حوزه علمیه، مطالعه روشمند خود را در زمینه حقوق بشر آغاز کند

به گزارش ایرنا، حجت الاسلام والمسلمین ‘احمد مبلغی’ روز یکشنبه در نشست علمی’ظرفیت ها و قابلیت های فقه برای ارتقاء بخشی مباحث حقوق بشر در سطح بین الملل’ در قم خاطرنشان کرد: مطالعه در زمینه حقوق بشر باید روشمند، جامع و به دور از شتابزدگی و اقدامات شعاری باشد.

وی اظهار داشت: اگر حوزه به فکر مطالعه منسجم، منظم، روشمند، جامع و پرحوصله در باره حقوق بشر نباشد،ممکن است در آینده ی نه چندان دور، از نظر علمی و عملی در وضعیتی منفعل قرار گیرد که خروج از این وضعیت نیز دشوار و پرهزینه خواهد بود.

مبلغی ادامه داد: حقوق بشر از مسائلی است که حساسیت آن جهشی و چالش های آن رو به افزایش است.

رییس پژوهشگاه مطالعات تقریبی هشدار داد:اگر حوزه درباره حقوق بشر اسلامی ، بسرعت دست به کار مطالعه ی عمیق، جامع و برخوردار از مقدمات علمی و روشی لازم و نیروی متفکر انسانی کافی نشود، ممکن است ابعاد رو به گسترش حقوق بشر، چالش هایی را فراروی اصل دین قرار دهد.

مبلغی افزود: ما در شرایطی قرار داریم که نسل جدید با ادبیات ویژه، نیازهای جدید، مفاهیم گسترده و ابزار مدرن به میدان آمده و به صورت جدی زاویه هایی را برای داوری و به باور رسیدن خود یافته است.

وی ادامه داد: ما اگر از پیش، محتواهای نهایی، نگاه های محققانه و اندیشه های عمقیق را در زمینه حقوق بشر بر اساس اسلام آماده نکرده باشیم، قطعا در وضعیت انفعالی قرار خواهیم گرفت.

استاد حوزه علمیه قم گفت: حوزه باید بخشی از فرصت های خود را به امر حیاتی و بنیادین حقوق بشر که چالش های آن به سمت دین نشانه گرفته شده است، اختصاص دهد.

مبلغی در بخش دیگر سخنان خود به اصول روشمند حاکم بر عملیات مطالعاتی در زمینه حقوق بشر اسلامی اشاره کرد و گفت: دستیابی به ‘زبان مفاهمه’ و به کارگیری آن یکی از این اصول مهم است.

وی اظهار داشت:نباید مفاهیمی بسازیم که قابلیت فهم نداشته باشد زیرا مفاهمه امری یکطرفه نیست،کمااینکه خداوند متعال وقتی می خواهد با بشر صحبت کند با زبان بشر حرف می زند.

مبلغی، همچنین فعال کردن سنت تقریری در سه حوزه ‘ارتکازها(نقاط اتکا)ی تقریر شده’، ‘سیره های تقریر شده’و’وضعیت های تاریخی تقریر شده’، فعال کردن سنت عملی معصومان، ضرورت استکشاف پیش فرض های نهفته در نصوص و تولید مفاهیم پایه را از دیگر اصول روشی برای حقوق بشر اسلامی دانست.

این نشست یکروزه با هدف بررسی حقوق بشر اسلامی با حضور اساتید حوزه و دانشگاه برگزار شد. ک/۲

۷۴۰۱ / ۳۸۰/

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۲۱۹۰۳۱


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.