خرید مسکن با قیمت مرجع در زمستان

۷ م دیماه ،

فعالیت سامانه‌ای که هفته‌اول تیرماه امسال توسط وزارت راه‌وشهرسازی برای اعلام عمومی قیمت واقعی آپارتمان‌های مسکونی شهر تهران راه‌اندازی شده بود، بعد از یک وقفه سه‌ماهه در به‌روز‌رسانی قیمت‌ها، از روز قبل دوباره از سر گرفته شد با این تفاوت که هم‌اکنون علاوه بر قیمت‌مرجع فروش مسکن، نرخ مرجع اجاره‌بها نیز در این سامانه برای استفاده اجاره‌نشین‌ها قابل رویت است. بررسی‌ها نشان می‌دهد، قیمت ‌مرجع چیزی در حدود ۱۵ تا ۲۰ درصد کمتر از ارقامی است که هم‌اکنون در بازار فروش آپارتمان تحت عنوان قیمت‌ پیشنهادی فروشنده، به مشتری اعلام می‌شود.

ممتازنیوز: فعالیت سامانه‌ای که هفته‌اول تیرماه امسال توسط وزارت راه‌وشهرسازی برای اعلام عمومی قیمت واقعی آپارتمان‌های مسکونی شهر تهران راه‌اندازی شده بود، بعد از یک وقفه سه‌ماهه در به‌روز‌رسانی قیمت‌ها، از روز قبل دوباره از سر گرفته شد با این تفاوت که هم‌اکنون علاوه بر قیمت‌مرجع فروش مسکن، نرخ مرجع اجاره‌بها نیز در این سامانه برای استفاده اجاره‌نشین‌ها قابل رویت است.

در این سامانه، دولت اطلاعات مربوط به آپارتمان‌‌هایی را که از ابتدای امسال در همه نقاط تهران فروخته شده به همراه «ارزش معامله» و همچنین «تاریخ انجام معامله» منتشر می‌‌کند تا این قیمت‌ها به عنوان «نرخ‌مرجع» برای خریداران جدید در بازار مسکن مورد استفاده و ملاک‌عمل قرار بگیرد، اما در ماه‌های اخیر با قدیمی‌ شدن قیمت‌ها در این سامانه که حداکثر، مشخصات معاملات اردیبهشت‌ماه را نشان می‌‌داد، کارآیی نرخ‌ها برای خریداران تقریبا از بین رفته بود.

توقف چندماهه در اعلام «قیمت مرجع» هم‌اکنون به پایان رسیده و برای خرید‌های زمستانی در بازار مسکن شهر تهران، لیست تازه نرخ‌های مرجع در سامانه تحت مدیریت وزارت راه‌وشهرسازی انتشار یافته است.

گزارش «دنیای‌اقتصاد» از محتوای این لیست حاکی است: متقاضیان خرید مسکن در تهران می‌توانند قبل از مراجعه به بنگاه‌های املاک و رویت نرخ‌های پیشنهادی دلال‌ها یا فروشنده‌ها که به طور قطع و یقین در این روزها افزایش قابل‌ملاحظه‌ای پیدا کرده، ابتدا به سایت اینترنتی سامانه قیمت‌مرجع مراجعه کنند و سطح واقعی قیمت‌ آپارتمان در نقطه‌ای از شهر که قصد خرید در آنجا را دارند شناسایی کرده و سپس با تسلط بر بازار، نسبت به جست‌وجوی فایل فروش در بنگاه‌ها اقدام کنند.

بررسی‌ها نشان می‌دهد، قیمت‌مرجع چیزی در حدود ۱۵ تا ۲۰ درصد کمتر از ارقامی است که هم‌اکنون در بازار فروش آپارتمان تحت عنوان قیمت‌ پیشنهادی فروشنده، به مشتری اعلام می‌شود. این در حالی است که ندانستن سطح قیمت‌مرجع در اغلب مواقع به پذیرش قیمت‌ پیشنهادی در معامله منتهی می‌شود.

دولت قیمت‌مرجع را با استناد به اطلاعات سامانه رهگیری معاملات مسکن که از سال ۸۸ در تهران راه‌اندازی شد، تعیین و در سامانه جدید خود منتشر می‌کند.

بنگاه‌های املاک شهر تهران از سه سال پیش مکلف شدند متن مبایعه‌نامه‌هایی را که برای خریدار و فروشنده واحدمسکونی تنظیم می‌کنند عینا در سامانه رهگیری معاملات ثبت کنند.

اطلاعات رهگیری معاملات مسکن به صورت لحظه‌ای برای مسوولان وزارت راه‌وشهرسازی قابل رویت و ردگیری است و میانگین قیمت مسکن در هر محله یا منطقه از پایتخت و همچنین حجم معاملات نیز از این طریق برای دولت قابل محاسبه است.

به این ترتیب «قیمت‌مرجع» میانگین قیمت آپارتمان‌هایی است که در یک محله از تهران طی دوره‌ای مشخص –روز یا هفته یا ماه- فروخته شده است.

نرخ مرجع اجاره‌بها هم آمد

براساس این گزارش، سامانه اعلام قیمت مرجع مسکن در حال حاضر نرخ‌های واقعی اجاره‌بها را نیز برای معاملات آتی بازار اجاره به صورت تفکیکی محله‌ها منتشر کرده است.

پیش‌تر در این سامانه نرخ مرجع اجاره‌بها وجود نداشت چون که به خاطر آنچه عدم اجبار مشاوران‌املاک به ثبت محتوای اجاره‌نامه‌ها در سامانه رهگیری عنوان شده بود، امکان محاسبه نرخ مرجع اجاره‌بها عملا برای دولت نبود اما در دور جدید فعالیت سامانه قیمت‌مرجع، نرخ‌های اجاره‌بها نیز انتشار یافته است.

رشد ۱۰ تا ۱۵ درصدی قیمت

در سامانه قیمت‌مرجع، در حال حاضر قیمت آپارتمان‌هایی که از ابتدای امسال تا پایان شهریور در نقاط مختلف تهران فروخته ‌شده، وجود دارد طوری که متقاضیان خرید می‌توانند به دو صورت جست‌وجوی محله‌ای یا جست‌وجو برحسب قدرت خرید، مشخصات این آپارتمان‌ها شامل عمر بنا، آدرس دقیق، متراژ و قیمت معامله را رویت کنند.

قرار است در هفته‌های آینده، قیمت‌مرجع از طریق انتشار یافتن نرخ معاملات منتهی به پایان فصل پاییز، مجدا به روز شود.

در این سامانه با مقایسه‌ بین قیمت آپارتمان‌های فروخته شده در انتهای تابستان امسال با آپارتمان‌هایی که در اوایل امسال فروخته شدند، مشخص می‌شود در تابستان قیمت‌ها حدود ۱۰ تا ۱۵ درصد نسبت به فصل قبل افزایش داشته است.

مرکز آمار ایران هنوز نرخ رسمی رشد قیمت مسکن در تهران طی تابستان امسال را اعلام نکرده است.

دنیای اقتصاد


.
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.