خبر کشف قطعی ذره گریزان جهان تا تابستان اعلام می‌شود

۰۹ام بهمن ،

به گزارش خبرگزاری مهر، رالف هویر رئیس سازمان تحقیقات هسته ای اروپا ( سرن) ابراز یقین کرد تا اواسط سال جاری میلادی خبر کشف بوزون هیگز با قطعیت اعلام می گردد. تا آن زمان داده های برخورد دهنده ۱۰ میلیارددلاری بزرگ هادرون که در مرز سوئیس و فرانسه نزدیک ژنو قرار دارد باید ارزیابی شده باشد.

هویر طی یک گفتگو اظهار داشت: این زمان می تواند به پیتر هیگز فیزیکدان اسکاتلندی کمک کند که برنده نوبل فیزیک شود.

برخورد دهنده اتم سرن به دانشمندان کمک کرده است که در ماه ژوئیه ۲۰۱۲ کشف یک ذره ریز اتمی را اعلام کنند و رئیس سرن آن را ذره ای بسیار، بسیار شبیه به بوزون هیگز توصیف کرده است و براساس اظهارات دانشمندان، این ذره می تواند قلمرو تازه ای از درک جهان را برای بشر فراهم کند.

این دستگاه که برخوردهایی با انرژی بالا از پروتنها ایجاد می کند تا ماده تاریک، ضدماده و شکل گیری جهان را بررسی کند قرار است اوایل سال جاری میلادی خاموش شود تا مدتی را به استراحت بگذراند. در این مدت اطلاعات این برخورد دهنده مورد تحلیل و ارزیابی قرار می گیرند.

هویر با استفاده از یک قیاس اظهار داشت: تصور کنید که بوزون هیگز یک دانه خاص برف است، پس باید دانه برف را در یک طوفان برف و در مقابل یک حیاط پربرف شناسایی کنید. این کار بسیار دشواری است، چرا که باید در این میان تعداد بی شماری از دانه های برف را برای شناسایی دانه برفی که به دنبال آن میباشید بررسی کنید، به همین سبب می توان گفت که این کار بسیار وقت گیر است.

وی یادآور شد: مدل استاندارد فیزیک تنها ۵ درصد از جهان را توصیف می کند که بسیاری از بعد نظر اعتقاد دارند طی یک انفجار بزرگ یا بیگ بنگ ایجاد شده است.

برای توضیح دادن این که چگونه ذرات ریزاتمی چون الکترونها و پروتنها و نوترون ها شکل گرفته اند هیگز و دیگران در دهه ۱۹۶۰ یک میدان انرژی را تصور کردند که تعامل ذرات با یک ذره کلیدی که امروز آن را بوزون هیگز می دانند صورت می گیرد.

ایده اصلی این بود که سایر ذرات بوزون هیگز را جذب می کند و هرچقدر بیشتر جذب شوند این توده بزرگتر می گردد. اما پرسش بزرگ باقی ماند، آیا این ذره تازه یک نوع از بوزون هیگز است یا همان بوزون هیگز است که وجود آن پیش بینی شده است؟

براساس اظهارات هویر، اگر امروز اختلافی در یکی از ویژگیهای این بوزون هیگز وجود داشته باشد، به این معنا است که ما یک پنجره تازه را بازکرده ایم و امیدواریم که این پنجره رو به جهان تاریک، یعنی همان ۹۵ درصد ناشناخته باز شده باشد. اگر این اختلاف به وجود نیاید، در آن صورت ما یک پنجره شگفت انگیز را به جهان تاریک گشوده ایم پس می توانیم یک جهش بزرگ دیگر هم داشته باشیم.


MehrNews Rss Feed
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.