خدمات نذیر احمد به زبان فارسی بررسی می‌شود

به گزارش خبرنگار مهر، این برنامه در قالب سومین نشست علمی گروه شبه قاره فرهنگستان زبان و ادب فارسی و با همکاری بخش فرهنگی سفارت هند و تحت عنوان «استاد نذیر احمد و ادب فارسی» هفته آینده برگزار می‌شود.

سخنرانان این برنامه پروفسور دکتر شریف قاسمی و دکتر چندرشیکهر دو تن از استادان مطرح دانشگاه دهلی هستند.

این برنامه از ساعت ۱۴ تا ۱۶ روز یکشنبه ۱۸ تیر در کتابخانه فرهنگستان زبان و ادب فارسی برگزار می‌شود.

پروفسور نذیر احمد در سوم ژانویه سال ۱۹۱۵ میلادی و در دهکده «کولهی غریب» در استان اتارپرادش هند به دنیا آمد. او در سال ۱۹۴۵ دکترایش را با رساله «احوال و آثار ظهوری ترشیزی» و با راهنمایی پروفسور حسن رضوی اخذ کرد و در سال ۱۹۵۰ به عنوان استادیار دانشگاه لکهنو به کار مشغول شد.

در سال ۱۹۵۰ با گذراندن رساله‌ای با عنوان «شعرای فارسی زبان عصر عادل شاه» به مدرک فوق دکتری در ادبیات فارسی دست یافت و در بین سال‌های ۱۹۵۵ تا ۱۹۵۶ برای تکمیل اطلاعات خود در زبان و ادب فارسی به ایران سفر کرد و از محضر استادانی چون سعید نفیسی، بدیع‌الزّمان فروزانفر، ذبیح‌الله صفا، پرویز ناتل خانلری و محمّد معین بهره برد.

پروفسور نذیر احمد پس از بازگشت به هند در سال ۱۹۵۷ به استخدام دانشگاه علیگر درآمد و سال‌ها ریاست بخش زبان فارسی و دانشکدۀ ادبیات آن را بر عهده داشت و سرانجام در سال ۱۹۷۷ به اصطلاح هندیها «سَبُک‌دوش» (بازنشسته) شد و در همین سال به پاس تحقیقات ارزنده‌ای که در عرصه زبان و ادب فارسی انجام داده‌ بود، لوح افتخاری را از رئیس‌جمهور هند دریافت کرد.

کسب جوایزی مانند فخرالدّین علی‌احمد، پدم شری، امیرخسرو و دریافت لقب «حافظ‌ شناس» و نیز «استاد ممتاز فارسی» از سوی دولت ایران از دیگر افتخارات نذیر احمد بوده است.

پروفسور نذیر احمد در سال ۱۹۸۹ از طرف دانشگاه تهران به دریافت دکتری افتخاری نایل شد و جایزه تاریخی و ادبی بنیاد دکتر محمود افشار یزدی را هم در سال ۱۳۶۸ به پاس خدمات شایسته به زبان و ادب فارسی در شبه‌قاره و تصحیح متون کهن فارسی دریافت کرد. وی از بنیان‌گذاران انجمن استادان زبان فارسی هند بود که خود نیز سال‌ها ریاست آن را بر عهده داشت.


MehrNews Rss Feed

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.