خروج پرابهام

دیدگاه > ایران– غلامرضا کریمی *
وزارت خارجه آمریکا در یک حرکت عجیب و خارج از چارچوب‌ها و الزامات ضد‌تروریستی مورد تأکید کشورش سازمان مجاهدین خلق را از فهرست گروه‌های تروریستی خود خارج کرد و مبنای این عمل خود را پایان فعالیت‌های تروریستی این تشکیلات در طول ۱۰سال گذشته و همکاری این سازمان با دولت عراق جهت خروج مسالمت‌آمیز از اردوگاه اشرف و همچنین اعلام برایت این سازمان از انجام عملیات خشونت‌آمیز اعلام کرد.

اینکه این توجیهات تا چه حد با واقعیات جاری درمورد تشکیلات سازمان منافقین تطابق دارد بر هر ناظر بی‌طرفی روشن است چنان‌که هیچ‌یک از این استدلال‌ها قابل‌قبول به‌نظر نمی‌رسد. همچنین مشخص نیست که مبنای تصمیم‌گیری وزارت خارجه آمریکا چطور اعلام مواضع خود گروه‌های تروریستی است به‌گونه‌ای که به استناد اعلام مواضع سازمان منافقین که دیگر در فعالیت‌های مسلحانه مشارکت نمی‌کند آن را از فهرست گروه‌های تروریستی خارج کرده است.

ضمن اینکه اگر این سازمان کارکرد انجام عملیات تروریستی خود را نداشته باشد عملاً نقش و هویت خود را از دست خواهد داد. بنابراین به‌نظر می‌رسد این اقدام آمریکا کاملاً سیاسی و در جهت مقابله با جمهوری اسلامی ایران است.

سؤال دیگر این است که آیا برای دولت آمریکا انجام فعالیت‌های تروریستی صرفاً به‌معنای اقدامات تروریستی علیه اتباع آمریکاست که اظهار داشته در طول ۱۰سال گذشته سازمان مجاهدین خلق فعالیت تروریستی انجام نداده است؟ آیا انجام حملات تروریستی متعدد علیه ایرانی‌ها طی ۱۰سال گذشته مبنای ارزیابی وزارت خارجه آمریکا قرار نگرفته است. حداقل آمریکایی‌ها اگر به گزارش‌های معتبری که توسط مؤسسه رند و حتی نهادهای دولتی نظیر وزارت دادگستری کشورشان توجه می‌کردند که تا سال ۲۰۰۹منتشر و تأکید کرده‌اند که سازمان مجاهدین خلق یک گروه تروریستی و فرقه‌ای است نباید این سازمان را از فهرست گروه‌های تروریستی خارج می‌کردند.

درخصوص ادعای دیگر وزارت خارجه آمریکا مبنی بر همکاری این سازمان برای بستن مسالمت‌آمیز اردوگاه اشرف باید تأکید کرد که منافقین در تمامی بحران‌های عراق در کنار رژیم صدام قرار داشته و در دوره‌های مختلف زمانی در قتل عام مردم عراق به‌ویژه شیعیان نقش اساسی داشتند و دولت شیعی عراق در طول چند سال گذشته فشارهای زیادی را برای خروج اینها از اردوگاه اشرف اعمال کردند ولی آنها به شیوه‌های مختلف برای عدم‌خروج از عراق مقاومت کردند و در نهایت نیز با اعمال فشار و زور از اردوگاه اشرف اخراج شدند.

بنابراین هیچ مساعدت و کمکی از سوی سازمان منافقین برای تخلیه اردوگاه اشرف صورت نگرفته و اخراج آنها به‌صورت مسالمت‌آمیز نبوده است. اما روی دیگر این ماجرا این است که آمریکا اگرچه در طول چند سال گذشته بیشترین تلاش را برای تحت فشار قرار دادن ایران اعمال کرده و مجموعه کشورهای اروپایی را با خود همراه کرده تا بتواند به نوعی رفتار ایران را در عرصه بین‌المللی تغییر دهد ولی خارج کردن سازمان منافقین از فهرست گروه‌های تروریستی نمی‌تواند فشار جدیدی را بر ایران تحمیل کند.

البته ماهیت دوگانه و متناقض آمریکا در برخورد با حرکات تروریستی را بهتر به افکار عمومی جهان نشان می‌دهد. آنچه درخصوص تصمیم جدید وزارت خارجه آمریکا می‌توان ذکر کرد این است که اغلب فعالان بین‌المللی و مردم ایران بر خصیصه خشونت ورزی و شورشگری اعضای سازمان مجاهدین تأکید دارند.

ضمن اینکه تمامی سازمان‌های حقوق بشری نیز ماهیت خشونت آمیز و حرکات مسلحانه این گروه را مورد تأیید قرار می‌دهند. بنابراین این اقدام وزارت خارجه آمریکا گامی است در جهت تشویق حرکات تروریستی علیه نظام و مردم ایران و به نوعی ادامه فشارها و تهدیداتی است که در طول چند‌ماه گذشته توسط غرب به‌ویژه آمریکا علیه ایران اعمال شده است و مسلماً ثمره این تصمیم افزایش خشونت و ترور در فضای خاورمیانه به‌ویژه علیه افراد بی‌گناه در ایران خواهد بود.

* استاد روابط بین‌الملل دانشگاه خوارزمی


RSS

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.