خاوری خود را به رقم کوچکی فروخت؛ تحلیل پورمحمدی از فرار خاوری

ایران > حقوقی‌و قضایی
رئیس سازمان بازرسی کل کشور، نحوه برخورد با مفسدان پرونده فساد بزرگ را بسیار قوی دانست و دربارهٔ فرار مدیرعامل سابق بانک ملی گفت: فسادی که مدیرعامل سابق بانک ملی متهم به آن شده است در برابر رقم این اتفاق بزرگ، عدد بسیار کوچکی است. او ارزان فروش بوده و خود را به رقم بسیار کوچکی فروخته است.

به گزارش همشهری آنلاین، حجت الاسلام مصطفی پورمحمدی در تشریح جزئیاتی از پرونده فساد سه هزار میلیاردی در برنامه تلویزیونی شناسنامه گفت: خبری به سازمان بازرسی کل کشور رسید که گروه مزبور که وام‌های کلان از بانک صادرات و ملی گرفته و در جای خود مصرف نکرده است به دنبال اخذ مجوز تأسیس یک بانک خصوصی است. این گروه چند پرونده رشوه هم داشت که در مجموع ما را به این جمع بندی می‌رساند که گروه سالمی نیستند.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور افزود: یکسال کار گسترده بر روی تلاش این گروه برای راه اندازی بانک خصوصی انجام دادیم که بعد متوجه شدیم بانک مشکل دارد. البته آنها مجوز تأسیس بانک را هم گرفته بودند و حتی شعب آن آماده شده و کارمندانش را هم آموزش داده بودند و روسای شعب هم تعیین شده بودند و منتظر بودند تا بانک مرکزی اجازه فعالیت رسمی دهد و آغاز کنند. در این مقطع گزارش‌هایمان تکمیل شد و به بانک مرکزی اعلام کردیم که این گروه شایستگی تاسیس بانک ندارد.

وی اضافه کرد: دو ماه بعد گزارش نهایی تکمیل و اعلام شد که این گروه اجازه فعالیت رسمی ندارد. بنابراین تاسیس این بانک را در ابتدای سال ۹۰ متوقف کردیم. البته کنترل‌ها از اوایل سال ۸۹ آغاز شده بود که ابتدای سال ۹۰ به بانک مرکزی اخطار داریم. دوره تخلف عمده این گروه مربوط به اواخر بهمن ۸۹ تا اواسط مرداد ماه ۹۰ می‌شود که یکهزار و ۸۰۰ میلیارد تومان ال سی جعل کرده بودند.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور ادامه داد: چند مورد از بازپرداخت‌هایشان عقب افتاده بوده که این موضوع سبب حساس شدن بازرسی بانک صادرات در خوزستان می‌شود و می‌گویند برای چه یک شعبه ۲۰ تا ۳۰ میلیارد عقب ماندگی دارد. بازرسی بانک صادرات در خوزستان موضوع را بررسی می‌کند و اسنادی مبنی بر سوء استفاده عظیم درمی‌آید. موضوع را سریع به مدیرعامل بانک صادرات خبر می‌دهند و نگران می‌شوند که اگر این مبالغ برنگردد بانک صادرات اصلا ورشکست شود. که بازرسی و مدیریت بانک صادرات در این زمینه سریع اقدام کرد.

حجت الاسلام پورمحمدی، نحوه برخورد با مفسدان پرونده فساد بزرگ را بسیار قوی دانست و دربارهٔ فرار مدیرعامل سابق بانک ملی گفت: فسادی که مدیرعامل سابق بانک ملی متهم به آن شده است در برابر رقم این اتفاق بزرگ، عدد بسیار کوچکی است. او ارزان فروش بوده و خود را به رقم بسیار کوچکی فروخته است. فردی در آن مرتبه، انحراف به آن بزرگی را بخاطر چیزهای کوچک مرتکب شد. اشخاص دیگری هم که مشارکت کرده بودند با ۵۰ یا ۱۰۰ میلیون تومان در این فساد عظیم مشارکت کرده بودند که سبب تعجب است.

وی در ادامه در تشریح روند خروج خاوری مدیرعامل وقت بانک ملی گفت: بازجویی مرحله اول که به پایان می‌رسد وی نیمه شب به سرعت از کشور خارج می‌شود و ویزا و بلیط هم داشته است. تحلیلم از خروج خاوری این است که او احساس کرده بازجویی مرحله اول بازجویی سنگینی بوده است.


RSS
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.