خبر عضو کمیسیون تلفیق دربارهٔ قیمت بنزین

ایران > قانونگذاری– ممتازنیوز:
یک عضو کمیسیون تلفیق لایحه بودجه کل کشور سال ۹۳ با اشاره به مصوبه مجلس شورای اسلامی در مورد نحوه اجرای فاز دوم هدفمندی در سال آینده، گفت که این مصوبه سبب افزایش ۷۰ درصدی قیمت حامل‌های انرژی می‌شود و قیمت بنزین را به هزار تومان خواهد رساند.

جعفر قادری در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی ایسنا، اظهار کرد: در سال ۹۲ درآمد حاصل از افزایش قیمت حامل‌های انرژی ۲۸ هزار میلیارد تومان بوده که به نقل از دیوان محاسبات،‌ این رقم ممکن است تا پایان سال به ۳۰ هزار میلیارد تومان هم برسد که البته این رقم با احتساب قیمت برق است اما معادل همین درآمد برای سال بعد بدون احتساب قیمت برق ۴۸ هزار میلیارد تومان پیش‌بینی شده است که اگر قیمت برق هم به همین نسبت اضافه شود ۵۴ هزار میلیارد تومان خواهد شد.

وی افزود: با افزایش میزان درآمد حاصل از افزایش قیمت حامل‌های انرژی از ۳۰ هزار به ۵۲ هزار میلیارد تومان شاهد افزایش ۷۰ درصدی در قیمت حامل‌های انرژی به صورت متوسط خواهیم بود که چه این متوسط افزایش در مورد همه حامل‌های انرژی اعمال شود یا نه، شیب تندی است.

نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: البته طبیعتا دولت در افزایش قیمت حامل‌های انرژی برای افزایش قیمت گازوئیل و مازوت آزادی عمل چندانی ندارد و شاید ناچار باشد این افزایش را روی قیمت بنزین اعمال کند.

قادری با اشاره به پیش‌بینی وضع عوارض در قیمت بنزین در کلان‌ شهرها برای حمایت از محیط زیست و توسعه حمل و نقل، اضافه کرد: در بودجه افزایش پنج درصدی قیمت بنزین برای توسعه خطوط انتقال فرآورده‌ها هم پیش‌بینی شده است.

این عضو کمیسیون تلفیق با اشاره به اینکه نحوه افزایش قیمت حامل‌های انرژی در سال آینده بر عهده دولت است، تاکید کرد: اینکه دولت قیمت هر کدام از حامل‌های انرژی را چقدر افزایش دهد در اختیار خودش است. در حال حاضر قیمت بنزین ۴۰۰ و ۷۰۰ تومان است و متوسط وزنی آن ۵۰۰ تومان محاسبه می‌شود که نهایتاً بتوان این متوسط وزنی را به هزار تومان رساند که باز هم صددرصد افزایش در قیمت بنزین اتفاق می‌افتد و باز هم همه منابع با این قیمت تامین نمی‌شود.

قادری با اشاره به ایجاد نگرانی‌هایی در بین مردم نسبت به افزایش قیمت حامل‌های انرژی، خاطرنشان کرد: در مورد نحوه توزیع یارانه نقدی هم مکانیزم این است که در هر شهر، شهرستان و یا استان درآمدی از سوی دولت اعلام می‌شود که اشخاصی که تا آن میزان درآمد کسب می‌کنند فرم‌هایی را پر می‌کنند و دولت هم از بانک‌های اطلاعاتی خود استفاده می‌کند تا تشیخص دهد که آیا به آنها یارانه تعلق می‌گیرد یا خیر و اگر اشخاصی که درآمد بالاتر از حد تعیین شده داشتند برای یارانه ثبت‌نام کرده باشند یارانه آنها قطع و سه برابر مبلغ دریافتی جریمه می‌شوند.

نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: با مصوبه مجلس، میزان یارانه نقدی می‌تواند برای اقشار ضعیف اضافه‌تر پیش‌بینی شود یا اینکه درآمد حاصل از عدم پرداخت یارانه به اشخاص ثروتمند به بخش تولید، حمل و نقل عمومی و بهداشت و درمان اختصاص یابد.


RSS
منبع:همشهری
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.