حواله های ارز مسافری همچنان در دست مردم

هرچند ۱۰ مرداد ماه امسال بانک مرکزی رسما بخشنامه حذف ارز مسافرتی را ابلاغ کرد اما پیش از آن نیز، پنجم مرداد ماه یعنی فردای آن روز که رییس کل بانک مرکزی به نمایندگان مجلس وعده حذف ارز مسافرتی را داده بود، برخی بانک‌ها عرضه ارز مسافرتی را متوقف کردند.

 در واقع پنجشنبه پنجم مرداد ماه امسال را می‌توان زمان توقف ارز مسافرتی تلقی کرد. با این حال هنوز هم حواله‌های ارز مسافرتی در دستان برخی متقاضیان وجود دارد که می‌توانند ارز ۱۲۲۶ تومانی دریافت کنند.

 مراجعه به این افراد و باجه‌های ویژه پرداخت ارز مسافرتی مستقر در فرودگام امام خمینی (ره) نیز نشان می‌دهد که بیشتر این افراد در همان پنجشنبه پایانی قبل از توقف ارز مسافرتی اقدام به دریافت حواله ارزی کرده بودند و کسانی که به‌رغم داشتن ویزا و بلیط در آن روز به دریافت حواله ارزی از شعبه‌های بانکی سطح شهر اقدام نکرده بودند، مشمول این شرایط نمی شوند. با این حال معلوم نیست که این حواله‌ها تا چه زمانی اعتبار خواهند داشت و این افراد تا چه زمانی می‌توانند از طریق این حواله‌ها ارزهای دولتی دریافت کنند.

 یکی از قول‌های رایج این است که چون دریافت حواله ارزی یعنی واریز وجه به خزانه بانک مرکزی که قابل برگشت نیست، ارز مسافرتی هزاردلاری تا پایان یافتن آخرین برگ حواله‌های موجود در نزد افراد پرداخت خواهد شد. بر این اساس شعبه‌های یادشده در فرودگاه که تا چندی پیش بویژه در ساعات شب لحظات پرمراجعه‌ای را سپری می‌کردند، هم‌اکنون در خلوت‌ترین وضعیت‌های خود قرار داشته و متصدیان آن‌ها بیشتر وقت خود را به تماشای برنامه‌های تلویزیون می‌گذرانند.

 در بخشنامه بانک مرکزی در مورد حذف ارز مسافرتی ذکر شده بود: فروش ارز مسافرتی هوایی، زمینی، ریلی و دریایی به مقصد همه کشور‌ها به استثناء کشورهای عراق (عتبات عالیات)، سوریه و عربستان سعودی (عمره مفرده) مجاز نیست.

 بر اساس این بخشنامه همچنین فروش ارز مسافرتی به مقصد عراق (عتبات عالیات) مبلغ ۲۰۰ دلار، سوریه ۲۰۰ دلار و عربستان سعودی (عمره مفرده) ۲۰۰ دلار و در مجموع یک بار در سال با رعایت سایر ضوابط و مجموعه مقررات ارزی امکان‌پذیر خواهد بود. فروش ارز مسافرتی به مسافران با سن قانونی کمتر از ۱۲سال نیزامکان‌پذیر نیست.

/۳۱۳۱

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.