خجسته:جلسه کمیسیون شوراها با شورای نگهبان درباره طرح اصلاح قانون انتخابات طی هفته آینده

به گزارش تفسیری ممتازنیوز iبه نقل از باشگاه خبرنگاران جوان در تاریخ دوشنبه ۸ آبان ۹۱،

رئیس کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور با حضور در نوزدهمین نمایشگاه مطبوعات ضمن بازدید از غرفه باشگاه خبرنگاران از جلسه کمیسیون شوراها با شورای نگهبان طی هفته آینده خبر داد.

امیر خجسته رئیس کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور با حضور در نوزدهمین نمایشگاه مطبوعات از غرفه باشگاه خبرنگاران بازدید کرد.

وی در گفتگو با خبرنگار پارلمانی باشگاه خبرنگاران حضور مردم در نمایشگاه را بسیار پرشور توصیف کرد و ادامه داد: برگزاری چنین نمایشگاه‌هایی iبه ارتقا فرهنگی مردم کمک می‌کند و مسئولین نیز می‌توانند با حضور در این نمایشگاه‌ها تعاملات خوبی را با رسانه‌ها داشته باشند.

*سوال از رئیس‌جمهور حق نمایندگان است

خجسته درباره طرح سوال از رئیس‌جمهور گفت:‌ مسلما سوال از رئیس‌جمهور حق نمایندگان مردم است و هرجایی که آنان احساس کنند لازم است از جایگاه قانونی خود  استفاده کنند، می‌توانند استیضاح و یا طرح سوال از رئیس‌جمهور را iبه کار گیرند.

وی ادامه داد:‌ ۱۰۲ نماینده طرح سوال از رئیس‌جمهور را امضا کرده بودند که تعدادی از آنان امضاهای خود را پس گرفتند.

*تعدادی از نمایندگان سوال از رییس‌جمهور را در شرایط فعلی iبه مصلحت نمی‌دانند

خجسته با بیان این مطلب که تعدادی از نمایندگان مجلس در شرایط فعلی سوال از رئیس‌جمهور را iبه مصلحت کشور نمی‌دانند ادامه داد: این نمایندگان معتقدند که باید در شرایط کنونی همه با وحدت iبه فکر حل مشکلات اقتصادی مردم باشیم.

رئیس کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور با بیان اینکه تعدادی از نمایندگان نیز بر اجرای سوال از رئیس‌جمهور اصرار دارند، ادامه داد: این تعداد از نمایندگان نیز iبه صورت طبیعی حق دارند که طرح سوال از رئیس‌جمهور را مطرح کنند.

*اجرای طرح سوال از رئیس‌جمهور iبه میزان مصمم بودن نمایندگان بستگی دارد

وی افزود:‌اگر نمایندگان بر اجرای طرح سوال از رئیس‌جمهور مصمم باشند، این طرح اجرایی خواهد شد.

خجسته درباره استیضاح وزیر کشور نیز اظهار داشت: تعدادی از نمایندگان سوالاتی را در کمیسیون شوراها از وزیر کشور مطرح کردند و مواردی که نمایندگان iبه آن اشکال داشتند، برطرف شد.

*اگر وزیر کشور اشکالات را برطرف نکند استیضاح مطرح می‌شود

وی ادامه داد: اما اخیرا تعدادی امضا در رابطه با استیضاح وزیر کشور جمع‌آوری شده و بعد از بازگشت نمایندگان از حوزه انتخابیه با وزیر و نمایندگان معترض صحبت می‌کنیم و در صورتی که وزیر کشور نتواند مشکلات را حل کند و یا iبه آن توجهی نداشته باشد بحث استیضاح مطرح خواهد شد، اما iبه نظرم وزیر خوب فعالیت می‌کند و زحمات وی قابل تقدیر است.

رئیس کمیسیون شوراها درباره طرح جدید اصلاح قانون انتخابات افزود: قانون انتخابات ۲۷ سال پیش تصویب شده و در شرایط کنونی نیز نیاز iبه بازنگری و اصلاح دارد چرا که باید قانون iبه روز باشد.

خجسته ادامه داد:‌ اصلاح قانون انتخابات در کمیسیون شوراها با حضور اعضا و رئیس مجلس مورد بحث قرار گرفت و در همهی جلسات نیز وزیر کشور و یا معاون وی حضور داشتند و از نظرات کارشناسی آنان نیز iبهره بردیم.

این نماینده مجلس شورای اسلامی با اشاره iبه اینکه مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی نیز با جدیت این طرح را دنبال می‌کند افزود:‌نظرات نمایندگان کارشناس توسط کمیسیون گرفته شده و جمع‌بندی قانون براساس اظهارنظرهای کارشناسانه بوده است.

وی تصریح کرد:‌ در عین اصلاح قانون موارد آنرا iبه رسانه‌ها عرضه می‌کردیم تا نخبگان، دانشگاهیان و مالک‌نظران آنرا مورد انتقاد و تحلیل قرار دهند تا ما نیز بتوانیم با ارائه نظرات کارشناسانه اشکالات موجود را رفع کنیم.

خجسته در ادامه گفت:‌این طرح طی هفته‌های آینده iبه صحن علنی مجلس ورود پیدا می‌کند.

رئیس کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور درباره احتمال رد شدن این قانون از سوی شورای نگهبان نیز اظهار داشت: ما سعی کرده‌ایم با شورای نگهبان هماهنگی‌هایی را داشته باشیم و جلساتی را با حضور ابوترابی‌فرد و تعدادی از کارشناسان شورای نگهبان برگزار کرده‌ایم و مباحث کلی نیز در این جلسات مطرح شده است.

وی افزود: انتخابات ریاست جمهوری نزدیک است و با شورای نگهبان نیز تعامل و همکاری لازم را خواهیم داشت تا بتوانیم قانون را iبه موقع عملی کنیم.

خجسته در ادامه از جلسه کمیسیون شوراها با حضور ابوترابی‌فرد و سخنگوی شورای نگهبان خبر داد و گفت: کارشناسان شورای نگهبان نکاتی را مطرح کردند که ما سعی کردیم با گرفتن نظرات آنان موانع خاصی برای تصویب این قانون نداشته باشیم. 

انتهای پیام/


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.