حمید متبسم: هنرمند خوب مخاطب سنج نیست

گردآوری توسط گروه موسیقی ممتازنیوز

حمید متبسم

حمید متبسم

موسیقی – ارغوان سپهری: نشست خبری کنسرت موسیقی زمزمه ها صبح امروز با حضور حمید متبسم آهنگساز و سرپرست گروه مضراب، پویان بیگلر نوازنده و افشین معصومی برگزار کننده کنسرت و مدیر انتشار یافتنات نغمه حصار در تالار وحدت برگزار شد.

به گزارش خبرنگار موسیقی ، متبسم که چندی پیش پروژه موسیقایی پردیس را با سالار عقیلی روی صحنه برده بود، این بار قصد دارد با حضور این خواننده زمزمه ها را که مجموعه ای از سروده های عاشقانه محمدرضا شفیعی کدکنی است را روی صحنه ببرد. او در این نشست توضیحاتی دربارهٔ این اجرا ارائه کرده و گفت: این اثر در ۵ پرده اجرا می گردد و در آن شاهد گفت و گوهایی میان عاشق و معشوق هستیم. لحظات شادی و غم و دغدغه های دو دلداده را می توان در پرده های مختلف این اثر شنید.

به گفته متبسم پرده های مختلف این اثر رگ خواب، از آینه خورشید، تا چشمه ساران، در شبی خزانی و تا دریای تو نام دارد.

این آهنگساز در ادامه دربارهٔ انتخاب خواننده برای کارش توضیح داد: در موسیقی جهانی هم ابتدا یک آهنگ را می نویسند و بعد بررسی می کنند ببینند به چگونه خواننده ای نیاز دارد. من هم پس از نوشتن این اثر دیدم به یک خواننده آلتو یعنی کسی که دارای صدایی بم باشد نیاز دارم. بنابراین سالار عقیلی را انتخاب کردم.

او ادامه داد: همکاری من و سالار عقیلی به اندازه همکاری ام با همایون شجریان بوده است و فکر نمی کنم به گونه ای کار کرده باشم که به نظر برسد فقط سالار عقیلی را برای کارهایم انتخاب می کنم. همچنین نباید فراموش کرد که ما در ایران گزینه های بسیاری برای انتخاب خواننده نداریم و با توجه به گینه های موجود باید دست به انتخاب بزنیم.

متبسم سپس دربارهٔ اینکه کارهایش در ایران مخاطبان بسیاری دارد توضیحاتی ارائه کرده و اظهار کرد: هنر یک پدیده کاملا شخصی است که در ارتباط با مخاطب جنبه اجتماعی پیدا می کند. به نظر من هنرمندی که عاشق کارش است ومایه های لازم برای تولید اثر از جمله توانایی های فنی و ذهنی، آموزش های موسیقی و … را دارد، اصلا قصد نمی کند کاری انجام دهد تا مخاطب خوشش بیاید. او برای دل خودش کارمی‌کند.

او ادامه داد: هنرمند خوب مخاطب سنج نیست. اثری را ایجاد می کند که دلش می خواهد. من بارها گفته ام تنها هنری برای مردم است که مردمی نباشد. یعنی هنرمند قصد نکرده باشد اثری را برای جمعیت گرایی تولید کند، چون در این صورت اثر کیفیتش را از دست می دهد.

متبسم همچنین بیان کرد: من بعد از نوشتن قطعاتم پاداشم را زمانی می گیرم که خواننده و نوازندگان آن را اجرا می کنند. پس از آن هم وقتی می بینم شنونده کارم را دوست دارد بی نهایت شاد می شوم و این دیگر سیر و سفری تا آسمان است برایم.

حمید متبسم و پویان بیگلر

حمید متبسم و پویان بیگلر

آهنگساز «سیمرغ» اظهار کرد: من هر قدر هم خارج از ایران زندگی کنم تاثیر نت های موسیقی ایرانی در کارهایم دیده خواهد شد. چون با این موسیقی بزرگ شده ام. کودکی من در مشهد گذشت و پدرم فروشنده لوازم موسیقی بود. دیدار با موسیقی‌دانان و نوازندگان محلی و شنیدن موسیقی های مختلف شخصیت موسیقایی مرا در همان کودکی شکل داد و این تاثیرات انکار نشدنی می باشند.

او در پایان گفت: «زمزمه ها» سال ۹۳ از سوی موسسه نغمه حصار در ایران منتشر خواهد شد و همچنین برنامه ریزی هایی برای اجرای آن در شورهای اروپایی انجام خواهد داد.

همچنین در این نشست پویان بیگلر گفت: تجربه بالای حمید متبسم و اینکه او ۲۱ سال توانسته گروه موسیقی دستان را حفظ کند به ما کمک بسیاری در اجرا می کند. متبسم شناخت کافی از ساز ایرانی دارد و وجودش تاثیر مهمی روی گروه دارد.

او همچنین گفت: «زمزمه ها» می تواند سرفصل خوبی برای آغاز تغییر در آنسامبل موسیقی ایرانی و جمع نوازی باشد.

منبع: موسیقی Musiceiranian.ir


موسیقی
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.