حمله معترضان چینی به کارخانه‌های ژاپنی

حادثه > خارجی– گروه بین‌الملل:
دو شرکت مشهور تولید‌کننده لوازم الکترونیک ژاپن به‌دنبال گسترش خشونت‌ها در چین، فعالیت خود را در این کشور به حال تعلیق درآورده‌اند.

مقام‌های این شرکت‌ها پس از آن تصمیم به توقف فعالیت‌های خود در چین گرفتند که معترضان خشمگین به کارخانه‌های متعلق به آنها حمله کردند. در چند روز گذشته اعتراض‌ها در چین به‌دنبال افزایش اختلاف‌های دو کشور بر سر چند جزیره در دریای چین شرقی گسترش یافته است.

چینی‌های معترض علاوه بر برگزاری تظاهرات گسترده و آتش‌زدن پرچم ژاپن طی روزهای گذشته به سفارتخانه ژاپن و فروشگاه‌ها، رستوران‌ها و شرکت‌های متعلق به این کشور حمله کرده‌اند. همچنین خودروهای ژاپنی در خیابان‌های این کشور هدف حمله معترضان خشمگین قرار گرفته‌اند. جزایر مورد مناقشه در دریای چین شرقی مورد ادعای چین و ژاپن هستند. مقام‌های دولت ژاپن اما به‌تازگی اعلام کرده‌اند که این جزایر را که در تملک خصوصی چند تبعه آن کشور بوده‌، از صاحبان آن خریده‌اند؛ مسئله‌ای که تنش در روابط دوطرف را به‌شدت افزایش داد.

پکن بزرگ‌ترین شریک تجاری توکیو در سال گذشته بوده است و افزایش ناآرامی‌ها در چین می‌تواند به اقتصاد ژاپن لطمه جدی بزند. این در حالی است که لئون پانه‌تا، وزیر دفاع آمریکا که در این موقعیت حساس به ژاپن سفر کرده روز گذشته اعلام کرد که دو کشور با استقرار دومین سامانه دفاع موشکی آمریکا در خاک ژاپن موافقت کرده‌اند. وزیر دفاع آمریکا گفته است که این سامانه، توانایی‌ها‌ی این دو کشور را در دفاع از تهدید موشک‌های بالستیک کره‌شمالی افزایش می‌دهد اما بسیاری اعتقاد دارند که واشنگتن و توکیو نگران رشد سریع نظامی چین هستند.


RSS

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.