خدایی: برای ارائه گزارش به ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی آماده‌ایم

khodaei.jpg

رییس سازمان سنجش آموزش کشور در خصوص اقدامات انجام شده در مورد سامان‌دهی نظام سنجش و پذیرش دانشجو، گفت: ذیل ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور در شورای عالی انقلاب فرهنگی، کارگروهی برای سامان‌دهی این موضوع تشکیل شده است که به موضوع اقدام ملی شماره ۶ راهبرد کلان شماره ۶ نقشه جامع علمی کشور می‌پردازد.

به گزارش سرویس «دانشگاهی» ایسنا، ابراهیم خدایی با اعلام این خبر افزود: این راهبرد کلان نقشه جامع علمی به موضوع سامان‌دهی نظام و سنجش و پذیرش دانشجو می‌پردازد و طبعا اولین موضوعی که باید در این‌باره به آن پرداخته شود، موضوع آزمون سراسری است.

وی ادامه داد: در سال ۱۳۸۶ قانونی نیز درباره این موضوع در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسیده که به موجب این قانون تا سال باید نتیجه سوابق تحصیلی، جایگزین آزمون سراسری در ورود به دانشگاه و مراکز آموزش عالی باشد.

رییس سازمان سنجش گفت: اجرای این قانون مستلزم تمهید زیرساخت‌هایی است که اولین مورد نیز برگزاری امتحانات به‌صورت استاندارد و یکپارچه در سراسر کشور است.

وی با بیان اینکه سازمان سنجش با جمع‌بندی نظرات کارشناسان، به این نتیجه رسیده است، تصریح کرد: بنابراین این قانون مصوب مجلس شورای اسلامی، برای اجرایی شدن، نیازمند تحقق این بند از نقشه جامع علمی کشور است.

رییس سازمان سنجش ادامه داد: در آخرین جلسه کارگروه مذکور قرار شد تا سازمان سنجش، گزارشی فنی و کارشناسی همراه با پیشنهادهای اجرایی برای تحقق این اقدام ملی در نقشه جامع علمی تهیه کند.

وی در ادامه از آمادگی سازمان سنجش برای ارائه گزارش فنی و کارشناسی این سازمان به ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور برای اصلاح نظام سنجش و پذیرش دانشجو در کشور پس از بررسی نهایی این ستاد خبر داد.

خدایی با اشاره به جایگزینی سوابق تحصیلی به جای کنکور سراسری، گفت: در این باره مشکل دیگری وجود دارد که این مشکل تراکم نمرات بالا در میان داوطلبان است؛ به‌عنوان مثال اگر ما مقرر کنیم که معدل‌های بالای ۱۹ می‌توانند وارد دانشگاه‌های ممتاز شوند، به‌علت آن که تعداد دانش‌آموزان دارای معدل بالای ۱۹ بسیار بیشتر از ظرفیت دانشگاه‌های ممتاز است، این طرح هم اجرایی نخواهد بود.

وی افزود: بنابراین عدم برگزاری امتحانات استاندارد و یکپارچه در مقطع متوسطه هم مشکل دیگری در این زمینه است.

رییس سازمان سنجش در پایان نیز ادامه داد: ما معتقدیم باید در مناطقی که تقاضا برای ورود به دانشگاه کم است، براساس سوابق تحصیلی گزینش داشته باشیم و در نقاطی که تقاضا بالا و رقابت سنگین است، آزمون سراسری برگزار شود.

انتهای پیام


ایسنا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.