خانواده ها و نهادهای متولی نقش اساسی در صیانت از محصولات فرهنگی دارند

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، ‘علی اسماعیلی’‌روز دوشنبه در نشست خبری همایش علمی پژوهشی صیانت از تولیدات فرهنگی هنری افزود: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تنها نهاد مسوول در زمینه سینما، هنر، فرهنگ و مطبوعات است و چهار هزار و ۸۵۰ موسسه فرهنگی هنری هم اکنون زیر نظر این وزارتخانه فعالیت می کنند.

وی یادآور شد: پیشتر از این موسسه رسانه های تصویری، بنیاد ملی بازی های رایانه ای و مرکز رسانه های دیجیتال پیگیر مسائل راهبردی نظارتی در توزیع آثار فرهنگی بودند و در نهایت با تشکیل ستاد صیانت از آثار فرهنگی و هنری این فعالیت از این پس زیر نظر این ستاد انجام خواهد شد.

مشاور وزیر و رییس حوزه نظارتی تاکید کرد: کار ستاد صیانت از آثار فرهنگی و هنری حفاظت از حقوق پدید آورندگان این آثار است و تلاش ما بر این است با تشکیل این ستاد میان نهادهای مختلف فرهنگی در مقابله با توزیع غیر قانونی آثار فرهنگی تعامل بیشتری انجام شود.

اسماعیلی درمورد وظایف ستاد حمایت و صیانت از حقوق پدیدآورندگان آثار فرهنگی و هنری توضیح داد: تدوین سیاستگذاری های کلان در عرصه مقابله با توزیع غیر قانونی محصولات فرهنگی و پخش محصولات غیر مجاز، ارتقاء فرهنگ عمومی جامعه و ایجاد ساز و کار به منظور جلوگیری از توزیع غیرقانونی محصولات فرهنگی از جمله وظایف ستاد حمایت و صیانت از محصولات فرهنگی و هنری است.

وی ادامه داد: یکی از مهمترین وظایف ما ارتقاء فرهنگ عمومی جامعه برای استفاده نکردن از محصولات غیرمجاز فرهنگی و کالاهای قاچاق فرهنگی است.

مشاور وزیر و رییس حوزه نظارتی گفت: ساز و کارهای تدوین شده نسبت به توزیع محصولات فرهنگی همچون الصاق هولوگرام های(برچسب امنیتی) مخصوص ستاد حمایت و صیانت از آثار فرهنگی و هنری به منظور حمایت از تولیدکنندگان آثار فرهنگی به اجرا خواهد رسید و عزم ستاد در این عرصه جدی است.

وی درباره برگزاری همایش علمی پژوهشی صیانت از تولیدات فرهنگی هنری یادآور شد: این همایش به منظور ارائه راهکارهای علمی از سوی نهادهای مختلف و گروه های اجتماعی گوناگون برای مقابله با قاچاق محصولات فرهنگی از روز شنبه ۳۰ اردیبهشت ماه به مدت دو روز برگزار می شود.

اسماعیلی با بیان اینکه ۳۰ مقاله به دبیرخانه این همایش رسید گفت: از میان این مقالات در نهایت ۷ اثر به عنوان آثار برتر انتخاب شدند و بدون شک برگزاری این همایش گام نخست در راه اعتلای علمی برای صیانت از محصولات فرهنگی هنری خواهد بود.

وی تاکید کرد: مبارزه با محصولات غیر مجاز با همکاری خانواده ها و نهادهای فرهنگی متولی امکان پذیر است و ما به دنبال ایجاد جامعه ای عاری از محصولات فرهنگی غیر مجاز هستیم.

مشاور وزیر و رییس حوزه نظارتی توضیح داد: هولگرام هایی از سوی ستاد حمایت و صیانت از آثار فرهنگی و هنری بر روی محصولات فرهنگی الصاق خواهد شد که این هولوگرام ها برای محصولات خاص همچون بازی های رایانه ای و فیلم ها صادر شده و به عنوان نمونه امکان استفاده از هولوگرام یک بازی خاص برروی یک فیلم وجود ندارد.

اسماعیلی اظهار امیدواری کرد هولوگرام های مورد نیاز برای توزیع محصولات فرهنگی در ۲۴ ساعت از سوی این ستاد در اختیار متقاضیان قرار گیرد.

فراهنگ**۱۹۸۳**۱۵۸۸

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۱۳۲۱۲۹


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.