خانه های بهداشت مناطق روستایی مشهد به ۹۴۱ باب رسید

با ساخت ۱۱۲ خانه بهداشت در مناطق روستایی مشهد تعداد خانه های بهداشت به ۹۴۱ باب رسیده است.

به گزارش گروه علمی، پزشکی باشگاه خبرنگاران به نقل از وب دا، دکتر رضا سعیدی،‌ معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد در ارتباط با عملکرد معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی در طول دولت نهم و دهم اظهارکرد: مراکز بهداشتی درمانی شهری در سال ۸۴ ، ۱۰۴ مرکز است که این تعداد در سال ۹۰ به ۱۲۵  مرکز افزایش یافته است  همچنین مراکز درمانی بهداشتی روستایی از ۹۴  مرکز در سال ۸۴ به ۸۲۰  مرکز در سال ۹۰ رسیده است.

دکتر رضا سعیدی در ادامه با اشاره به افزایش تعداد پایگاه های بهداشتی تصریح کرد: در ابتدای انقلاب این پایگاه ها ۵۴ عدد بوده است و در سال ۸۴ به ۲۱۵ و در سال ۹۰ به ۲۷۱ رسیده است.

وی ادامه داد: تعداد مراکز دارای واحدهای دندانپزشکی نسبت به سال ۸۴ که ۱۳۰ مرکز بوده است به ۱۳۵  مرکز در سال ۹۰  افزایش یافته است و همچنین تعداد دندانپزشکان در این بازه زمانی  از ۵۷ نفر به ۷۹ نفر و همچنین تعداد بهورزان شاغل به یک هزار و ۳۳۸  در سال ۹۰ رسیده است.

دکتر سعیدی در ادامه با بیان اینکه استقرار برنامه پزشک خانواده از سال ۸۴ در مناطق روستایی و شهرهای کمتر از ۲۰ هزار نفر زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد استقرار یافته است، یاد آور شد: با اجرای این برنامه که در ۲۷۰ مرکز انجام می شود حدود دو میلیون نفر از افراد واجد شرایط زیر پوشش قرار گرفته اند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد در ادامه با اشاره ضرورت فرهنگ سازی در مورد بیماری های رفتاری عفونی خاطرنشان کرد: در این راستا مراکز مشاوره بیماری های رفتاری عمومی را از ۱۰ مرکز در سال ۸۴ به ۲۲ عدد در سال ۹۰ رسانده ایم همچنین تعداد مراکز کاهش آسیب به ۴ مرکز رسیده است.

سعیدی در ادامه با اشاره به طرح های اجرا شده برای ریشه کنی بیماری های مختلف تاکید کرد: در سال ۹۰، ۲ نوبت طرح ضربتی ریشه کنی فلج اطفال انجام شده است و همچنین موارد مالاریا در سال ۹۰ به صفر رسیده است و موارد وبای التور گزارش شده به ۳ عدد در سال ۹۰ رسیده است که نسبت به سال ۸۴ کاهش چشمگیری داشته است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد در ادامه با اشاره به خدمات انجام شده برای روستائیان ادامه داد: درصد خانواده های روستایی که به آب آشامیدنی سالم دسترسی دارند در سال ۹۰ به ۵۳/۹۸ رسیده است./ح


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.