خزاعی درخواست کرد: اقدام ویژه سازمان ملل برای حمایت از غیرنظامیان در درگیری‌های مسلحانه

۲۵ام بهمن ،

isna.noor-6.jpg

محمد خزاعی در شورای امنیت سازمان ملل درخواست جنبش غیرمتعهدها برای انجام اقدامات ویژه در جهت حمایت از غیر نظامیان در درگیرهای مسلحانه

را مطرح کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان ملل متحد در نیویورک در جلسه شورای امنیت این سازمان که برای بررسی موضوع « حمایت از غیر نظامیان در درگیریهای مسلحانه»تشکیل شده بود ، به عنوان رییس مرکز هماهنگی جنبش غیرمتعهدها مصوبات و اقدامات فعلی برای حمایت از غیرنظامیان در درگیری‌های مسلحانه را ناکافی دانست و خواستار حمایت موثر تر از غیر نظامیان در چارچوب قوانین بین‌المللی شد.

رییس مرکز هماهنگی جنبش غیرمتعهدها در سازمان ملل با اشاره به تلاش‌های بین‌المللی و اقدامات شورای امنیت سازمان ملل برای حمایت از غیر نظامیان ، تاکید کرد : علی‌رغم اقدامات فوق هنوز اکثریت کشته شدگان در درگیری‌های مسلحانه غیر نظامیان می باشند که بسیار مایه تاسف است .

خزاعی با ناکافی خواندن مصوبات بین‌المللی و اقدامات فعلی در حمایت از غیر نظامیان در درگیریهای مسلحانه خواستار انجام اقدامات ویژه برای حمایت از غیر نظامیان شد .

وی آخرین گزارش دبیرکل سازمان ملل در خصوص نگرانی‌های موجود در خصوص حمایت از غیر نظامیان در درگیریهای مسلحانه را زمینه خوبی برای گسترش بحث در این رابطه دانست و تصریح نمود : جنبش عدم تعهد معتقد است موضوع حمایت از غیر نظامیان بایستی در چارچوب منشور ملل متحد و قوانین بین المللی به عنوان یک اولویت مورد توجه قرار گیرد .

رییس مرکز هماهنگی جنبش غیرمتعهدها افزایش حملات علیه اشخاص شاغل در سازمانهای بشر دوستانه را محکوم کرد و لزوم فراهم ساختن شرایط برای فعالیت تاسیسات غیر نظامی ، بیمارستانها و کمک رسانی به غیر نظامیان در مناطق درگیری را یاد آور شد .

خزاعی تصریح کرد : جنبش عدم تعهد خواستار حمایت از غیر نظامیان در درگیریها توسط نیروهای حافظ صلح سازمان ملل می باشد . البته ماموریت اصلی برای حمایت از غیر نظامیان برعهده دولتهای میزبان بوده و تلاشهای سازمان ملل رافع مسوولیت دولت میزبان نیست .

رییس مرکز هماهنگی جنبش غیرمتعهدها در پایان تاکید کرد: جلسات و بحث‌های شورای امنیت سازمان ملل در خصوص وضعیت غیر نظامیان در درگیریهای غیرمسلحانه فرصت مناسبی برای ارزیابی و یافتن راههای بهتر برای حمایت از غیر نظامیان می‌باشد و جنبش عدم تعهد اهمیت بسیاری برای حمایت از غیرنظامیان و لزوم پاسخگویی ناقضان حقوق بشردوستانه و پایان مصونیت آنها قائل است .

انتهای پیام


ایسنا
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.