده تا در مورد این مساله که چنین حملاتی دقیقا تا چه حد مواضع پرخطر را هدف قرار می‌دهند، به تحقیق بپردازند.

دانیل کلایدمن، در گزارش “کشتن یا دستگیر کردن: جنگ علیه تروریسم و ذات ریاست جمهوری اوباما” می‌نویسد: بر اساس تحلیل مقام‌های آمریکایی، چنین حملاتی گروهی از مردان را که مشخصه‌های خاصی دارند یا با فعالیت‌های تروریستی در ارتباط هستند، هدف قرار می‌دهد اما هویت این مردان مشخص نیست. البته مشخصه‌های خاص که مدنظر مقام‌های آمریکایی است، هرگز علنی نشده است.

مقام‌های آمریکایی هر مردی در هر رده سنی را که در حال مبارزه باشد، یک هدف مشروع می‌دانند و با این توجیه غیرنظامیان زیادی در حملات هواپیماهای بدون سرنشین آمریکا کشته شده و می‌شوند.

کلایو استافورد اسمیت، از آژانس حقوق بشری “تعلیق” مستقر در انگلیس می‌گوید: این آمارها نشان می‌دهند که حملات این هواپیماها چیزی بیشتر از کشتار ساده غیرنظامیان است. مردم بی‌گناه از ترس اینکه هدف این هواپیماها قرار بگیرند، همواره در بیم و وحشت به سر می‌برند. زندگی آنها در حال فروپاشی است. کودکان آنقدر وحشت دارند که ترک تحصیل می‌کنند. بزرگسالان نمی‌توانند در جشن‌ها و عزاداری‌ها حضور یابند و یا در اجتماعات باشند چرا که با توجیه آمریکا مورد هدف این هواپیماها قرار می‌گیرند.

این مقام مسئول آژانس حقوق بشری افزود: در اصل هیچ پایانی بر این حملات وجود ندارد. مردان، زنان و کودکان در شمال غرب پاکستان نمی‌توانند احساس امنیت داشته باشند. جورج بوش، رئیس‌ جمهوری سابق آمریکا می‌خواست یک کمپین جهانی برای “جنگ علیه ترور” ایجاد کند اما اوباما با کمپین استفاده از حملات هواپیماهای بدون سرنشین راهی نادرست را در پیش گرفته است.

این گزارش به دخالت انگلیس در این حملات هواپیمایی اشاره‌ای نکرده است اما لرد “مک دونالد”، مدیر سابق دادستانی عمومی انگلیس اخیرا گفته که شواهد قاطعی وجود دارد مبنی بر اینکه انگلیس برای آمریکا اطلاعاتی برای انجام حملات علیه مواضع بالقوه در پاکستان مهیا کرده است.

انتهای پیام


ایسنا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.