خداحافظی اپل با گوگل

جام جم آنلاین: از آیفون بعدی، سیستم‌عامل iOS 6 در این گوشی‌ها نصب خواهد شد و گویا قرار است اتفاقات زیادی در این نسخه بیفتد که از جمله آنها می‌توان خداحافظی اپل با نرم‌افزار یوتیوب و گوگل مپ را برشمرد.

از زمان عرضه نخستین نسخه آیفون (سال ۲۰۰۷) نرم‌افزار یوتیوب به سیستم‌عامل این گوشی منگنه شده بود. پنج‌سال بعد روابط اپل و گوگل نشان از حذف این نرم‌افزار می‌دهد.

در آخرین نگارش iOS مشخص شد اپل بالاخره نرم‌افزار یوتیوب را به‌طور پیش‌فرض در این سیستم‌عامل قرار نخواهد داد. دلیل این موضوع بیانیه‌ای رسمی‌ است که در وب‌سایت The Verge توسط اپل منتشر شده است: «مجوز ما برای استفاده از نرم‌افزار یوتیوب به پایان رسیده است و مشتریان می‌توانند از یوتیوب در مرورگر سافاری استفاده کنند. گوگل همچنین مشغول کار روی نرم‌افزار یوتیوب جدیدی است که در فروشگاه آیتیونز برای دانلود گذاشته می‌شود.»

وب‌سایت Engadget درباره این موضوع مطلبی را منتشر کرد که تنها iOS 6 به نرم‌افزار یوتیوب مجهز نخواهد بود و iOS 5 و نرم‌افزارهایی که از فرم‌ورهای پایین‌تر استفاده می‌کند می‌تواند به‌طور استاندارد از این نرم‌افزار بهره ببرد.

طبق بیانیه اپل، این شرکت از نرم‌افزار یوتیوب کینه‌ای به دل ندارد و اگر نرم‌افزار گوگل بتواند پیش‌نیازهای App Store را تامین کند، در گوشی‌های کاربران حضوری دوباره پیدا خواهد کرد.

مشکل اینجاست که اگر نرم‌افزار گوگل تا زمان عرضه iOS 6 آماده نشود، یکی دیگر از برنامه‌های گوگل از فهرست نرم‌افزارهای پیش‌فرض iOS نیز حذف خواهد شد.

عده‌ای معتقدند اپل از شریک جدید خود (Vimeo) پشتیبانی خواهد کرد؛ زیرا که نرم‌افزار آن نیز به‌طور پیش‌فرض در OS X Mountain Lion‌قرار داده شده است.

گفتنی است اپل نرم‌افزار یوتیوب را توسعه و گوگل تنها نسخه H.264 از ویدئوهای یوتیوب را در اختیار اپل قرار می‌داد و این نرم‌افزار فاقد قابلیت‌هایی بود که در گوشی‌های دیگر از جمله اندروید دیده ‌شود.

گفتنی است اپل پیشتر اعلام کرده بود نرم‌افزار گوگل مپس از iOS بعدی حذف خواهد شد و حالا یوتیوب دومین نرم‌افزاری است که در فهرست حذف قرار گرفته است. (جام جم – ضمیمه کلیک)


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.