خداحافظ ماوس، سلام تاچ‌پد!

نوشته شده توسط علیرضا مجیدی در تاریخ ۱۰ مهر

چیزی تا زمان عرضه رسمی ویندوز ۸ باقی نمانده است، در لابلای اخبار و تحلیل‌هایی که در مورد ویندوز ۸، در جاهای مختلف می‌خوانیم، یکی از کلیدواژه‌هایی که بیش از بقیه تکرار می‌شود، لمسی بودن یا تاچ است.

ما انتظار داریم که با آمدن ویندوز ۸، تحولی را در تولید نمایشگرهای لمسی برای نوت‌بوک‌ها و سیستم‌های دسکتاپ شاهد باشیمu اما یکی از قطعات جانبی کامپیوتر که بی‌گمان بعد از آمدن ویندوز ۸ شاهد همه‌گیر شدن و ارتقای آن خواهیم بود، تاچ پدها خواهند بود.

چندی پیش شرکت HP، خبر از تولید یک کامپیوتری به نام HP Spectre One all-in-one داد که از ماه میلادی آینده وارد بازار خواهد شد، این سیستم یک نمایشگر ۲۳ اینچی با کیفیت نمایش ویدئوهای ۱۰۸۰p دارد، اما این نمایشگر لمسی نیست و در عوض برای اینکه عنصر لمسی را به کاربران خود هدیه کند دارای یک تاچ پد است.

این تاچ پد به هماره کیبورد بی‌سیمی که دارد، آدم را به یاد کیبورد و ترک‌پد بی‌سیم اپل می‌اندازد. البته اگر شما هم مثل من با دیدن این سیستم به فکر خرید آن افتاده‌اید باید بگویم که این سیستم چندان ارزان نیست و قیمت‌اش حدود ۱۳۰۰ دلار است.

اما این فقط شرکت HP نیست که می‌خواهد روی تاچ‌پد تمرکز کند،  در کامپیوترهای دسکتاپ آماده شرکت Vizio هم خبری از ماوس نیست و در عوض تاچ پد به صورت پیش‌فرض پیشبینی شده است.

با ویندوز ۸، مایکروسافت هم در صفحات نمایش لمسی و هم در تاچ‌پدها از گسچرها gesture پشتیبانی می‌کند.

نمایشگرهای لمسی شاید به دو دلیل به آن گستردگی که تصور می‌کردیم بعد از آمدن ویندوز ۸ همه‌گیر نشوند. دلیل اول آن است که لمسی کردن صفحه نمایش یک نوت‌بوک یا نمایشگر عریض دسکتاپ، احتمالا قیمت تمام‌شده را خیلی بالا می‌برد. از سوی دیگر خودتان را پشت یک نمایشگر مثلا ۲۲ اینچی تصور کنید، مسلما اگر طراحی‌های کنونی متحول نشوند، برای یک کاربر خیلی دشوار است که هر چند وقت یک بار انگشتانش را از روی کیبورد بردارد، به جلو خم شود و برای یک عملکرد لمسی صفحه نمایش را سوایپ کند، اما چنین محدودیتی را در مورد تاچ پدها نخواهیم داشت.

حالا شما ماوس را در نظر آورید، آیا اگر شما یک تاچ‌پد خوب داشته باشید، نیازی به ماوس هم خواهید داشت؟ طراحی و عملکرد ماوس ظرف سالیان طولانی زیاد عوض نشده است. البته ما ماوس‌هایی لمسی هم داریم، اما من خودم با چنین ماوس‌هایی راحت نیستم و فکر می‌کنم که تاچ‌پد به مراتب عملکرد لمسی بهتری به یک کاربر بدهد تا یک ماوس لمسی.

البته این ویندوز ۸ نبود که نخستین ضربه کاری را به ماوس زد، بلکه آی‌پد اپل که فناوری لمسی را به شدت محبوب کرد، باعث اخت شدن مردم با عملکرد لمسی شد، در این دو سالی که از عرضه آی‌پد و همچنین سایر تبلت‌ها می‌گذرد، مردم به تدریج یاد گرفته‌اند که تعامل لمسی با صفحات وب و برنامه‌ها چقدر طبیعی‌تر، عینی‌تر و سریع‌تر است.

در نوت‌بوک‌ها در ابتدا ما بیشتر به خاطر «ضرورت» و «اجبار» از تاچ‌پدها استفاده می‌کردیم، تاچ‌پدها به اندازه ماوس راحت و سریع نبودند، اما در عوض حجمی اشغال نمی‌کردند، اما با رایج شدن «فرهنگ لمسی» و همچنین آمدن ویندوز ۸، ما با میل و رغبت به سوی تاچ پدها خواهیم رفت.

ویندوز ۸، از گسچرهای چندلمسی پشتیبانی می‌کند و با همین پشتیبانی اوضاع را برای ماوس دشوارتر می‌کند.

نه، ماوس کاملا نخواهد مرد، هنوز هم برای گیمرها چیزی بهتر از ماوس در بازی‌های جنگی کشت و کشتار نمی‌کند و برای ویرایش عکس‌های در فتوشاپ، یک ماوس دقیق، از ضروریات است، اما با لمسی شدن هر چه بیشتر گیم‌ها و برنامه‌های کاربردی دیگر، داشتن تاچ پد از ضروریات خواهد بود.

کسانی که از سیستم مک و ترک‌پد جادویی اپل استفاده کرده‌اند، می‌دانند که این ترک‌پد چطور استفاده از ماوس را در بسیاری از موارد، غیرضروری می‌کند و حالا انتظار داریم که چنین چیزی را در پی‌سی‌ها هم شاهد باشیم.

فریب این را نخورید که در بازار فعلا خبری از تاچ پدهای متنوع نیست، بگذارید ویندوز ۸ همه‌گیر شود، به همان فراوانی که در فروشگاه‌های کوچک و بزرگ ماوس می‌بینید، شاهد تاچ پد هم خواهید بود!

منبع

Print FriendlyPrint Get a PDF version of this webpage PDF

پستهای مشابه

  1. ماوس صورتی مایکروسافت و سرطان سینه
  2. آینده‌ی نمایشگرهای سه‌بُعدی: خداحافظ عینک مخصوص
  3. خداحافظ و دوستت دارم!
  4. مایکروسافت، نام نسخه‌های مختلف ویندوز ۸ را اعلام کرد


یک پزشک

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.