خالکوبی الکترونیکی برای خواندن امواج مغزی و بررسی رشد جنین

۰۹اردیبهشت، فاوانیوز : محققان یک خالکوبی الکترونیکی ساخته اند که دارای مدارهای انعطاف پذیر الکترونیکی است و می تواند بعضی از فعالیتهای پیچیده مغز را با همان صحت دستگاه برق نگار مغز بخواهد و همچنین راهی ارزان قیمت برای ملاحظه رشد جنین باشد.

به گزارش فاوانیوز به نقل از مهر، نخسین خالکوبی الکترونیک در سال ۲۰۱۱ به وجود آمد که تاد کلومن در دانشگاه کالیفرنیا، سن دیگو و همکارانش یک قطعه شفاف دارای مدارهای الکترونیکی به باریکی موی انسان ساختند. این قطعه چون یک خالکوبی موقت روی پوست قرار می گرفت و برای ملاحظه سیگنالهای الکتروفیزیولوژیکی مرتبط با قلب و ماهیچه ها و همچنین فعالیت اولیه مغز مورد استفاده قرار می گیرد.

گروه کولمن برای ارتقای تأثیر این خالکوبی اکنون نحوه قرارگیری الکترودها را ارتقا داده تا بتواند امواج مغزی پیچیده تری را بخواند. آنها این فناوری را با مونیتورکردن سیگنالهای پیش مغز که P300 نامیده می گردد، نشان داده اند. این سیگنالها زمانی ظاهر می شوند که فرد به یک محرک توجه می کند. این تیم به داوطلبان یک سری تصاویر نشان داد و از آنها خواست تعداد دفعاتی که یک شی خاص در این تصاویر ظاهر شده اند را بشمارند. هرگاه یک داوطلب به آن شی توجه می کرد این خالکوبی یک نقطه روشن روی سیگنال P300 را نشان می داد.

این خالکوبی به دقت دستگاه مغزنگار برقی در مشخص کردن این که فرد به هدف یا محرک دیگر نگاه می کند، عمل کرده است.

این گروه تحقیقاتی درحال حاضر خالکوبی را طوری تغییر می دهد که اطلاعات را به صورت بی سیم به یک تلفن هوشمند ارسال کند. محققان در نهایت امیدوارند که این دستگاه بتواند سایر الگوهای پیچیده فعالیت مغزی را چون الگوهایی که برای کنترل یک عضو مصنوعی به کار می رود را نیز تشخیص دهد.

این گروه تمرکز خود را روی ارتقای این خالکوبی برای استفاده در شرایط بیماریهایی چون آلزایمر و افسردگی گذاشته است چرا که هرکدام از این بیماریها دارای الگوهای متمایز از فعالیتهای عصبی می باشند.

افرادی که افسردگی دارند می توانند این خالکوبی را برای یک دوره طولانی داشته باشند تا مشخص شود که آیا داروهایی که مصرف می کنند تأثیرگذار بوده یا خیر.

براساس اظهارات میشل پیتس از کالج رید در پرتلند، اورگان، اولین مزیت این فناوری استفاده ساده پزشکی از آن است. از آنجا که اجزاء الکترونیکی آن تاکنون تولید انبوه شده است، این خالکوبی را می توان به صورت بسیار ارزان تولید کرد.

این خالکوبی را می تواند برای مونیتور کردن رشد جنین هنگام بارداری در کشورهای درحال پیشرفت به کار برد.

فاوا نیوز
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.