خاتمی خواستار “ابطال انتخابات” بدون وقوع “تقلب” شده بود!

به گزارش تفسیری ممتازنیوز iبه نقل از باشگاه خبرنگاران جوان در تاریخ یکشنبه ۷ آبان ۹۱،

هر چند که کلی‌گویی، محافظه‌کاری و ترس، عدم شفافیت در مواضع و گفتار از ویژگی‌های خاص محمد خاتمی پیش از انتخابات ۸۸ محسوب می‌‌شود اما فتنه ۸۸ فرصتی شد که محمد خاتمی تا حدی پوسته منافقانه خود در ادعای دفاع از نظام و انقلاب را بشکند و برخلاف مشی سابق خود، بی‌پروا و گستاخانه شمشیر iبه چهره نظام و انقلاب بکشد iبه گونه‌ای که خاتمی در کارزار فتنه تا “درخواست ابطال انتخابات”، حمایت تام از آشوبگرانی که جان و مال مردم را برای ماه‌ها مورد تاخت و تاز خود قرار داده بودند، و … نیز پیش رفت.

به گزارش تفسیری خبرنگار احزاب باشگاه خبرنگاران؛ هر چه iبه وقت برگزاری یازدهمین انتخابات ریاست جمهوری نزدیک می‌شویم، تعداد دیدارهای مناسبتی چهره‌های سیاسی کشور با گروه‌های مختلف مردمی از جمله فرهنگیان، دانشجویان و… یکی پس از دیگری افزایش می‌یابد.

در این میان محمد خاتمی نیز iبه دنبال جذب حداقلی گروه‌های مردمی و موضع‌گیری‌هایی متناسب با شرایط روز است. خاتمی این‌ روزها از “ضرورت برگزاری انتخابات آزاد”، مردم‌سالاری سازگار با دین”، “علاقه‌مندی iبه علی‌اکبر ناطق‌نوری” و …سخن می‌گوید.

محمد خاتمی در آخرین دیدار خود با تعدادی از دانشجویان که در روز دوم آبان در حیاط دفتر کارش برگزار شد، مدعی شده است: “من در انتخابات سال ۸۸ هیچگاه از واژه تقلب استفاده نکرده‌ام(!)”

واژه‌ها و عبارات منتخب محمد خاتمی در این روزها، باید بتواند مسیر سنگلاخ بازگشت طیف منتسب iبه وی را، iبه سوی انتخابات هموار کند. اینکه خاتمی”طرح ادعای تقلب در انتخابات” را پس بگیرد، انتظار می‌رفت چرا که حرکت iبه سمت انتخابات با چنین انگی بر پیشانی اصلاحات تقریبا غیرممکن است.

اما سوال اینجاست، مخاطبان سخنان اخیر خاتمی این برایت وی از” طرح ادعای تقلب در انتخابات” را تنها iبه استناد اینکه “هیچ‌گاه از واژه تقلب استفاده نکرده‌ام” می‌پذیرند؟!

  • محمد خاتمی iبه عنوان اصلی‌ترین حامی میرحسین موسوی درانتخابات سال ۱۳۸۸ در حالیکه پیش از برگزاری انتخابات از ضرورت تشکیل “کمیته صیانت از آراء” سخن می‌گفت، در روز جمعه ۲۲ خرداد هنگام انداختن رأی خود iبه صندوق، در یک موضع‌گیری تعجب‌برانگیز، سعی بر القای ادعای تقلب داشت: “همه‌ی شواهد امر حاکی است، موسوی انتخابات را برده است اما من پیش‌گو نمی باشم.”
  • وی صبح روز بعد از انتخابات یعنی وقتی که آرا هنوز در حال شمارش بود، iبه همراه «میرحسین موسوی» و «سیدحسن خمینی» iبه دیدار «هاشمی رفسنجانی» می رود. iبه نقل از‌ هاشمی، خواسته‌ این سه نفر در دیدار ظهر ۲۳ خرداد، “ابطال انتخابات بود و راه‌های قانونی را نیز قبول نداشتند.”
  • خاتمی در روز ۲۵ خرداد، با صدور بیانیه‏ ای iبه مناسبت تظاهراتی که بنا بود حامیان موسوی در تهران برپا نمایند، می‌نویسد: “آن‌چه در جریان انتخابات اخیر ریاست جمهوری اتفاق افتاد، سبب خدشه‌دار شدن اعتماد عمومی و منجر iبه واکنش‏ های طبیعی و پر احساس مردم عزیز ما در سراسر کشور(!) شده است. این حق مسلم مردم است که خواستار حفظ آرای خود شوند و وظیفه‌ مسلم مسئولان کشور است که امانت‌دار این آرا باشند و تلاش نمایند اعتماد عمومی که بزرگ‌ترین پشتوانه‌ کشور و نظام است، حفظ و تقویت شود.” وی در ادامه می‌نویسد:”خواسته‌های موسوی روشن است و مطالبات وی، خواست همه‌ ماست.”

روز ۲۶ خرداد، جمعی از نمایندگان کاندیداها، نمایندگان مسئولان اجرایی، نظارتی و کمیسیون تبلیغات انتخابات iبه دیدار رهبر معظم انقلاب می روند و جواب قاطعی از زبان رهبر انقلاب می‌شنوند: “یک مطلبی هم راجع iبه ابطال انتخابات بگویم که دیگر هیچ وقت چنین مطلبی را تکرار نکنید. اگر امروز همه دنیا نیز روبه‌رویم جمع شوند و بایستند و بگویند انتخابات باید ابطال شود، بنده هرگز زیر بار نخواهم رفت. ابطال انتخابات تودهنی iبه مردم است و بنده iبه هیچ عنوان از حقوق مردم کوتاه نخواهم آمد.”

  • خاتمی اما در واکنش iبه بیانات رهبر انقلاب، طی بیانیه‌ای iبه مناسبت تظاهرات حامیان موسوی در شنبه ۳۰ خرداد، «انتساب حرکت سالم مردم iبه بیگانگان» را «جلوه‏‌ای از سیاست‏ های نادرست» می‌داند که «سبب دورتر شدن مردم از حکومت می‏‌شود.» او در این بیانیه نیز می‌نویسد: “در ایران انتخاباتی برگزار شده است و انبوهی از مردمان بزرگوار که آن حماسه‌ حضور را آفریدند نتیجه‌ اعلام شده را باور ندارند و iبه آن معترض‏‌اند. اعتماد عمومی در این زمینه لطمه دیده است و بستن راه اعتراض مدنی iبه روی مردم iبه معنی گشودن راه‏ های خطرناکی است که خدا می‏‌داند iبه کدام سرانجام برسد.”
  • خاتمی ۸ تیر ۸۸ می‌گوید: “به هر حال اتفاق‌ای رخ داده و مردم iبه آن اعتراض دارند؛ باید اشکالات را رفع و مردم را قانع نمود. حل این مسأله می‌تواند با تشکیل یک «هیأت بی‌طرف» صورت پذیرد.”

هدف خاتمی در این‌جا از ارایه‌ پیشنهاد تشکیل «هیأت بی‌طرف»، در حقیقت برداشتن اولین گام برای دور زدن قانون اساسی و  بی‌اعتبار نمودن نهادهای قانونی از جمله شورای نگهبان و وزارت کشور بود؛ این نظریه بعدها iبه شکل کامل‌تری در قالب طرح «رفراندوم» از سوی خاتمی ارایه شد و نشان داد که وی هنوز نقشه‌ ابطال انتخابات را در سر دارد.

  • خاتمی در ادامه‌ فعالیت‌های خود در ارتباط با حوادث پس از انتخابات، یک بار خواستار تحقیق و تفحص مجلس از انتخابات شد (۷ مرداد۸۸) و یک بار دیگر «همه پرسی» را راه برون رفت از شرایط موجود دانست.(۲۸تیر۸۸)

بله؛ محمد خاتمی در فتنه ۸۸ هیچ گاه در مواضع، سخنرانی‌ها و بیانیه‌هایش از واژه‌ «تقلب» استفاده نکرد، اما همه مواضع و اظهارات وی پیش از برگزاری انتخابات ۸۸ و در جریان فتنه ۸۸ همها حول محور عدم تمکین iبه نتیجه انتخابات و رای مردم بود iبه گونه‌ای که در مواضع و اظهارات وی، پیگیری درخواست گستاخانه “ابطال انتخابات” موج می‌زند؛ حال با این اوصاف باید از خاتمی پرسید که اگر وی قائل iبه وقوع “تقلب” در انتخابات ۸۸ نبوده (بنابر ادعای اخیر خاتمی) پس بر چه اساسی خواستار “ابطال انتخابات” iبه عنوان کف خواسته خود و دوستان فتنه‌گر خود شده بود؟! 

هر چند که کلی‌گویی، محافظه‌کاری و ترس، عدم شفافیت در مواضع و گفتار از ویژگی‌های خاص محمد خاتمی پیش از انتخابات ۸۸ محسوب می‌‌شود اما فتنه ۸۸ فرصتی شد که محمد خاتمی تا حدی پوسته منافقانه خود در ادعای دفاع از نظام و انقلاب را بشکند و برخلاف مشی سابق خود، بی‌پروا و گستاخانه شمشیر iبه چهره نظام و انقلاب بکشد iبه گونه‌ای که خاتمی در کارزار فتنه ۸۸ تا درخواست ابطال انتخابات، حمایت تام از آشوبگرانی که جان و مال مردم را برای ماه‌ها مورد تاخت و تاز خود قرار داده بودند، همدستی و همراهی کامل با ایادی رژیم صهیونیستی و آمریکا برای سرنگونی نظام جمهوری اسلامی ایران و … نیز پیش رفت.

اما خاتمی پس از فروکش کردن آتش فتنه و “خلع ید” شدن دوستان و همراهان آشوب‌گر و فتنه‌گر خود، تازه متوجه بزرگترین اشتباه محاسباتی استراتژیک طول عمر سیاسی خود شد iبه گونه‌ای که حوادث و اتفاقات ۸۸ و نقش مستقیم محمد خاتمی در آن، دیگر مفر و گریزی برای حک شدن لقب “سران فتنه” بر پیشانی خاتمی باقی نگذارد و تا امروز همه تلاش خاتمی برای فرار از عواقب کرده خود در فتنه و حتی اعلام برایت‌های جسته و گریخته وی از چهره‌های تندرو و شاخص جنبش iبه اصطلاح سبز و ادعای مضحک اخیر وی مبنی بر اینکه “من در انتخابات سال ۸۸ هیچگاه از واژه تقلب استفاده نکرده‌ام” نیز راه iبه جای نبرده و نخواهد برد.

انتهای پیام/


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.