حمله احتمالی به سوریه محدود و مقطعی خواهد بود

فروردین ۱۴۰۳

یک کارشناس سیاست خارجی گفت: حمله احتمالی به سوریه محدود و مقطعی خواهد بود و مراحل بعدی آن بستگی به نتایج و آثار این حمله دارد.

“صباح زنگنه” در گفتگو با خبرنگار سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران، با اشاره به جریان‌سازی رسانه‌های غربی دربارهٔ حمله آمریکا به سوریه گفت: آرایش‌های تبلیغاتی و نظامی و اقدامات سیاسی مختلفی که در چند روز اخیر رخ داده نشان می‌دهد که حمله محدودی علیه سوریه انجام خواهد گرفت، بنابراین اعزام گروه‌های تحقیقی از طرف سازمان ملل و سایر تماس‌های تلفنی، پوششی بیش نبوده و هدف از آن‌ها فراهم کردن یک سناریو با عناصر مختلف است.
 
وی با بیان اینکه ظاهرا تصمیم حمله به سوریه گرفته شده است، تصریح کرد: اما این حمله تبعا محدود خواهد بود و مراحل بعدی آن بستگی به نتایج و آثار این حمله دارد.
 
زنگنه در مورد واکنش متحدان منطقه‌ای سوریه در صورت عملی شدن تهدید آمریکا بیان داشت: اگر حمله گسترده و وسیع باشد مثل آنچه در مورد عراق اتفاق افتاد واکنش‌ها می‌تواند شکل دیگری داشته باشد، اما وقتی که حمله محدود و موضعی باشد از کشورهای حامی سوریه، غیر از انجام اقدامات سیاسی و تبلیغاتی و یا شکایت و پیگیری مسائل در محافل بین‌المللی اقدام دیگری متصور نیست، حتی روسیه که هم اکنون عضو شورای امنیت است بعید به نظر می‌رسد اقدام روشن و آشکاری انجام دهد.
 
این کارشناس امور بین‌الملل در مورد نقش کشورهای حامی سیاست‌های آمریکا در منطقه افزود: اردن، ترکیه، عربستان و سایر کشورهای عربی حامی آمریکا تصمیم دارند، از  این عملیات در راستای منافع خود بهره‌مند شوند.

وی با بیان اینکه هم اکنون اردن محل آموزش و سازماندهی نیروهای عربی و سوری منشعب از دولت سوریه شده است، خاطرنشان کرد: ترکیه هم از این فرصت استفاده خواهد کرد تا به عمق جدیدی از خاک سوریه وارد شود و یا نیروهای وابسته به خود را وارد آن کشور کند.
 
زنگنه در پایان در مورد موضع رژیم صهیونیستی در این حوادث متذکر شد: صهیونیست‌ها اعلام کرده‌اند که در این موضوع بی‌طرفند و دخالتی نخواهند کرد، اما طبیعی است که این موضع واقعی نیست و تمام این تحرکات در راستای منافع رژیم غاصب صهیونیستی خواهد بود، چرا که کاهش قدرت سوریه در منطقه در نهایت به سود رژیم صهیونیستی است.
 
انتهای پیام/


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.