حکم تیرباران شهید نواب صفوی + سند

سایت خبری ممتاز نیوز: 

ساعتی بعد از نیمه شب “۲۷ دیماه سال ۱۳۳۴” در پادگان “لشکر۲ زرهی مرکز” راس ساعت ۳ نیمه شب نواب صفوی و یارانش بعد از نوشتن وصیت نامه ای بسیار کوتاه در میدان تیر پادگان شماره ۱ قصر لشکر تیرباران و اجساد جهت تدفین در مسگرآباد به نماینده فرمانداری نظامی شهرستان تحویل گردید.  

پس از ترور نافرجام حسین علا، تیمور بختیار  که ماه ها مترصد فرصت، با تحقیقات و مدارک قطعی ثابت کرد که «ترور حسین علا» توسط  گروه نواب صفوی انجام شده فلذا از رئیس شهربانی کل کشور خواست تا نواب صفوی، عبدالحسین واحدی و خلیل طهماسی را دستگیر کند. 
 
عبدالحسین  واحدی در تاریخ ۲۹ آبان سال ۱۳۳۷ به وسیله شهربانی اهواز دستگیر شد و  نواب صفوی هم که پس از ۵ شبانه روز اختفا در منزل  آیت الله سید محمود طالقانی به منزل حمید ذوالقدر پناه برده بود٬ سرانجام عصر روز چهارشنبه  اول آذر  به معیت سید محمد واحدی و حمید ذوالقدر  به وسیله مامورین اطلاعات شهربانی با دو قبضه اسلحه در خیابان ری، کوچه دردار دستگیر و پس از تحقیقات مقدماتی تحویل فرمانداری نظامی شدند.   
 
یک هفته پس از دستگیری نواب صفوی  خانواده او به قم آمدند تا خدمت آیت الله بروجردی شرفیاب شوند و تقاضا کنند معظم له وساطت فرموده تا نواب آزاد شود ولی این تلاش ها بی ثمر ماند. 
 
پس از بازجویی ها و تحقیقات، حسین آزموده دادستان ارتش ادعانامه خود علیه نواب را صادر کرد و محاکمه آنها توسط سرلشکر قطبی انجام شد. دادگاه پس از ۸ روز حکم خود را صادر کرد که براساس آن به جرم قیام مسلحانه بر ضد سلطنت مشروطه، نواب صفوی، محمدواحدی، مظفر ذوالقدر و خلیل طهماسبی به اعدام محکوم شدند. 
 
ساعتی بعد از نیمه شب “۲۷ دیماه سال ۱۳۳۴” در پادگان “لشکر۲ زرهی مرکز” راس ساعت ۳ نیمه شب نواب صفوی و یارانش بعد از نوشتن وصیت نامه ای بسیار کوتاه در میدان تیر پادگان شماره ۱ قصر لشکر  تیرباران و اجساد جهت تدفین در  مسگرآباد به نماینده فرمانداری نظامی شهرستان تحویل داده شد.

 

 

سند تیرباران شهید نواب صفوی

 

 

منبع پایگاه مرکز اسناد انقلاب اسلامی

باز نشر: www.momtaznews.com |سایت ممتاز نیوز | اخبار ایران و جهان

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.