خانمها با دویدن به جنگ سنگ کلیه بروید

اردیبهشت ۱۴۰۳
ممتاز نیوز : یافته های تازه نشان می دهند، با یک ساعت دویدن یا سه ساعت پیاده روی کردن در طول هفته می توان خطر ابتلا به سنگ کلیه را تا ۳۱ درصد کاهش داد.

به گزارش ممتاز نیوز به نقل از سلامانه ؛ دانشمندان با تجزیه و تحلیل اطلاعات پزشکی بیش از ۸۴ هزار زن یائسه دریافتند، هر گونه فعالیت جسمی می تواند از ایجاد سنگ کلیه در آنها جلوگیری کند.دکتر متئو سورنسن، استاد مدرسه پزشکی دانشگاه واشنگتن و سرپرست این مطالعه گفت:«ورزش کردن می تواند از ایجاد سنگ کلیه جلوگیری کند.»

او افزود:«نیازی به دویدن طولانی مدت و … نیست. پیاده روی و دویدن آهسته کافی است.»آمار ایجاد سنگ کلیه در زنان به شدت در حال افزایش است. نتایج بررسی ها در طول ۱۵ سال قبل نشان داده، ایجاد سنگ کلیه، بیشتر از آن که به کلیه ها مربوط باشد نشان دهنده مشکلی سیستماتیک است.   

نتایج بررسی تازه دانشمندان نشان می دهد، رابطه مستقیمی میان ایجاد سنگ کلیه، چاقی، دیابت، بیماری قلبی و سندرم متابولیک وجود دارد. در این مطالعه، محققان، عادات غذایی و میزان فعالیت جسمی زنان را از دهه ۱۹۹۰ تا کنون بررسی کردند.

پس از اندازه گیری شاخص توده بدن زنان، پژوهشگران دریافتند، چاقی عاملی خطر زا در ایجاد و توسعه  سنگ های کلیوی است. مصرف روزانه بیش از دو هزار و دویست کالری می تواند خطر ایجاد سنگ کلیه را تا ۴۲ درصد افزایش دهد.

دکتر سورنسن گفت:«آگاه بودن از مقدار کالری مصرفی، کنترل وزن و ورزش کردن از عوامل مهم حفظ و بهبود سلامت اشخاص است که مانع ایجاد سنگ کلیه می گردد.»

دکتر جان لیسک، پژوهشگر مایو کلینیک نیز با اشاره به ضرورت مطالعه بر روی سایر زنان افزود:«کلیه های زنانی که فعالیت جسمی دارند و ورزش می کنند، بسیار کمتر از کلیه های بانوانی که چنین نمی کنند سنگ تولید می کنند. با این وجود، می توان با پیروی کردن از رژیم غذایی سالم، کاهش مصرف نمک و پروتئین، نوشیدن دست کم هشت لیوان آب در روز و … از ایجاد سنگ کلیه جلوگیری کرد.»

سالانه، بیش از سیصد هزار شهروند آمریکایی به سبب عوارض ناشی از ایجاد و دفع سنگ های کلیوی – درد شدید، خونریزی، مسدود شدن مجرای ادرار و … – به بخش اورژانس بیمارستان ها مراجعه می کنند.

health Rss :salamatnews.com
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.