حکم قصاص مطابق با پیشرفته‌ترین قوانین جهانی است/ اظهارات “با‌ن‌ کی‌مون‌” دخالت در امور داخلی کشور است

گردآوری شده توسط گروه سیاسی ممتاز نیوز:

عضو کمیسیون حقوقی قضایی مجلس گفت: حکم قصاص نفس هم عقلانی است و هم مطابق با قوانین پیشرفته است و اظهارات اخیر دبیرکل سازمان ملل دخالت در حقوق داخلی کشورها محسوب می‌شود.

“محمدرضا طباطبایی” در گفتگو با خبرنگار حقوقی قضایی باشگاه خبرنگاران با اشاره به اظهارات اخیر دبیر کل سازمان ملل در مورد نقض حقوق بشر در ایران اظهار داشت: این گزارشات به ویژه در مورد انتقاد از‌ صدور حکم اعدام در کشورمان  غالبا سبک و سیاق تکراری دارد.
 
وی ادامه داد: مقایسه حکم سلب حیات در ایالات مختلف آمریکا و ایران نشان می‌دهد اجرای این حکم در کشورمان بیش از آمریکا نیست و این مجازات قانونی جزئی از حقوق قضایی ایران برای محکومین مواد مخدر و قصاص نفس و در ارتباط با قتل عمد است و در موارد جزیی دیگر به شکل نادر به چشم می‌خورد.  
 
عضو کمیسیون حقوقی قضایی مجلس شورای اسلامی با اشاره به این که این قانون (قانون اعدام) در پارلمان و مراجع قانونی ایران به تصویب رسیده است اضافه کرد: این قانون براساس تصویب در قانون اساسی و نهادهای شناخته شده که در همه کشورها اجرا می‌شود  و سازمان‌ها و نهادهای بین‌المللی نمی‌توانند آن را غیرقانونی بدانند.
 
وی با بیان این که نظام قضایی ما مبتنی بر قانون است، حضور وکلا در محاکمات و رسیدگی‌ها‌ی عادلانه را جزیی از محاکمه در ایران دانست و گفت: در رسیدگی‌های عادلانه در کشور ما حدود و آزادی متهمین تامین می‌شود و این دست انتقادها، انتقادهایی غیرصحیح است که گاهی در مجامع بین‌المللی به آن اشاره می‌شود.  
 
عضو کمیسیون حقوقی قضایی مجلس اضافه کرد: حکم قصاص نفس هم عقلانی است و هم مطابق با قوانین پیشرفته است و اظهارات اخیر  دبیرکل سازمان ملل دخالت در حقوق داخلی کشورها محسوب می‌شود.

وی تصریح کرد: ایران همه ساله تعداد زیادی شهید و میلیاردها دلار هزینه صرف مبارزه با ترانزیت مواد مخدر می‌کند، بیش از ۶۰ درصد زندانی‌های ما محکومین مواد مخدر هستند و این موارد مهمی است که خود سازمان ملل هم به خوبی به آن واقف است  و این در حالی است که چنانچه کشورمان در بحث مبارزه با مواد مخدر حساسیت زیادی نداشت، امروز هزینه کمتری پرداخت می‌کرد.
 
طباطبایی در پایان خاطر نشان کرد: همیشه گزارش‌های سازمان ملل با عدالت فاصله زیادی داشته، آیین‌نامه دادرسی کشورمان نشان می‌دهد، قوانین حقوقی ایران از بسیاری از کشورهای منطقه پیشرفته‌تر و مطابق با استانداردهای جهانی است و حقوق و آزادی متهمین در آن تامین شده و نتیجه آن هم احساس امنیتی است که در کشور داریم.

انتهای پیام/


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.