خروج خودروهای پر طرفدار از چرخه تولید

۲۲ آبان ،

خروج خودروهای پر طرفدار از چرخه تولید

طی چند سال گذشته خودروسازان کشور بیشترین محصولات خود را نسبت به ۳۰ سال گذشته از خطوط تولید خود خارج کرده اند و این عدم تولید در محصولات ناشی از عوامل مختلفی بوده است که چه خوب و چه بد خودروسازان را از تولید این محصولات بازداشته است.

به گزارش تفسیری ممتازنیوز به نقل از عصرخودرو به نقل از میهن صنعت البته باید در نظر داشت خودروسازان عادت به تولید طولانی مدت محصولات خود دارند و بعضی خودروها را باید به زور و زحمت از چنگ آنها درآورد اما در چند سال گذشته الزامات سازمان استاندارد برای ارتقاء محصولات خودروئی کشور بجز خروج خودروهای پرطرفداری نظیر ریو و روآ دست آوردمهمتری نداشته است.
بر اساس این گزارش تفسیری چند سال پیش سازمان استاندارد بخش نامه ای را به خودروسازان ابلاغ کرد که بر اساس آن همهی خودروهای تولید داخل می بایست استاندارد های ۵۵ گانه اروپا را کسب کرده و در کنار آن ایربگ را نیز باید به آن ۵۵ مورد اضافه کنند.
این بخش از دستور سازمان استاندارد با مخالفت فعالان حوزه خودرو مواجه شد بطوریکه دبیر انجمن خودروسازان در گفت و گوئی اظهارداشت: خودروهای کشور از استانداردهای ۵۵ گانه اروپا تبعیت می‌کنند به عبارت دیگر سازمان ملی استاندارد اجازه تولید خودروهایی را داده که استانداردهای EEC اروپا را پاس کرده اند و با توجه به این استانداردها نیازی به نصب ایربگ و این الزام وجود ندارد.
با وجود مخالفت ها، این موضوع بصورت جدی از سوی سازمان استاندارد پیگیری شد و انجام این امر، سبب خروج ریو از خطوط تولید خوردوسازان داخلی شد؛ چرا که سازنده کره ای آن(KIA) نصب ایربگ را یک الزام در خودرو ندانست و از پذیرفتن این شرط سر باز زد و از خودروساز داخلی خواست که به تولید ریو پایان دهد.
جدا از این که ارتقاء کیفی خودروهای کشور اقدامی درست در جهتی حمایت ازمصرف کنندگان است اما باید توجه داشت که برای انجام مبحث مهمی چون ارتقاء کیفیت چرا از آخر باید آغاز کرد و آیا خودروهای ساخت داخل همه گونه امکانات را داشتند و فقط ایربگ مانده بود که استاندارد شوند؟
این درحالی است که در ابلاغ این بخشنامه، تامین چگونگی تامین ایربگ در نظر گرفته نشده است چرا که هیچ واحد تولیدی در کشور وجود نداشته که به تولید این قطعه بپردازد و با توجه به تشدید تحریمها و خودروسازانی که حتی در تامین مواد اولیه قطعات خودرو نیز دچار مشکل می باشند چگونه و ازکجا باید ایربگ مورد نیاز خود را تامین کنند؟
اما نکته حائز اهمیت این است که پس از خروج خودروهای پرطرفداری همچون ریو و روآ از خطوط تولید به نظر می رسد این بار نوبت پراید است که با توجه به مشکلات خودروسازان بعید نیست که این خودرو نیز از سبد محصولات خودروسازان خارج شود و بطورکل سایپا را تعطیل کند.
به نظر نگارنده می توان مخارج بالای تولید ایربگ را صرف بها های دیگر استاندارد و ایجاد تستهای تصادف و نظیر آن کرد چراکه در هر صورت نمی توان انتظار داشت که ایربگ نقش موثری در کاهش تصادفات جاده ای داشته باشد و به نقل از بعضی از کارشناسان نصب ایربگ در خودروها سبب افزایش قیمت همه شده در خودروها نیز خواهد شد و خودروسازان را ناچار به افزایش قیمت خواهد کرد.


دوشنبه ۲۲ آبان   ۱۵:۳۷

منبع:عصرخودرو
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.