خاموشی تالارهای عروسی کرونا زده یزد در هیاهوی عروسی‌های زیرزمینی

ایسنا/یزد موج دوم کرونا بر استان یزد سایه انداخته و مدام مسئولان نسبت به اعمال مجدد محدودیت‌های گذشته در صورت شیوع بیشتر این بیماری هشدار می‌دهند ولی در عین حال تالارهای عروسی البته با رعایت پروتکل‌ها بهداشتی مجاز به فعالیت هستند و متاسفانه همزنام نیز در نبود نظارت‌های کافی یا خلاء قانونی، بازار عروسی‌های زیرزمینی در استان داغ شده است.

همزمان با فرارسیدن موج دوم کرونا به یزد و تاکید بر پرهیز از برگزاری اجتماعات و حضور در مراسم‌ها، همچنان صدای ساز و آواز عروسی‌ها و سوز و نوای عزاداری‌ها به گوش می‌رسد و در حالی که اخبار متعددی از ابتلای دسته جمعی برخی از هموطنان به این بیماری شایع در مراسم‌های عروسی تاکنون مخابره شده ولی به کرات می‌توان تالارهایی که در مقابل ورودی‌هایشان ماشین‌های گل زده به چشم می‌خورند و فعالیت آرایشگاه‌های عروس، مزون‌ها و مشاغل متعددی که در این جریان مشارکت دارند را در یزد مشاهده کرد.

تالارهای پذیرایی در یزد هنوز هم میزبان مراسم‌ها و تجمعات هستند و بازدید میدانی و تماس‌های تلفنی خبرنگار ایسنا با این تالارها حکایت از بلامانع بودن فعالیت آنها بدون هیچ دغدغه‌ و محدودیتی است هرچند که بعضاً برخی محدودیت‌های بهداشتی مانند استفاده از نصف ظرفیت آنها از سوی ستاد کرونا تعیین شده را نیز یادآور می‌شوند.

هر چند نگرانی‌هایی در مورد فعالیت این صنف و تاثیر آن بر شیوع کرونا در استان وجود دارد ولی موضوع نگران‌کننده‌تر روی آوردن مردم به برگزاری عروسی‌های زیرزمینی برای فرار از شرایط محدودکننده کرونایی است که می‌توان به کانون‌هایی شیوع فراتر از معمول ویروس کرونا شود.

«محمد حسین قهوه‌چی‌ الحسینی» رئیس اتحادیه تالارهای پذیرایی استان یزد در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، از فعالیت تالارها در چارچوب پروتکل‌های بهداشتی خبر می‌دهد و می‌گوید:  فعالیت این واحدها با ۵۰ درصد ظرفیت امکان‌پذیر است اما از آن جایی که مردم از کرونا و شیوع آن نگران و در هراس هستند، کمتر به تالارهای عروسی مراجعه می‌کنند.

وی اضافه می‌کند: البته از طرفی برخی نیز به شیوه‌های گذشته برگزاری این مراسم‌ها بازگشته‌اند و در منازل و باغ‌ها و به صورت زیرزمینی اقدام به برگزاری عروسی و عزاداری می‌کنند و متاسفانه در این مجالس به هیچ وجه نیز پروتکل‌های بهداشتی رعایت نمی‌شود.

این مسئول از نظارت جدی بر فعالیت تالارهای مراسمات خبر می‌دهد و می‌گوید: گشت‌های مشترک اماکن نیروی انتظامی، بهداشت و فرمانداری به صورت شبانه‌روزی بر عملکرد این واحدها نظارت دارند و خوشبختانه نیز تاکنون گزارش نامطلوبی در این موارد ارائه نشده اما مراسم‌های زیرزمینی علاوه بر قوت بخشیدن به تداوم رکود تالار های مجاز، به مراتب می‌تواند برای سلامت مردم نیز خطرآفرین باشد.

حال و روز ناخوش تالارهای پذیرایی

اغلب مشاغل پس از شیوع کرونا دچار محدودیت‌ها و مشکلات بسیار زیادی شدند و فعالیت آنها رو به افول رفته است و در این میان تالارها و سالن‌های برگزاری مراسمات نیز از بحران کرونا کم نصیب نبوده به طوری که وضعیت نامساعد دوران کرونا بر فعالیت در این حرفه نیز سایه انداخته است به طوری که بنا به گفته‌ی رییس اتحادیه تالارهای یزد، فعالان این حوزه حال و روز مساعدی ندارند. 

قهوه‌چی با اشاره به این که تالارهای پذیرایی فعال این روزها متحمل ضرر و زیان زیادی هستند، یادآور می‌شود: بسیاری از فعالان این حوزه در ماه‌های اخیر دچار ورشکستگی شده‌اند و متاسفانه ارائه تسهیلاتی که مبالغ پایین آن کفاف هزینه‌ها و بدهی این قشر آسیب‌دیده از کرونا را نمی‌دهد نیز هنوز اتفاق نیفتاده و بیمه بیکاری نیز تاکنون در مورد این حوزه محقق نشده است.

وی از فعالیت ۹ تالار پذیرایی در ذیل این اتحادیه و سه تالار در مجموعه انجمن هتلداران استان خبر می‌دهد و خاطرنشان می‌کند: هیچ کدام از این تالارها وضعیت خوبی ندارند و اوضاع نامساعد مالی در این شرایط، عرصه را بر آنها تنگ‌تر کرده و پس از ماه‌ها بیکاری، با فرارسیدن ماه‌های عزاداری محرم و صفر از ماه پایانی تابستان، بیکاری این بخش به حدود ۸ ماه افزایش خواهد یافت.

این مسئول با گلایه از افزایش چشمگیر قیمت‌ها نسبت به سال قبل، اظهار می‌کند: در حالی شاهد افزایش زیاد نرخ مواد اولیه در این بخش هستیم که هیچ افزایش نرخی در ارائه خدمات سالن‌های پذیرایی روی نداده و همچنان نرخ مصوب سال گذشته در ازای خدمات ارائه شده به اندک مشتریان تالارها لحاظ می‌شود.

با توجه به این که برگزاری مراسم‌های عروسی و عزا یکی از عوامل شیوع کرونا در کشور به شمار می‌رود اما گویا برخی از مردم ترجیح می‌دهند به جای حفظ و سلامت جان خود، جشن برپا کنند و در حالی که این روزها بیمارستان‌ها روند افزایشی مبتلایان کرونا را مجدداً تجربه می‌کند، کرونا از اولویت‌های زندگی مردم خارج شده است.

برخورد جدی با تجمعات غیرمجاز

«احمد ترحمی» معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار و سخنگوی ستاد استانی پیشگیری و مبارزه با کرونا در یزد راجع به فعالیت تالارهای پذیرایی در شرایط کنونی به خبرنگار ایسنا می‌گوید: در حال حاضر با توجه به شرایط حاکم بر استان، فعالیت تالارها با ۵۰ درصد ظرفیت واقعی منعی ندارد البته مشروط بر این که ۱۰۰ درصد پروتکل‌های بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی در آن‌ها رعایت شود.

وی از ممنوعیت برگزاری مراسم‌های عزاداری در مساجد و حسینیه‌ها و تکایا خبر می‌دهد و اضافه می‌کند: برگزاری چنین مراسم‌ها و تجمعاتی در یزد ممنوع شده و در صورت برگزاری به طور جدی با برگزارکنندگان برخورد می‌شود.

ترحمی ارتقای سطح فرهنگ مردم در برخورد با اپیدمی کرونا را تنها راهکار در مقابله با برگزاری تجمعات و مراسم‌های دسته جمعی می‌داند و یادآور می‌شود: اگر مردم از شرکت در چنین مراسم‌هایی خودداری کنند و  نسبت به سلامت خود و جامعه احساس مسئولیت داشته باشند، برگزاری این مراسم‌ها نیز محدود خواهد شد کما این که اگر حتی یک فرد آلوده و ناقل در چنین مراسم‌هایی وجود داشته باشد، بیمار شدن تعداد قابل توجهی از افراد دور از انتظار نیست.

سخنگوی ستاد مقابله با کرونا در پایان با اشاره به وضعیت هشدار در استان می‌گوید: براساس مصوبه ستاد، برگزاری مراسم در آرامستان‌ها نیز ممنوع و برنامه‌های جمعی ورزش همگانی و عمومی تا بهبود شرایط استان لغو است و همشهریان می‌توانند گزارش‌های خود را پیرامون رعایت نکردن پروتکل‌های بهداشتی را به سامانه ۱۲۴ اطلاع دهند.

انتهای پیام  

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.