خاطره‌بازی متولدین دهه ۶۰ …

قانون- ” خاطراتی که در ذهن بشر نقش می‌بندند، گاهی تلخ و گاه شیرینند. گرچه کسی دوست ندارد با یادآوری خاطره‌های تلخ، روحیه خود را غمگین کند اما آن خاطره‌ها نیز بخشی از گذشته آدمی را شکل می‌دهند و نمی‌توان نادیده‌شان گرفت.”

گزارشگر روزنامه تهران امروز در معرفی کتاب ” یادتونه ؟!!….” افزوده است:

” از طرفی در جست و جوی خاطرات گذشته برای هر نسل و گروهی، نقاط مشترک و نوستالژیکی وجود دارد که سبب طراوت و تازگی روح اشخاص می‌شود. در زمانه‌ای که سرعت کار و زندگی و تکنولوژی‌های مرتبط با آن افزایش یافته و کمتر کسی در میان روزمرگی و مشغله‌های فراوان، فرصت مرور خاطرات گذشته‌اش را دارد، جوانی کمر همت به گردآوری خاطرات متولدین دهه ۶۰ بسته و آن‌ها را در قالب کتابچه‌ای کوچک منتشر کرده است. کتاب «یادتونه؟!!…» مجموعه‌ای است از تمام خاطرات مشترک بچه‌های دهه ۶۰ که «مهدی منتصری» آن را تالیف، تنظیم، صفحه‌آرایی و طراحی گرافیکی کرده است. گرچه این مجموعه بیش از هر کس، می‌تواند برای متولدین دهه ۶۰ آشنا و خاطره‌انگیز باشد، ولی حتی پدرها و مادرهای متولد دهه‌های دیگر هم با خواندن آن نمی‌توانند مانع از ابراز احساسات خود شوند و بی‌درنگ نسبت به آن واکنش نشان می‌دهند. منتصری در اثر خود،یک‌تنه نوستالژی‌های فراموش‌شده سال‌های دهه ۶۰ را جمع‌آوری کرده و از قضا، کتابش توانسته در فاصله کوتاهی،جای خود را میان مخاطبان پیدا کند و به چاپ ششم برسد. البته هزینه انتشار این کتابچه را خود منتصری عهده‌دار بوده است. «یادتونه؟!!…»،شما را به یاد خیلی چیزها می‌اندازد.

منتصری در ابتدای کتاب مصور خود نوشته: «کتاب مذکور یادآور موارد خاطره‌انگیز دهه ۶۰ ایران‌زمین است و در برگیرنده کارتون‌های تلویزیونی، برنامه‌های کودک،فیلم‌ها،سریال‌ها،مدرسه،کتاب‌های قصه،خوراکی‌ها،مسائل زندگی،گفتارها و رفتارهای همگانی.»

مخاطب کتاب نامبرده، با ورق‌زدن این کتابچه ۲۰۰ صفحه‌ای، سفری به‌یادماندنی خواهد داشت به سرزمین کودکی و نوجوانی. مثل «سینا»(اکبر عبدی) در فیلم «سفر جادویی» که با ماشین لباسشویی به گذشته می‌رفت. «یادتونه؟!» منتصری در شکل اجرایی و گرافیکی کتاب نیز، تمام خلاقیت و حسن سلیقه خود را به کار گرفته تا اثری ماندگار و جذاب ارائه دهد. برای مثال،جلد این کتاب، از دفترمشق‌های ساده دوران مدرسه را که روی آنها نوشته بود ۴۰ برگ و ۶۰ برگ و… الهام گرفته شده است. صفحه‌های کتاب مانند دفترهای مدرسه،خط‌کشی شده‌اند. بامزه اینکه، منتصری کتاب را با دستخطِ زیبا و خوانای خود، خاطره‌نویسی کرده و در هر صفحه و برای هر موضوع، چند عکس رنگی گذاشته است.

مولف «یادتونه؟!…»، کوشش کرده چیزی از قلم نیفتد. در این اثر خاطره‌انگیز، هر چیز را که مربوط به دهه ۶۰ است می‌بینید و اگر موردی به ذهن‌تان برسد و آن را در کتاب نیافتید، گمان نکنید از ذهن مولف جا مانده، زیرا چند صفحه جلوتر غافلگیر می‌شوید و خاطره گمشده‌تان را پیدا می‌کنید. منتصری به بهانه بازآفرینی خاطرات یک نسل، بخشی از تاریخ فرهنگی- ‌اجتماعی ایران را ثبت کرده. ضمن آنکه وجود چنین اثری که بیشتر جنبه سرگرمی و خاطره‌بازی دارد، فرصت مغتنمی است برای آشتی شهروندان و به دست‌گیری کتاب توسط اقشار مختلف جامعه. این کتاب در قطع جیبی، با تصاویر رنگی و قیمت ۴۵۰۰ تومان منتشر شده است.


پایگاه خبری رسانه قانون

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.