خاطره استاد رضا شهابی بر دیوارهای نگارخانه برگ

چهارشنبه ۲۱ تیر – ۱۰:۳۰:۰۷ ب.ظ

نظرات شما ارسال به دیگران چاپ بدون عکس چاپ با عکس
نظرات شما ارسال به دیگران چاپ بدون عکس چاپ با عکس

بیست و هفتمین نشست پژوهش هنر در نگارخانه برگ برگزار شد ؛

بزرگنمایی:  

بیست و هفتمین نشست پژوهش هنر با همکاری سازمان زیباسازی، نگارخانه برگ و نشریه تندیس در محل نگارخانه برگ برگزار شد. در این نشست تعداد زیادی از نقاشان، هنرمندان نسل قدیم و جدید و علاقه مندان به این رشته هنری حضور یافتند.
به گزارش خبرگزاری ممتاز، برنامه با سخنرانی آقای محمد حسن حامدی مدیریت نشریه تخصصی تندیس شروع شد.
وی اهمیت این نشستهای پژوهشی و همچنین  گرامیداشت یاد و خاطره اساتید و هنرمندان حوزه هنرهای تجسمی را راهی مناسب برای رسیدن به اهداف والای هنری  دانست. وی در پایان ابراز خرسندی کرد که این بار استاد رضا شهابی دوباره در یادها و خاطره ها زنده شد.
در ادامه آقای خسرو عابدینی از محققان، مدرسان و شاگردان و همچنین فرزند استاد منصور عابدینی برای سخنرانی دعوت شد تا نکاتی را درباره این محفل و استاد رضا شهابی بیان کنند.
او در ابتدا توضیحی درباره خانواده شهابی داد و پدر ایشان را از نخبه های زمان خود دانست که بزرگان فلسفه و عرفان دوران مشروطیت از شاگردان ایشان بودند و ریشه های این خانواده بود که استاد را به سمت هنر و نقاشی سوق داد.
در ادامه او درباره دوران کاری استاد توضیحاتی را داد و ذکر کرد که او دائما در حال کار بود و لحظه ای از کار و مطالعه غافل نمی شد. عابدینی فضای زندگی هنری او را بسیار خاص و قابل توصیف دانست و استاد را انسانی عاشق زندگی و ذوق و هنر او را قابل ستودن دانست.
او در پایان از زحمات فرزند استاد به خاطر جمع آوری و محافظت از آثار استاد آقای شجاع الدین شهابی تقدیر کرد و گفت که آثار نمایش داده شد در این نشست از تلاشهای فرزند استاد است.
علی هاشمی از اساتید هنر نقاشی و از شاگردان رضا شهابی از دیگر سخنرانان دعوت شده بود. او ابتدا از شرکت کنندگان درخواست کرد به احترام استاد شهابی لحظاتی بایستند و سکوت کنند. او در ادامه با ذکر خاطراتی از استاد در دوران جوانی و نوجوانی خود یاد و خاطره استاد را گرامی داشت.
هاشمی همچنین نکاتی را درباره ظرافتهای شخصیتی و زندگی او متذکر شد و او را انسانی اخلاقی، با صفای باطن، طبعی بلند و عدم دلبستگی به مال دنیا معرفی کرد. او با اشاره به سخنان آقای عابدی، سبقه خانوادگی وی را از عوامل میل به هنر و روح جاری هنری ایشان را متاثر از فضای زیستی خانوادگی دانست.
از یادگارهای بزرگ استاد شهابی تاسیس کارگاهی است که به مدت ۳۳ سال در آن هنرمندان بسیاری تحصیل و یا تدریس کردند. استاد هاشمی همچنین با ذکر این نکته که شرایط کاریی که برای استاد حاکم بود به هیچ وجه قابل قیاس با شرایط امروزی نیست و باید هنرمندان امروزی نوع زندگی هنری اینگون هنرمندان را الگوی زیستی خود قرار دهند.
در پایان این نشست فیلمی از آثار، زندگی و دوران حیات استاد نشان داده شد.
سیدرضا شهابی، فرزند میر شهاب‌الدین حسینی شیرازی در سال ۱۲۸۰ در تهران به دنیا آمد. در ۵ سالگی پدر خود را از دست داد و بعد از پایان دبستان و اتمام دارالفنون، به استخدام وزارت فرهنگ درآمد. این استاد فقید مشاغل مختلفی در وزارت فرهنگ به عهده داشت که از جمله آن می‌توان به تدوین تصویر برای کتاب های درسی دبستان و دبیرستان و چاپ مدل بخصوص مصور کردن داستان هفت‌خان رستم، شاهنامه و کتاب کالبدشناسی توصیفی برای دانشکده پزشکی تهران و دیگر طرح برای مدال های ارتش اشاره کرد. بعد از بازنشستگی در سال ۱۳۳۶ سید رضا شهابی تمام سعی خود را در به وجود آوردن کارهای هنری گذاشت و بهترین آثاری که از وی به جای مانده مربوط به این دوره است. او روز ۱۴ فروردین ۱۳۵۸ در سن ۸۶ سالگی در تهران بدرود حیات گفت.
در این برنامه شرکت کنندگان با بازدید تعدادی از آثار نقاشی، عکس و اسناد استاد رضا شهابی، یاد و خاطره آن استاد را زنده نگاه داشتند.
   

کد خبر: ۲۰۱۲۰۷۱۱۱۳۰۹۵۳۸۷۹


خبرگزاری آریا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.