خرید وفروش ۳ تا ۱۲میلیون تومانی جنین و تخمک ( بازار جدید دلالی در پایتخت )

به گزارش گروه وبگردی ممتاز نیوز:

بازار غیررسمی خریدوفروش جنین و تخمک، در کنار فعالیت مجاز برخی مراکز درمان ناباروری رونق گرفته است

در حالی که اغلب اهداکنندگان جنین و تخمک، بدون چشمداشت مالی و با نیت انساندوستانه، بخشی از نیاز زوج های نابارور را با همیاری پزشکان متعهد، تامین می کنند، عده ای سودجو، به فعالیت دلالی در این حوزه پرداخته اند.

بر اساس بررسی صورت گرفته، دلالی در خریدوفروش جنین و تخمک، بازاری شبیه به خریدوفروش کلیه پیدا کرده و سودجویان با انتشار آگهی های مختلف در مناطق پرتردد شهری، اقدام به خرید تخمک از فرد اعطا کننده با مبلغی بین یک تا سه میلیون تومان و فروش آن به فرد متقاضی از پنج تا هفت میلیون تومان می کنند. از طرف دیگر، دلالان مبلغ پنج تا هفت میلیونی را به اعطا کننده جنین پرداخت می کند و مبلغ ۹ تا ۱۲میلیونی را از متقاضی جنین، می گیرند. سال هاست که افزایش میزان ناباروری در جامعه، باعث شده است، مراکز درمانی به روش های جایگزین در درمان ناباروری به شکل «اهدا» رو بیاورند؛ اقدامی که از نظر علمی برای زوج های نابارور نتیجه بخش بوده است و باعث شده روش های جایگزین مورد توجه هرچه بیشتر زوج های نابارور قرار گیرد. با این حال خالی بودن تقریبی بانک اهدای جنین و تخمک در برخی مراکز درمانی باعث شده دلالان، زودتر از برنامه ریزان بهداشت و درمان کشور، پا به میدان بگذارند.

پول ما نقدنقد است

یکی از دلالان خریدوفروش جنین و تخمک، با درج شماره موبایلی در آگهی ها، هفته ای پنج تا ۱۰ مراجعه کننده دارد که به گفته او، در میان این ۱۰نفر فقط یکی، دو نفر متقاعد به انجام فرآیند اهدا می شوند. برای آنکه، اطلاعات خود را به راحتی ارایه دهد، باید مطمئن شود که فرد تماس گیرنده مشتری است. او می گوید: «اگر خواهر یا همسر شما، آمادگی اهدای جنین و تخمک را داشته باشد، در مرحله اول قراردادی بسته می شود، پس از آن، خواهر یا همسر شما، در مطب آزمایش می شوند و اگر مشکل خاصی نبود، برای اهدای تخمک آمپولی در مطب زده می شود و دو هفته بعد، فرآیند اهدا انجام می شود.» او می افزاید: «اما برای اهدای جنین قضیه کمی پیچیده تر است، باید فرد اهداکننده، ابتدا آزمایش های مختلف پزشکی انجام دهد و اگر مشکل پزشکی وجود نداشت، می تواند این کار را بکند.» او در ادامه سن اهدا کننده را می پرسد و می گوید: «اگر سنش بین ۱۸ تا ۲۴سال باشد، پول ما نقدنقد است، هیچ مشکلی هم در آینده برای او به وجود نمی آید، هم کار خیر می کند برای آخرتش و هم در دنیا پولی دستش را می گیرد.»
آنطور که مرد دلال اذعان می کند، در قراردادی که میان او و شخص اعطا کننده جنین و تخمک بسته می شود، رزومه پزشک متخصص هم ضمیمه می شود و هیچ نگرانی ای برای سلامت فرد وجود ندارد. اما وقتی از او می خواهیم نام این پزشکان را بگوید، طفره می رود و پاسخ منفی می دهد. از طرف دیگر به نظر می رسد، آنچه بازار این دلالان را رونق داده است، خالی بودن بانک تخمک و جنین در مراکز درمانی است. دلال خریدوفروش تخمک و جنین می گوید: «فرق کار ما با دولتی ها این است که ما کیس برای اهدای تخمک و جنین داریم اما دولتی ها ندارند، ما دریافت کننده و اهدا کننده را با پرداخت هزینه در بیمارستان خصوصی بستری می کنیم، نه معطلی بیمارستان های دولتی را دارد و نه بی کیفیتی آنها را.»

اهدای تخمک چگونه صورت می گیرد؟
افزایش میزان ناباروری طی سال های اخیر باعث شده، مراکز درمانی کشور، روش های جایگزین در درمان ناباروری را به شکل «اهدا» انجام دهند. مرسوم ترین این روش های جایگزین در حال حاضر اهدای تخمک و اهدای جنین است. در روش اهدای تخمک، پنج گروه از خانم ها هستند که می توانند با دریافت تخمک از طرف ثانوی، مشکل بارداری شان را تا حد زیادی برطرف کنند؛ خانم هایی که هایپرگنادوتروپیک هایپوگنادیسم دارند، مانند موارد نارسایی زودرس تخمدان، سابقه جراحی اووفورکتومی (خارج کردن تخمدان ها)، سابقه درمان به روش شیمی درمانی یا پرتودرمانی، سندروم ترنر، کسانی که عدم پاسخ تخمدان ها به تحریک تخمک گذاری یا وجود علایم قطعی ذخیره پایین تخمدان دارند، افرادی که سقط مکرر غیرقابل درمان و شکست مکرر روش های باروری لقاح خارج رحمی داشته اند یا تخمک و جنین آنها کیفیت خوبی نداشته است. گروه چهارم کسانی هستند که با توجه به اینکه بیماری ژنتیکی از طریق ژن به فرزندش قابل انتقال است و با استفاده از روش های آزمایشگاهی در دسترس مثل PGD و PND و تشخیص متخصص ژنتیک قابل شناسایی و درمان نیست، فرد به استفاده از درمان های جایگزین تمایل پیدا می کند. و گروه آخر کسانی هستند که دچار ناباروری در سن بالامی شوند و هرگاه زوجه بیش از ۴۰سال تمام سن داشته باشد، بعضا با این مشکل مواجه می شود. فرآیند اهدای تخمک نیز، شامل تهیه و جمع آوری تخمک از زن اهداکننده، باروری آن در آزمایشگاه با اسپرم شوهر و انتقال جنین های حاصل به رحم گیرنده (زوج نابارور) است.

اهدای جنین چگونه صورت می گیرد؟
بسیاری از زوجین محروم از داشتن فرزند با مشکلاتی از قبیل نداشتن تخمک سالم، نداشتن اسپرم یا عدم امکان باروری جنین، امکان مشارکت در تشکیل جنین بیولوژیکی خود را نداشته و در این ارتباط ناچار به استفاده از گامت اهدایی و در غیر این صورت جنین اهدایی هستند. در این ارتباط رشد جنین در رحم زن گیرنده نابارور شکل گرفته و تعلق خاطر بیشتری را به فرزند حاصله احساس می کند. روشی که امروزه در مراکز درمان ناباروری برای تشکیل جنین صورت می پذیرد، لقاح اسپرم شسته شده همسر در محیط آزمایشگاهی و تلقیح آن با روش تزریق میکروسکوپی به درون تخمک های حاصل از پانکچر واژینال تخمدان است. این کار پس از تحریک تخمک گذاری با استفاده از داروهای هورمونی و درمان های کمک باروری انجام می شود. معمولاتحریک تخمک گذاری به استحصال تخمک های متعدد و به تبع آن، تشکیل جنین های بیش از حد نیاز زوجین منجر می شود. به این ترتیب، امکان استفاده از جنین های مازاد بر نیاز زوجین برای آن دسته از زوج هایی فراهم می شود که درمان ناباروری آنها با هیچ روش دیگری امکان پذیر نیست. در مواردی نیز زوجین اهدا کننده جنین منحصرا به قصد اهدا به مراکز مجاز مراجعه می کنند. با درنظرگرفتن این موضوع که در تشکیل جنین حاصله، افراد دیگری به عنوان اهداکننده جنین دخیل هستند، لزوم مشاوره حقوقی، اخذ رضایت آگاهانه و بررسی و ارزیابی دقیق سلامت اهداکنندگان و دریافت کنندگان و نیز احراز ضرورت ارایه درمان به دریافت کنندگان پیش از اقدام به درمان اهمیت می یابد.

شرایط عمومی برای اهدا کننده جنین و تخمک

پذیرش اهداکننده، اعم از اهدا کنندگان جنین یا تخمک، در مراکز مجاز با توجه به قوانین و راهنماهای اخلاقی صورت می پذیرد. در این مشاوره که ترجیحا توسط متخصص پزشکی اجتماعی و در یک یا چند جلسه انجام می شود، ضمن آشنایی اولیه با اهداکنندگان، مسایلی از قبیل رضایت کامل اهداکننده و همسر او (در صورت تاهل)، انگیزه آنان، ثبات در تصمیم گیری، سوابق کیفری، سطح تحصیلی و چگونگی روابط زوجین با یکدیگر مورد بررسی قرار می گیرد. با توجه به شخصی بودن مسایل شرعی و فقهی و به دلیل وجود تفاوت نظرات مراجع عظام تقلید در روش های اهدا، بر آگاهی زوجین از فتاوی مرجع تقلیدشان، تاکید شده و عدم مسوولیت مراکز درمان ناباروری در این خصوص توضیح داده می شود. پس از مشاوره و ارزیابی اولیه و اخذ رضایت آگاهانه، سلامت باروری و توانایی اهدا در اهداکنندگان جنین و تخمک از دیدگاه متخصصان زنان و زایمان، جنین شناسی، آندرولوژی و اورولوژی مورد بررسی قرار می گیرد. ارزیابی سلامت متعارف اهداکننده، شامل مشاوره و ارزیابی عمومی بالینی و پاراکلینیک، مشاوره و ارزیابی بیماری های داخلی، عفونی، ژنتیک و مشاوره و ارزیابی سلامت روانی- اجتماعی نیز می شود. همچنین بر اساس «قانون نحوه اهدای جنین به زوجین نابارور» و آیین نامه اجرایی آن، هرگاه ناباروری زوجین قانونی و شرعی (هریک به تنهایی یا هردو) پس از اقدامات پزشکی اثبات شود، مراکز تخصصی درمان ناباروری ذی صلاح مجاز خواهند بود که با رعایت ضوابط شرعی و شرایط مندرج در قانون نسبت به انتقال جنین های حاصل از تلقیح خارج از رحم زوج های قانونی و شرعی و پس از موافقت کتبی زوجین صاحب جنین به رحم زن زوج نابارور اقدام کنند. همچنین بر اساس فتاوی مراجع عظام، در مواردی که فقط عامل زنانه علت ناباروری باشد، درصورت تمایل زوجین نابارور، تخمک اهدایی مورد استفاده قرار می گیرد. ناباروری زوجین پس از بررسی و تشخیص گروه تخصصی اثبات می شود و تنها در صورت تشخیص عدم وجود تخمک یا تخمک مناسب و جنین یا جنین مناسب، برای استفاده از درمان های جایگزین (اهدا) اقدام می شود. هدف از این اقدامات، اطمینان از عدم امکان درمان فرد از طریق درمان های معمول غیر از اهدا و اجتناب از مشکلات حقوقی و قانونی بعدی است.


سایت ممتاز|خبر ممتاز
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.