خبری از کاهش قیمت کالاها نیست

گردآوری شده توسط گروه اقتصاد ممتاز نیوز:

در چند روز قبل بازار بنابر تغییر و تحولات سیاسی (انتخابات اخیر ریاست جمهوری) و در پی آن ایجاد جو روانی مناسب عکس المعلی متفاوت و نسبتا یک‌نواخت از جنس کاهش قیمت ارز از خود نشان داد.

خبراقتصادی- ایسنا نوشت: در چند روز قبل بازار بنابر تغییر و تحولات سیاسی (انتخابات اخیر ریاست جمهوری) و در پی آن ایجاد جو روانی مناسب عکس المعلی متفاوت و نسبتا یک‌نواخت از جنس کاهش قیمت ارز از خود نشان داد. این کاهش قیمت تا آنجا پیش رفت که زنگ معامله دلار با نرخ کمتر از ۳۰۰۰ تومان نیز نواخته شد.

 معادلات بازار از اوایل اردیبهشت‌ماه سال قبل کمی دست‌خوش تغییر شد؛ این تغییر معادلات تا جایی پیش رفت که قیمت دلار از ۱۶۰۰ تومان به یکباره به ۱۶۵۰ تومان رسید و بعد از آن افزایش‌های ۱۰۰ تومانی را تا قیمت ۲۴۰۰ تومان تجربه کرد.

دلار روی قیمت ۲۴۰۰ تومان نوسان داشت و در بعضی مواقع تا ۲۶۰۰ تومان هم پیشروی می‌کرد اما فاکنورهای تاتیرگذار نگذاشتند تا دلار ۲۴۰۰ تومانی چندان بتواند در بازار جولان دهد و بر همین اساس دلار با این نرخ به دست فراموشی سپرده شد تا جایی که این قیمت به آرزوی بازار تبدیل شد. اما حالا همین قیمت، در چند وقت قبل دورنمای قیمت دلار در زمان تحویل دولت دهم به حساب می‌آید.

حال که قیمت دلار از اوج نسبی خود که رقمی مابین ۳۷۰۰ تومان تا ۳۸۰۰ تومان بود به رقم فعلی یعنی در حدود ۳۱۰۰ تومان رسیده است، مساله اصلی متوجه عرضه‌کنندگانی است که در زمان افزایش قیمت محصولات در پی افزایش قیمت دلار به متقاضیان کالای خود که متعجب از افزایش قیمت محصولات می باشند پاسخ می‌دهند ” با دلار خریداری شده و دلار گران شده!”

این در حالی است که به نقل از ابراهیم درستی، رییس اتحادیه لوازم صوتی، تصویری و تلفن همراه که محصولات اتحادیه آن ارتباط تنگاتنگی با قیمت ارز به‌ویژه دلار و درهم دارد، توزیع‌کنندگان و عرضه‌کنندگان عمده در حال حاضر که قیمت ارز کاهش یافته است همان‌طور که در زمان نوسان و افزایش نرخ ارز قیمت محصولات خود را افزایش می‌دهند، حالا باید قیمت محصولات خود را نسبت به کاهش قیمت دلار و درهم کاهش دهند.

فارغ از این معادلات ریاضی و اقتصادی، ذکر یک نکته اساسی خالی از لطف نیست و آن اینکه اکنون که قیمت‌ ارز به طور کلی روند کاهشی را طی می‌کند، عرف کسب، قانون، شرع و اخلاق انسانی حکم می‌کند تا همانگونه که با افزایش قیمت دلار در ماه‌های قبل قیمت‌ها نیز افزایش یافت، حالا هم با روند نزولی نرخ ارز، همان میزان قیمت محصولات کاهش پیدا کند.

اگر با دیدی وسیع و از بالا به مقوله بازار و کاسبی نگاه کنیم، درمی‌یابیم که هر عرضه‌کننده‌ای در جای دیگر، مصرف‌کننده است؛ پس اگر هر عرضه‌کننده‌ اعتدال و انصاف را در فروش رعایت کند، در اصل در حق خودش که مصرف‌کننده بزرگی است، اعتدال و انصاف به خرج داده است.

و بالاتر از همه اینکه …

حضرت علی(ع) قاعده‌مند بودن رحم و آثار آن را چنین بیان می‌کنند :

«یا نوف اَحْسَنُ یُحْسُن االیکُ اِرْحَمْ تُرْحَمْ»

(ای نوف نیکی کن تا به تو نیکی شود، رحم کن تا مورد رحمت قرار گیری).

بحارالانوار، ج۷۴، ص ۳۸۵٫ 


khabareghtesadi.com
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.