خبرگزاری فارس: فاز دوم هدفمندی یارانه ها از خرداد آغاز می شود

قرائنی از جمله وعده ارزانی از اواخر اردیبهشت،تصویب اعتبار ویژه ۲۴میلیاردی خرید و ذخیره کالاهای اساسی و اتمام اعتبار بنزین ۱۰۰ تومانی از اول خرداد، زمزمه آغاز فاز دوم هدفمندی یارانه ها را از خردادماه تقویت می کند.

 اجرای فاز دوم هدفمندسازی یارانه ها که دولت از ماه‌ها پیش وعده آن را داده بود ولی به دلایل مختلف کارشناسی آن را به تاخیر انداخت، این روزها زمزمه اجرای آن از خردادماه به گوش می رسد و البته قرائنی از اقدامات اخیر دولت وجود دارد که صحت این خبر را تقویت می کند.

دولت این روزها همانند فاز اول اجرای هدفمندسازی یارانه ها اقدامات خود را برای کنترل بازار و قیمتها تشدید کرده است که از جمله می توان به مصوبه ویژه روز گذشته کارگروه کنترل بازار برای واردات ۲۴ میلیارد دلار کالای اساسی اشاره کرد. ذخیره سازی کالاهای اساسی در فاز اول هدفمندی یارانه‌ها نیز برنامه ویژه دولت بوده است که به نظر می رسد دولت در آستانه فاز دوم هدفمندی برای اطمینان بخشی به بازار و مردم به این سیاست روی آورده است.

مسئولان دولتی نیز طی روزهای اخیر از تشدید نظارتهای خود بر بازار خبر می دهند به ویژه اینکه اخیراً وزیر صنعت، معدن و تجارت وعده ارزان شدن مواد غذایی و کالاهای اساسی را از اواخر اردیبهشت داده است.

یکی از مهمترین قرائنی که آغاز فاز دوم هدفمندی یارانه ها از خرداد ماه را تشدید می کند، تصمیم جدید دولت برای حذف بنزین ۱۰۰ تومانی کارتهای سوخت از اول خرداد است. بر اساس این تصمیم ، کسانی که در کارتهای سوخت خود بنزین ۱۰۰ تومانی دارند، تا پایان اردیبهشت ماه فرصت دارند بنزین موجود را در خودروهای خود مصرف کنند.

کارتهای سوخت به گونه ای طراحی شده است که تعداد محدودی قیمت متفاوت را می تواند اعمال کند، بنابراین در صورت اجرای فاز دوم و تعیین قیمت سهمیه ای جدید، دولت برای افزودن یک قیمت جدید به کارت سوخت مجبور است یکی از قیمتهای قبلی را حذف کند که حذف بنزین ۱۰۰ تومانی و تبدیل آن به بنزین ۴۰۰ تومانی در همین راستا ارزیابی می شود.

اجرای فاز دوم هدفمندی در حال حاضر از نظر بسیاری از کارشناسان و اقتصاددانان به صلاح نیست و دولت باید ابتدا اهداف فاز اول را به طور کامل محقق کند که حمایت از تولید یکی از این پیش نیازهاست.

۳۹۳۹

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.