خبرنگاران ترکیه از سانسور دولتی به توییتر پناه می برند

این هفته نامه آمریکایی نوشت: خبر کشته شدن ۳۲ شهروند ترکیه توسط ارتش این کشور در مرز عراق، ۱۲ ساعت پیش از آنکه به طور خلاصه و با ادبیات دولتی از شبکه های تلویزیونی این کشور منعکس شود، توسط خبرنگاران از طریق اینترنت منتشر شده بود.

سردار آکینان، خبرنگار ترک که عکس های حادثه یاد شده را روی صفحه اش در توییتر قرار داده بود، می گوید ‘عکس ها به سرعت همه گیر شدند و کاربران اینترنت، آنها را بازتوییت می کردند. رسانه های غالب، چاره ای نداشتند و نمی توانستند تصاویر مربوط به حادثه را مخفی کنند.’

در حالی که ترکیه سرگرم بررسی طرح محدودتر کردن رسانه هاست، داستان سردار آکینان نشان می دهد که اینترنت چگونه می تواند به رقیبی جدی برای رسانه های رسمی تبدیل شود.

اوزگور اوکان، استاد اقتصاد در دانشکده ارتباطات دانشگاه بیلگی استانبول می گوید ‘با وجود شبکه های اجتماعی در اینترنت، اکنون ما جایگزینی واقعی برای دریافت اخبار داریم. به خصوص، توییتر تاثیری ژرف بر آزادی اطلاع رسانی دارد.’

شمار روزنامه نگاران زندانی در ترکیه، همین حالا از روزنامه نگاران زندانی در چین هم بیشتر است. ترکیه در فهرست موسوم به ‘شاخص آزادی رسانه’ که هر سال از سوی روزنامه نگاران بدون مرز منتشر می شود، در میان ۱۷۹ کشور جهان، یکصد و چهل و هشتم است.

در همین ماه جاری، نمایندگان حزب حاکم عدالت و توسعه اعلام کردند که قصد دارند با وضع یک قانون، گزارش هایی که موجب

‘تشویش افکار عمومی’ می شود را ممنوع کنند.

مردم ترکیه از نظر استفاده از تارنمای توییتر، در جایگاه یازدهم جهان هستند.

صفحه ‘آکینان’ در توییتر، بیش از یکصد هزار مشترک دارد و این در حالی است که بعضی صفحه ها مانند ‘تملکوران’ توانسته اند بیش از سیصد هزار بازدیدکننده ثابت را جذب کنند.

در اقدامی که نشان دهنده نگرانی دولت از فراگیر شدن توییتر در میان مردم ترکیه است، فاضل سای، پیانیست و آهنگساز مشهور ترک، باید به خاطر مطالبی که در صفحه اینترنتی اش نوشته، به زودی در دادگاه حاضر شود.

وی به خاطر نقل یک دو بیتی از ‘عمر خیام’، شاعر قرن ۱۱ ایران، به ‘اهانت به ارزش های دینی ملت ترکیه’ متهم شده است.

آکینان با اشاره به اینترنت و به ویژه، تارنمای توییتر می گوید ‘این پدیده دارد نگاه مردم را تغییر می دهد. دولت رسانه های ملی را کنترل خواهد کرد، اما شبکه های اجتماعی در اینترنت، کنترل نشدنی هستند و هر روز قدرتمندتر می شوند.’

مترجمام**۹۱۶۳** ۱۵۰۶

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۲۴۵۳۸۷


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.