خاورمیانه در آستانه “بحران انسانی تکان‌دهنده‌”

۲۵م دیماه ،

به گزارش یک موسسه امدادرسان، درگیری‌ها در سوریه زمینه‌ساز “بحران انسانی تکان‌دهنده‌ای” در منطقه شده است به طوری که میلیون‌ها تن قربانی مستقیم و غیر مستقیم آن شده‌اند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، براساس آخرین آمار سازمان ملل، تعداد پناهجویانی که از درگیری‌های سوریه به کشورهای همسایه گریخته‌اند، به بیش از ۶۰۰ هزار نفر رسیده است.

کمیته بین‌المللی نجات، یکی از سازمان‌های امدادرسان اصلی در خاور میانه، با اعلام این مسئله از کشورهای جهان خواسته تا واکنش سریع‌تری به این وضعیت نشان دهند.

این موسسه میزان تجاوز و خشونت‌های جنسی در جریان درگیری‌های سوریه را “هولناک” توصیف و اعلام کرده که هزاران تن در سوریه قربانی تجاوز جنسی شده‌اند.

کمیته بین‌المللی نجات می‌گوید که بیشتر پناهجویان سوری، تجاوز جنسی را مهم‌ترین سبب خود برای ترک سوریه می‌دانند و آن را اصلی‌ترین ویژگی جنگ در این کشور توصیف می‌کنند. آنها می‌گویند که در بیشتر موارد، تجاوز جنسی در مقابل اعضای خانواده فرد قربانی انجام می‌شود.

سازمان ملل متحد برآورد کرده است که از زمان آغاز اعتراضات ضددولتی در سوریه از ماه مارس سال ۲۰۱۱ میلادی بیش از ۶۰ هزار نفر کشته شده‌اند.

بنا بر اعلام بی.بی.سی، گفته شده است که به سبب تغییر مداوم محل درگیری‌ها، علاوه بر آوارگانی که سوریه را ترک کرده‌اند، دست‌کم دو میلیون تن نیز ناگزیر شده‌اند که محل زندگی خود را ترک کنند و در داخل خاک سوریه آواره شوند.

این کمیته امدادرسان، وضعیت ارائه خدمات پزشکی و مشاوره روانی به پناهجویان سوری را نامناسب خوانده و از این وضعیت انتقاد کرده است.

کمیته نجات روند امدادرسانی بین‌المللی به سوریه را “به شدت ناکافی” توصیف کرده و گفته است که بحران در سوریه “به طور پیوسته در حال بدتر شدن” است.

براساس گزارش‌ها، در روزهای اخیر منطقه خاورمیانه بدترین سرمای زمستانی را در ۲۰ سال اخیر شاهد بوده که شرایط را برای پناهجویان سوری به مراتب دشوارتر کرده است.

هفته قبل یکی از نهادهای سازمان ملل متحد گزارش داد که نزدیک به یک میلیون نفر از مردم سوریه در گرسنگی به سر می‌برند.

سازمان جهانی غذا و دارو که بزرگ‌ترین نهاد ارائه‌دهنده کمک‌های بشردوستانه دنیا به شمار می‌رود، اعلام کرد که در حال امدادرسانی به یک میلیون و ۵۰۰ هزار شهروند سوری است اما ادامه درگیری‌ها و در دسترس نبودن بندر طرطوس سوریه برای انتقال مواد غذایی، کار را برای سازمان بسیار دشورار کرده است.

انتهای پیام


ایسنا
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.