حکمت و عرفان اسلامی؛ جانمایه آثار مولانا

ایران:دکتر توفیق سبحانی در گفت‌و‌گو با با اشاره به این‌که مولانا عارف اسلامی قرن هفتم هجری بوده، افزود: وی از نظر کلام، حدیث، عرفان، فلسفه، حکمت و تاریخ به تکامل رسیده و این تکامل در تمام آثارش واضح و مشخص است.
وی با اشاره به این‌که نمونه کامل و بارز عرفان و حکمت اسلامی را می‌توان در مثنوی مشاهده کرد، یادآور شد: درست است که مثنوی کتابی به زبان شعر است و عده‌ای تنها آن را با وزن و ردیف و قافیه می‌سنجند اما در واقع علاوه بر ادبیات، مباحث حکمی، فلسفی و فقه اسلامی نیز در این کتاب به کمال رسیده است.
وی با تأکید بر این‌که عرفان مولانا دارای مبنای دینی بوده و از نوع عرفان مرسوم در کشورهای اسلامی است، اظهار داشت: این عرفان برگرفته از مضامین و معارف اسلامی است. دکتر سبحانی در ادامه با بیان این‌که سخن گفتن درباره فلسفه،‌حکمت و عرفان مولانا بسیار گسترده و در این مقال نمی‌گنجد، افزود: محمد شبلی نعمانی کتابی با عنوان «سوانح مولانا» منتشر کرده که با یک تورق در فهرست آن می‌توان مباحث «خدا»، «معاد»،‌ «انسان»، «عبادات» و «میزان و محکمات» مورد توجه در مثنوی مولانا را مشاهده کرد.
وی مهمترین خصیصه در آثار مولانا را تبدیل مسائل دشوار و پیچیده فلسفی با زبان تمثیل به مردم عادی به شمار آورد و گفت: مباحث پیچیده عرفانی و فلسفی در قرن هفتم به زبانی بسیار ساده با تمثیل به مردم ارائه شده است. مهمترین مضمون فلسفه مولانا این است که باید با معرفت به عشق الهی دست پیدا کنیم.
مترجم کتاب «شرح مثنوی کبیر»، فلسفه مولانا را فلسفیدن، نحوه زیستن و ارزیابی مسائل حیات و ممات دانست و افزود: تمام این مباحث فلسفی در مثنوی مولانا مشهود است.
این استاد مولاناپژوه در پاسخ به این سؤال که تاکنون چه فعالیت‌هایی در حوزه مولاناشناسی انجام داده، یادآور شد: برخی کتاب‌های «فیه ما فیه»، «دیوان کبیر مولانا»، «مکتوبات»، «مجالس سبعه» را تصحیح و وارد بازار کردم که هنوز هم روی برخی از چاپ‌های جدید آنها کار می‌کنم. علاوه بر این کتاب‌های «زندگینامه مولانا جلال‌الدین»، «مولویه بعد از مولانا»، «نقد شعرالعجم شبلی نعمانی» و… را نیز ترجمه کرده ام.

پایان مطلب/

 


شبکه ایران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.