خبر جعلی فوت پورعرب و یک پرسش

جام جم آنلاین: همین چند روز پیش بود که برای محکوم کردن ساخت فیلم موهن به تئاتر شهر رفته بود و با انتشار عکس‌هایش در رسانه‌ها و فضای مجازی خبرساز شد؛ عکس هایی که کوچک‌ترین نشانی از آن سوپراستار فیلم های معروف اواخر دهه ۶۰ و دهه ۷۰ نداشت تا آنجا که برخی با شگفتی می‌پرسیدند: واقعا ابوالفضل پورعرب است؟!

پورعرب دیروز هم دوباره خبرساز شد؛ اما این بار با خبر درگذشتش، البته مرگی که خودش از آن بی‌خبر بود و آن طور که پسرش گفته است به دلیل شرایط نامناسب جسمی و روحی شاید هنوز هم او را در جریان خبر جعلی مرگش قرار نداده باشند!

روز گذشته حوالی ساعت ۱۱ صبح خبرگزاری‌های رسمی و بلافاصله پس از آن سایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی، خبر تلخی را منتشر کردند: «ابوالفضل پورعرب درگذشت» خبری که البته ریشه و منبعش کاملا معتبر و باورپذیر بود، یعنی سیداحمد میرعلایی در جایگاه مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی که یکی از مهم‌ترین نهادهای دولتی سینمای ایران است، این خبر را در یک نشست خبری کاملا رسمی در جمع نمایندگان رسانه‌های مختلف با تاسف و تاثر فراوان اعلام کرد.

همزمان با رسانه‌ای شدن این خبر بسیاری از مردم با نگرانی خاصی با دفتر روزنامه تماس می‌گرفتند و جویای صحت درگذشت ستاره فیلم‌های عروس و نرگس می‌شدند و کار تا آنجا پیش رفت که در مورد زمان، روز و ساعت تشییع جنازه هم از ما سوال می‌کردند!

اما با گذشت حدود یک ساعت پوریا پورعرب، فرزند ابوالفضل پورعرب خبر درگذشت پدرش را تکذیب کرد و گفت: «حال پدرم خوب است و در منزل است».

در این میان احمد میرعلایی هم که خبر درگذشت پورعرب را اعلام کرده بود ، به شیوه شگفت انگیزی ناپدید شده بود و با وجود آن که بسیاری از خبرنگاران سینمایی کشور به همراه او برای افتتاح جشنواره فیلم کودک به اصفهان رفته بودند ، امکان ارتباط با او را پیدا نمی‌کردند و همین مساله باعث شد تا ابهام ماجرا دوچندان شود از یک سو ، خانواده پورعرب تکذیب می‌کردند و از طرفی مدیران رسمی سینمایی حتی از پیگیری برای جواز کفن و دفن او سخن می‌گفتند.

بالاخره حوالی ساعت ۱۴ دیروز احمد میرعلایی در یک گفت‌وگوی رسانه‌ای برای این که به اشتباه این خبر را اعلام کرده است، از ابوالفضل پورعرب ، خانواده او و همچنین اهالی رسانه و مردم عذرخواهی کرد و به این ترتیب داستان جعلیِ درگذشت ستاره محبوب سینمای ایران بخوبی و خوشی پایان یافت.

اما این پایان شیرین یک پرسش تلخ را هم همراه خود دارد :

چرا و چگونه یک مدیر ارشد سینمای کشور عجولانه و بدون تحقیق خبر درگذشت یکی از چهره‌های سرشناس سینمای ایران را اعلام می‌کند و خبر را از منبع موثقی پیش از اعلام آن واکاوی نمی‌کند.

سینا علی محمدی – دبیر گروه فرهنگ و هنر


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.